Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|

Ursus na czele konsorcjum, które ma zbudować prawdziwie polski autobus elektryczny

55
Podziel się:

Konsorcjum planuje zdobycie finansowania ze strony przez NCBR, ale - jak przyznają przedstawiciele spółki Ursus Bus - umowy jeszcze nie podpisano.

Ursus na czele konsorcjum, które ma zbudować prawdziwie polski autobus elektryczny
(PAP/Wojciech Pacewicz)

Stworzenie całkowicie polskiego autobusu elektrycznego następnej generacji dla transportu publicznego. Taki cel postawiły sobie firmy i ośrodki badawcze, które w piątek w Rzeszowie ogłosiły powstanie konsorcjum Polski E-BUS. Jego liderem jest Ursus Bus.

Aktualizacja 13:31

Polski E-BUS ma być odpowiedzią na promowany przez polskie Ministerstwo Rozwoju programem rozwoju elektromobilności. Wicepremier Mateusz Morawiecki chce, by Polska stała się jednym z liderów w tej dziedzinie.

Nowy autobus ma być konkurencyjny technicznie i finansowo nie tylko w Polsce, ale także na rynkach światowych. Choć produkcja autobusów elektrycznych nie jest nowością w przypadku Ursusa, w tym przypadku chodzi o opracowanie pojazdu, który będzie złożony z polskich komponentów i "będzie tak polski, jak to możliwe".

Jak przekonują przedstawiciele spółki Ursus Bus, w pełni polskimi konstrukcjami nie są autobusy elektryczne produkowane przez konkurencyjnego Solarisa, ponieważ ich napęd jest oparty na zagranicznych komponentach.

Konsorcjum planuje zdobycie finansowania ze strony przez NCBR, ale - jak przyznają przedstawiciele spółki Ursus Bus - żadnej umowy jeszcze nie podpisano.

Według spółki Ursus Bus, oprócz produkcji autobusów elektrycznych, celem zawiązania konsorcjum Polski e-Bus jest "poszukiwanie rozwiązań dla transportu autobusowego w miastach". Konsorcjum ma realizować projekty "ukierunkowane na zdrowie i bezpieczeństwo w transporcie".

"Konsorcjum chce zwrócić uwagę na aspekty społeczno-zdrowotne elektrycznego transportu publicznego, czyli na coś na co nikt wcześniej nie zwracał uwagi" - napisano komunikacie.

Oficjalne podpisanie umowy odbyło się podczas konferencji Ministerstwa Rozwoju "Zrównoważona mobilność - wyzwania i szanse dla miast" w Jasionce koło Rzeszowa.

W skład konsorcjum Polski E-BUS oprócz spółki Ursus Bus weszło 10 innych polskich firm i ośrodków badawczych. Jest wśród nich POL-MOT Holding, czyli główny udziałowiec Ursus S.A., a także m.in. Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), Bmz Poland Sp. z o.o. i Kompozyty Sp. z o.o.

Ursus Bus to spółka zależna Ursus S.A., którą zawiązano w 2015 roku. 60 proc. jej akcji należy do spółki-matki, natomiast pozostałe 40 proc. jest w posiadaniu spółki AMZ Kutno sp. z o.o. Celem powołania tej spółki było "zwiększenie aktywności marki Ursus na rynku autobusów, trolejbusów i autobusów elektrycznych".

Ursus ma bardzo ambitne plany związane z pojazdami elektrycznymi. W kwietniu spółka zaprezentowała na targach w Hanowerze makietę 3D elektrycznego samochodu dostawczego o ładowności do 3,5 tony. Do sprzedaży ma trafić już za 2-3 lata. Firma przyznała, że stara się o dofinansowanie z NCBR na budowę prototypu, a także na linię produkcyjną.

W Hanowerze zaprezentowano też drugi z ekologicznych pojazdów Ursusa - prototyp autobusu elektryczno-wodorowy o nazwie City Smile Fuel Cell Electric Bus. Producent z Lublina ma w planach także opracowanie samochodu osobowego.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(55)
TV ASM
7 lat temu
mysle, ze, bardzo dobrze robi Ursus, Ale powinnien tez z Solarisem, zrobic wszystko aby opracowac w 100% polska jednostke napedowa I zamienic w Solarisie ja na polska! Wtedy jak oba pojazdy Solaris I Ursus beda mialy ta sama polska jednostke napedowa to z biegiem czasu beda one tansze I tansze. I ruszyc na zdobycie rynku Ukrainskiego/Bialoruskiego I Rosyjskiego!
kil
7 lat temu
popieram wszystko co niweluje smród dym i raka płuc
Autmex
7 lat temu
Ursus=Amber Gold!!!
gfvdas
7 lat temu
Solaris już dawno ma to opracowane i nie robi z tego wielkiego "halo" ani nie chce nie wiadomo jakiego dofinansowania
qwaqwaq
7 lat temu
Panowie w wielkim ciągu, ale paplają głupoty: pojazdem elektrycznym jest TROLEJBUS (np. w Lublinie) i potrafi jeździć bez pałek, tam gdzie nie ma sieci
...
Następna strona