Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Wyniki Alior Banku. Wprowadzi zmiany w oddziałach i wejdzie na nowy rynek

0
Podziel się:

Docelowa sieć Banku będzie składać się z oddziałów flagowych, oddziałów standard oraz placówek partnerskich.

Wyniki Alior Banku. Wprowadzi zmiany w oddziałach i wejdzie na nowy rynek
(Bartosz Wawryszuk, (LUK))

Prawie 90 mln złotych zarobił w drugim kwartale tego roku Alior Bank. Wynik jest zgodny z oczekiwaniami rynku. Aby zwiększyć efektywność działalności, spółka zamierza zmienić model funkcjonowania swoich oddziałów, a także wejść na nowe rynki. Bank planuje rozpocząć działalność w Rumunii w pierwszym kwartale przyszłego roku i pozyskać w ciągu pięciu lat 800 tysięcy klientów.

W związku z połączeniem z Meritum Bankiem, Alior Bank zainicjował proces zmian w obecnym modelu dystrybucji. Docelowa sieć Banku będzie składać się z oddziałów flagowych, oddziałów standard oraz placówek partnerskich. Bank wyodrębni do końca 2015 roku około 40 dużych, flagowych oddziałów do obsługi klientów indywidualnych i biznesowych. Docelowo sieć franczyzowa będzie liczyła ponad 600 placówek.

Flagowe oddziały zaoferują klientom indywidualnym i biznesowym produkty klasy private banking, dostępne dotychczas wyłącznie dla klientów zamożnych. W placówkach tych nie będzie obsługi gotówkowej. Oddziały flagowe powstaną przede wszystkim w dużych miastach.

Marka Alior Bank Express zniknie z rynku. Część placówek Alior Bank Express jest podnoszona do standardu uniwersalnych oddziałów, oferujących szerszą gamę produktów i usług, w tym produktów dla mikroprzedsiębiorstw i produktów inwestycyjnych. Wybrane placówki zostaną włączone do sieci franczyzowej banku, podano w raporcie.

"Z przyczyn lokalizacyjnych - powielania się placówek - likwidacją może być objętych kilkanaście placówek franczyzowych. Do sieci franczyzowej natomiast, która powiększyła się o placówki Meritum Banku, wprowadzone zostaną usługi transakcyjne i dodatkowe produkty" - czytamy w raporcie.

Celem wdrożenia nowego modelu dystrybucji jest zwiększenie liczby sprzedawanych produktów na pracownika, a tym samym podniesienie efektywności sprzedaży.

Na koniec czerwca 2015 roku w porównaniu do końca grudnia 2014 roku liczba placówek Alior Banku zmniejszyła się o 65. W samym drugim kwartale 2015 roku zamknięto 60 placówek.

Bank podał, że istotnym wsparciem dla sieci dystrybucji jest 650 punktów obsługi, w których oferowane są produkty banku pod marką: T-Mobile Usługi Bankowe dostarczane przez Alior Bank. Na koniec pierwszego półrocza 2015 roku pełną obsługę bankową świadczyły 136 dedykowane placówki T-Mobile Usługi Bankowe.

Według stanu na koniec pierwszego półrocza bieżącego roku bank dysponował 771 placówkami (210 oddziałów tradycyjnych, 153 minioddziały, 408 placówek partnerskich). Produkty banku oferowane są również w sieci prawie 3 tys. placówek pośredników finansowych.

Ekspansja w Rumunii

Alior Bank chce pozyskać w Rumunii w ciągu 5 lat 800 tys. klientów, którym będzie oferował usługi w modelu T-Mobile Usługi Bankowe. W planach są kolejne duże rynki z potencjałem pozyskiwania klientów. Alior nie zamierza jednak budować w tych krajach sieci placówek. Planuje rozpocząć działalność operacyjną w Rumunii w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Wiceprezes Michał Hucał podkreślił, że Alior nie zamierza budować na nowych rynkach sieci oddziałów, ale wykorzystać internet do pozyskiwania klientów.

Prezes Alior Banku Wojciech Sobieraj powiedział natomiast, że ze względu na fakt, iż na rumuńskim rynku bankowym jest mniejsza konkurencja niż w Polsce, bank ma szanse na wyższe niż uzyskiwane w kraju marże.

