Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Dworzec Centralny po remoncie. Do remontu

0
Podziel się:

Tym razem uszczelniona ma być konstrukcja dworca. Kolejarze nie wykluczają, że
jeszcze w tym roku trzeba będzie rozkopać część ulic w centrum Warszawy.

Dworzec Centralny po remoncie. Do remontu
(Danuta Matloch/REPORTER)

Rok od zakończenia prac przed Euro 2012, szykują się kolejne. Tym razem uszczelniona ma być konstrukcja dworca. Kolejarze nie wykluczają, że jeszcze w tym roku trzeba będzie rozkopać część ulic w centrum Warszawy.

Na początku czerwca został ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji uszczelnienia konstrukcji dworca i wykonanie na jej podstawie prac budowlanych. Jak wskazano w programie funkcjonalno-użytkowym inwestycji, teren robót ma częściowo nachodzić na dwie warszawskie arterie: al. Jana Pawła II i Aleje Jerozolimskie. Wykonawca będzie musiał więc przygotować projekt tymczasowej organizacji ruchu oraz uzyskać niezbędne zgody Zarządu Dróg Miejskich, inżyniera ruchu i Zarządu Transportu Miejskiego. Cały remont ma się skończyć w grudniu br.

Przeciekająca konstrukcja dworca jest problemem od lat. Cieknąca ze stropów woda utrudniała remont dworca przed Euro 2012, a nawet po jego zakończeniu zdarzało się, że np. na tory spływała woda.

Kolejarze chcą, by podczas skuwania starych izolacji i uszczelniania konstrukcji, dworzec normalnie obsługiwał pasażerów. Podobnie było podczas poprzedniego remontu Centralnego. Przed Euro 2012 dworzec zamykany był etapami, a pasażerowie korzystali z pozostałych części. Choć na remont i czyszczenie Centralnego kolejarze wydali wówczas ok. 60 mln zł, to planują dalsze prace.

"Dworzec Warszawa Centralna, choć unikatowy jeśli chodzi o przyjęte w latach 70. rozwiązania konstrukcyjne i bryłę hali głównej, jest niezwykle trudnym obiektem, jeśli chodzi o zapewnienie bezproblemowej eksploatacji" - powiedziała rzeczniczka PKP S.A. Katarzyna Mazurkiewicz. Przyznała, że przez kilkadziesiąt lat nie zadbano o odpowiednią konserwację dworca, więc teraz potrzeba szeroko zakrojonej modernizacji, by budynek i przejścia podziemnie spełniały obecnie obowiązujące standardy.

"Zaniechań z wielu dziesiątków lat nie da się nadrobić w pełni w ciągu krótkiego okresu, a konieczność zapewnienia normalnego funkcjonowania obiektu w okresie robót uniemożliwia realizację wszystkich prac w jednym czasie" - wskazała rzeczniczka. Dlatego dla Centralnego powstał plan remontowy zakładający dokończenie metamorfozy dworca do końca 2015 r.

"Do końca 2015 r., w wyniku planowanych prac, obiekt powinien uzyskać nowoczesne parametry termiczne, w pełni funkcjonujące urządzenia zapewniające sprawną komunikację, wszystkie galerie podziemne urządzone według tego samego stylu" - wyjaśniła Mazurkiewicz.

W tym roku poza uszczelnieniem dworca zaplanowano wymianę dziesięciu ciągów schodów ruchomych z galerii środkowej na poszczególne perony i montaż platform umożliwiających niepełnosprawnym dostanie się na zlokalizowane wokół dworca przystanki komunikacji miejskiej. W przyszłości wymieniony ma być system ogrzewania hali głównej.

Warszawski Dworzec Centralny w grudniu skończy 38 lat. Budowę kończono w 1975 r. w pośpiechu, by otworzyć go przed planowaną wizytą Leonida Breżniewa. Z tego powodu zrezygnowano z wykonania niektórych elementów, choć były w projekcie. Przykładowo nie powstały planowane ciągi komunikacyjne.

Kilka lat temu trwała dyskusja, czy przed Euro 2012 nie zburzyć dworca i nie wybudować zamiast niego nowego budynku. Zwolennicy takiego rozwiązania argumentowali, że w centrum miasta bardziej opłacałoby się postawić wieżowiec. Ostatecznie zdecydowano, że Centralny będzie wyremontowany, bez zasadniczej przebudowy. Lifting - bo tak kolejarze nazywali remont - polegał na wyczyszczeniu hali głównej i podziemi dworca. Zainstalowano nowy system informacji dla pasażerów, biletomaty oraz punkty.

Czytaj więcej w Money.pl
Będzie rewolucja na kolei? Prace trwają Czeski przewoźnik chce zaoferować pasażerom komfort wyższy niż w PKP, niskie ceny i jeszcze na tym zarobić.
Polskie Koleje Linowe sprzedane. A to nie koniec zmian w PKP Cena zakupu wyniosła 215 mln zł. Podpisanie umowy sprzedaży finalizuje proces prywatyzacji PKL.
PKP sprzedaje dworce Dworce zostały wystawione na sprzedaż w ramach programu Dworzec na własność.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)