Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Firmy wolą zwalniać niż ciąć wydatki na reklamę

0
Podziel się:

Bezrobocie znów jest dwucyfrowe. Co dziesiąta firma może zniknąć z rynku - wynika z badania Money.pl.

Firmy wolą zwalniać niż ciąć wydatki na reklamę
(Arsenik/iStockphoto)

Stopa bezrobocia w styczniu wyniosła 10,5 procent - informuje GUS. W urzędach pracy zarejestrowanych było 1,63 mln bezrobotnych.

To więcej niż w grudniu, gdy stopa bezrobocia wyniosła 9,5 procent. Dane podane przez GUS są zgodne z danymi opublikowanymi przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Sytuacja będzie się pogarszać, bo jak wynika z badania Money.pl, ponad 70 procent firm obawia się negatywnych skutków kryzysu. Obawy te przełożą się na rynek pracy, bo co czwarta firma planuje zwalniać pracowników.

Z internetowej ankiety Money.pl przeprowadzonej wśród przedsiębiorców wynika również, że co dziesiąte przedsiębiorstwo może zniknąć z rynku.

W badaniu wzięło udział 996 właścicieli lub współwłaścicieli firm zatrudniających pracowników, 760 samozatrudnionych i 103 osoby prowadzące rolniczą działalność gospodarczą.
Badanie przeprowadzone wśród internautów Money.pl w dniach 11-13 lutego.

Poziom pesymizmu w dużym stopniu zależy od branży. Najgorsze przeczucia mają przedsiębiorcy zajmujący się transportem i logistyką. Aż 93,6 procent z nich uważa, że kryzys uderzy w ich branżę. Podobnie prognozują firmy zajmujące się przetwórstwem przemysłowym (96,2 procent) i motoryzacją (82,3 procent).

W najlepszych nastrojach póki co są informatycy. W branży informacja, komunikacja i IT _ zaledwie _ 56,2 procent przedsiębiorców boi się o sytuację na rynku.

Stosunkowo mało pesymistów jest również w segmencie finanse i ubezpieczenia, gdzie 66,1 procent firm obawia się negatywnego wpływu kryzysu na branżę.

Źródło: Badanie Money.pl

Jak przedsiębiorcy zareagują na kryzys? W zależności od wielkości przedsiębiorstwa, zamierzają w pierwszej kolejności ograniczyć inwestycje lub liczbę zatrudnionych.

Niezależnie od rodzaju przedsiębiorstwa, konsekwencją kryzysu dla firm będzie rezygnacja z inwestycji. Jest to skutek najczęściej lub drugi co do częstości wskazywany przez ankietowanych.

Najczęściej wskazywane skutki negatywne (oprócz rezygnacji z inwestycji)

Źródło: GUS

Najrzadziej wskazywane skutki (oprócz wydatków marketingowych)

Źródło: GUS

Firmy szukają oszczędności poza cięciem wydatków na reklamę i promocję bo nie chcą tracić udziałów w rynku, co mogłoby w dłuższej perspektywie doprowadzić do likwidacji firmy. Stracony udział w rynku bardzo trudno odzyskać, znacznie trudniej niż zwiększyć zatrudnienie.

11,8 procent przedsiębiorców wskazało zamknięcie działalności jako możliwą konsekwencję kryzysu, samozatrudnionych aż 15,5 procent.

Jakie negatywne konsekwencje dla Twojej firmy może mieć kryzys gospodarczy?
Rodzaj konsekwencji Samo- zatrudnieni Mikro- przedsiębiorstwa Małe i średnie firmy Wszystkie firmy
Zmniejszenie produkcji, ograniczenie liczby realizowanych zamówień lub usług 34,5% 23,1% 34,9% 29,0%
Rezygnacja z inwestycji 17,9% 26,6% 36,6% 24,1%
Cięcie kosztów prowadzenia działalności (obniżenie wypłat, zaniechanie premii, zmiana siedziby na tańszą, zmiana dostawców, itp.) 11,1% 29,3% 34,9% 22,1%
Trudności w spłacie bieżących zobowiązań (kredyty leasing, płatności, itp.) 17,6% 22,5% 25,4% 20,7%
Rezygnacja z wydatków na reklamę i promocję 12,2% 19,9% 22,8% 17,0%
Redukcja zatrudnienia * n/d* * 21,0%* * 35,3%* * 24,4%*
Zamknięcie działalności 15,5% 10,3% 4,7% 11,8%
Inne 3,7% 3,9% 0,9% 3,4%

Źródło: Badanie Money.pl

| W badaniu firmy zostały podzielone na: mikroprzedsiębiorstwa (mniej niż 10 pracowników, bilans roczny poniżej 2 mln euro); małe przedsiębiorstwa (mniej niż 50 pracowników, bilans roczny poniżej 10 mln euro); średnie przedsiębiorstwa (mniej niż 250 pracowników, bilans roczny poniżej 40 mln euro). |
| --- |

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)