Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nastroje konsumenckie poprawiły się. Tak dobrze nie było od dawna

0
Podziel się:

W sierpniu 2015 r. zarówno bieżące i przyszłe nastroje konsumenckie poprawiły się w stosunku do lipca - podał w czwartek Główny Urząd Statystyczny.

Nastroje konsumenckie poprawiły się. Tak dobrze nie było od dawna
(Fotolia)

W sierpniu 2015 ro zarówno bieżące i przyszłe nastroje konsumenckie poprawiły się w stosunku do lipca - podał w czwartek Główny Urząd Statystyczny.

- Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 3,0 punkty procentowe i ukształtował się na poziomie -7,9 - napisano w komunikacie GUS.

Jak podał urząd, wartości wszystkich składowych wskaźnika poprawiły się. Najbardziej wzrosły oceny dotyczące sytuacji ekonomicznej kraju, zarówno przyszłej, jak i obecnej (wzrost odpowiednio o 4,8 i 4,4 punktu procentowe). Dla pozostałych składowych odnotowano wzrost w granicach od 0,9 do 3,6 p. proc.

- Konsumenci mają się dobrze i perspektywy tak swojej sytuacji finansowej, jak i sytuacji ekonomicznej kraju widzą w całkiem „różowych” barwach. Tak dobre oceny zmian własnej sytuacji finansowej, jak i sytuacji w gospodarce były ostatnio w 2007 roku, czyli w szczycie koniunktury gospodarczej - tak dane Głównego Urzędu Statystycznego ocenia ekspertka Konfederacji Lewiatan, Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

- Mamy zatem ciekawą sytuację - gospodarstwa domowe mają się dobrze, nieźle też oceniają sytuację w gospodarce, poprawia się ich zdolność do oszczędzania, ale obawiają się bezrobocia. Czy to efekt przedwyborczej walki partii politycznych na propozycje, które według ich autorów mają poprawić nasz dobrostan, a które mogą osłabić wzrost gospodarczy, a tym samym negatywnie wpłynąć na rynek pracy, co gospodarstwa domowe zdają się rozumieć? - pisze Starczewska-Krzysztoszek.

- Warto, aby i politycy wszystkich opcji to zrozumieli, i mniej rozdawali, a więcej koncentrowali się na tworzeniu warunków do tego, aby móc tworzyć, a potem dopiero dzielić - dodaje ekspertka.

Wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od minus 100 do plus 100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)