Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Sebastian Ogórek
Sebastian Ogórek
|

Niedziela na zakupach? Zobacz kiedy i w jakich godzinach Polacy naprawdę robią zakupy

0
Podziel się:

Polacy najchętniej robią zakupy w sobotę. Niedziela w centrach handlowych skupionych wokół dużego hipermarketu to najgorszy dzień w tygodniu - wynika z danych firmy FootFall. Więcej odwiedzających jest nawet w poniedziałek. Zupełnie inaczej wygląda to w centrach handlowo-usługowych. Tam niedziela tylko nieznacznie przegrywa z sobotą.

Niedziela na zakupach? Zobacz kiedy i w jakich godzinach Polacy naprawdę robią zakupy
(Piotr Kamionka/Reporter)

Firmę FootFall poprosiliśmy o dane dla dwóch reprezentatywnych dla Polski centrów handlowych. Oba zlokalizowane są w jednym z największych w kraju miast, ale nie jest to Warszawa. Różnią się jednak zdecydowanie profilem działalności.

Pierwsze to zasadniczo hipermarket z doklejoną do niego niewielką galerią z ok. 50 punktami handlowymi i usługowymi oraz trzema barami szybkiej obsługi. Ruch generują w nim głównie ludzie, którzy przychodzą tam na zakupy spożywcze.

- Charakterystyczne jest to, że największy ruch odbywa się tam w godzinach od 10:00 do 18:00, a niedziela to najsłabszy dzień tygodnia. Piątek i sobota to najlepsze dni, a reszta tygodnia jest w miarę równa. - mówi money.pl Maciej Kowalczyk, szef polskiego oddziału FootFall. Jak dodaje, to standard dla tego typu obiektów handlowych.

Różnice pomiędzy dniami weekendu są naprawdę spore. Przez cały zeszły rok centrum w sobotę odwiedziło ponad 461 tys. gości, w niedzielę było to już o blisko 100 tys. mniej osób. Spadek sięga więc 22 proc. odwiedzających. Nawet w poniedziałek liczba wizyt jest większa o ponad 12 tys. w skali roku.

W jaki dzień tygodnia Polak robi zakupy?
DZIEŃ TYGODNIA Poniedz. Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Niedziela
Marketowe 376 435 375 021 380 727 391 120 408 687 461 400 364 263
13,65% 13,60% 13,81% 14,18% 14,82% 16,73% 13,21%
Wielofunkcyjne 1 090 511 1 147 124 1 148 530 1 125 718 1 122 957 1 505 365 1 485 223
12,64% 13,30% 13,32% 13,05% 13,02% 17,45% 17,22%
Źródło: money.pl na podstawie danych FootFall. Dane pokazują liczbę wizyt w 2015 roku.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w centrach, w których obok handlu działa dużo punktów usługowych.

- Drugie miejsce to nowoczesny obiekt wielofunkcyjny, który ma dużo sklepów, dużo restauracji, punkty usługowe, klub fitness oraz kino. Frekwencja jest oczywiście wyższa, a rozkład zupełnie inny. W ciągu całego roku największy ruch występuje od 14:00 do 19:00. - mówi Kowalczyk.

Tu większość kupujących pojawia się w sobotę, ale niedziela ustępuje jej zaledwie o ułamek procenta. Co ciekawe słabo wypadają na tym tle czwarte i piątek. Ruch w te dni wypada gorzej niż we wtorek i środę.

Skąd mamy te dane? Footfall to firma zajmująca się analizą gości w placówkach handlowych. Ich liczbę mierzy poprzez specjalne czujniki umiejscowione przy wejściach go galerii handlowych oraz do poszczególnych sklepów. Dzięki temu handlowcy mogą porównać czy duża liczba gości przekłada się na zakupy i w jakiej wysokości. Dane pokazują więc liczbę odwiedzających centra handlowe, a nie kupujących czy wolumen zakupów. Takimi informacjami sieci dzielić się nie chcą.

O której godzinie Polak robi zakupy?
godz. 5 6 7 8 9 10
Marketowe 1 270 2 659 7 596 66 093 139 091 215 884
Wielofunkcyjne 13 109 29 056 51 442 103 080 294 136 447 964
godz. 11 12 13 14 15 16
Marketowe 257 785 261 188 253 834 254 444 252 262 266 788
Wielofunkcyjne 583 373 707 625 747 530 780 692 840 401 856 597
godz. 17 18 19 20 21 22 23
Marketowe 265 207 241 483 169 514 83 079 16 686 2 562 73
Wielofunkcyjne 844 207 794 169 636 525 430 595 262 847 101 432 47 959
Źródło: money.pl na podstawie danych FootFall. Dane pokazują liczbę wizyt w 2015 roku.

Z kolei z badań firmy Nielsen wynika, że Polacy uwielbiają chodzić na zakupy. Pod względem liczby wizyt w sklepach jesteśmy numerem jeden w Europie. W małych sklepach osiedlowych jesteśmy aż 13 razy miesięcznie, 12 razy odwiedzamy dyskont, a placówki typu convenience (np. Żabka) 9 razy w miesiącu. Do tego 7 razy wizytujemy supermarkety i średnio 5,4 razy w miesiącu hipermarkety. W sumie każdego miesiąca sklepy odwiedzamy ponad 46 razy.

Jak zauważa Nielsen, w ostatnich pięciu latach wzrosła liczba wizyt w dyskontach. W 2010 roku było to było to tylko 7 odwiedzin. Wbrew pozorom cały czas tak samo często odwiedzamy sklepy osiedlowe. Przed pięciu lat także było to 13 wizyt.

Przypomnijmy, że w tym tygodniu "Solidarność" zaprezentowała dwa swoje pomysły na zakaz handlu w niedzielę. Związek postuluj zamknięcia wszystkich sklepów poza stacjami paliw, aptekami, niewielkimi sklepikami osiedlowymi (do 50 mkw.) oraz pod pewnymi warunkami kwiaciarnie i cukiernie. "Solidarność" przypomina, że ograniczenia dotyczące zakazu handlu w niedzielę obowiązują w większości krajów unijnych.

| 12,64 proc. | 13,30 proc. | 13,32 proc. | 13,05 proc. | 13,02 proc. | 17,45 proc. | 17,22 proc. |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |

wiadomości
gospodarka
najważniejsze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)