W planach Alior Banku są także inne rynki zagraniczne, na których bank będzie świadczył usługi w modelu T-Mobile Usługi Bankowe, który w Polsce funkcjonuje od roku i w tym okresie przyniósł 226 tys. klientów, z których 86 procent nie miało wcześniej relacji bankiem.

- Spodziewamy się, że te możliwości pojawią się także w innych krajach. Analizujemy już kolejny rynek, ale nie sądzę, abyśmy jeszcze w tym roku poinformowali o wejściu tam. Z pewnością będzie to duży kraj europejski o dużym potencjale - zapewnił Hucał.

Na początku sierpnia Alior Bank zawarł z Telekom Romania Mobile Communications (Telekom Romania MC) umowę o współpracy w zakresie świadczenia przez Telekom Romania MC usług pośrednictwa finansowego, tj. oferowania wybranych produktów wspólnego przedsięwzięcia w swoich punktach sprzedaży. Będzie to kontynuacja modelu działania banku i T-Mobile

Liczba klientów Alior Banku zwiększyła się do prawie 3 mln na koniec pierwszego półrocza, w tym ok. 2,8 mln to klienci indywidualni, a ponad 137 tys. to klienci biznesowi.

Zysk zgodny w oczekiwaniami

Alior Bank zarobił w drugim kwartale tego roku 87,81 mln złotych, a zatem wynik jest zgodny z oczekiwaniami rynku. Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej w analogicznym okresie roku poprzedniego wyniósł 83,23 mln złotych.

O niespełna 22 procent wzrósł wynik z tytułu odsetek, który osiągnął wartość 373,69 mln złotych. Z kolei na opłatach i prowizjach bank zarobił 70,33 mln złotych, czyli o 16 procent mniej niż rok wcześniej.

Dane te nie przekonały jednak inwestorów. Spółka jest w czwartek jedną z najsłabszych w indeksie WIG20.

Łącznie w pierwszym półroczu bank miał 179,04 mln zł zysku netto w porównaniu z 151,64 mln zł zysku rok wcześniej.

Nadchodzą ciężkie czasy?

Prezes Wojciech Sobieraj mówił, że druga połowa tego roku pod względem wyników finansowych będzie dla Alior Banku "trudna", ale nie gorsza niż pierwsze półrocze.

- To na pewno nie będzie łatwe półrocze. Widzimy pozytywne efekty w postaci spadku kosztów ryzyka, ale obserwujemy też zaostrzającą się konkurencję cenową. Dane makroekonomiczne są przyzwoite, ale jest szereg niepewności, związanych choćby z nowym podatkiem bankowym i rosnące opłaty na BFG. Na szczęście, temat restrukturyzacji kredytów niemal nas nie dotyczy - powiedział Sobieraj.

Prezes powiedział, że oczekuje w drugim półroczu co najmniej utrzymania marży odsetkowej na poziomie zanotowanym w pierwszej połowie bieżącego roku. - W utrzymaniu tak wysokiej marży rok do roku pomogła nam akwizycja Meritum Banku. Bez tego zanotowalibyśmy spadek, tak jak większość banków - powiedział.

Więcej kredytów

W pierwszym półroczu Alior Bank zanotował wzrost należności od klientów o 29,6 proc. do 28,34 mld zł, głównie dzięki wzrostowi wolumenu kredytów i pożyczek udzielanych w segmencie detalicznym (w tym 2,1 mld zł pochodził z przejęcia kredytów detalicznych Meritum Banku).

Wolumen kredytów konsumpcyjnych przekroczył 7,9 mld zł. Stanowiły one ponad 49,7 procent wszystkich kredytów i pożyczek udzielonych klientom detalicznym.

Drugą pozycją o największym udziale w portfelu kredytowym segmentu detalicznego (41,6 procent) były kredyty na nieruchomości mieszkaniowe oraz kredyty hipoteczne, których łączny wolumen na koniec czerwca 2015 roku wyniósł 6,7 mld zł. W pierwszej połowie roku Alior Bank udzielił również ponad 6 tys. kredytów hipotecznych na kwotę 1 185,5 mln zł. Wartość kredytów we franku szwajcarskim stanowi 0,7 procent całego portfela kredytowego banku.

Alior Bank rozpoczął działalność w listopadzie 2008 roku. Bank zadebiutował na warszawskiej giełdzie w grudniu 2012 roku. Aktywa banku miały wartość 30,2 mld zł na koniec 2014 roku.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)