Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
UTK ogłasza alert w sprawie pęknięć w polskich pociągach

UTK ogłasza alert w sprawie pęknięć w polskich pociągach

Fot. Pawel Skraba/REPORTER

W piątek Urząd Transportu Kolejowego ogłosił alert bezpieczeństwa w Systemie Informacji Bezpieczeństwa, zarządzanym przez Europejską Agencję Kolejową. Ostrzeżenie dotyczy przypadków pęknięć ram w wózkach podwoziowych produkowanych przez bydgoską Pesę.

UTK w alercie informuje, że stwierdzono aż 14 przypadków pęknięć ram wózków 37AN. Urząd w dalszej części swojego ostrzeżenia sugeruje by podczas oględzin taboru zwrócić szczególną uwagę na dokładnie wskazane w opisie miejsca, gdzie mogą one występować. UTK namawia też przewoźników do niezwłocznego informowania producenta o wszelkich nieprawidłowościach, które zostaną stwierdzone podczas oględzin.

To ciąg dalszy złej passy bydgoskiego producenta, która utrzymuje się już od kliku miesięcy. Przed świętami spalinowy pociąg SA134 produkowany przez zakłady PESA wypadł z torów. Wtedy właśnie pękła rama wózka. Tuż po tym zdarzeniu z eksploatacji zostały wycofane inne pociągi tej serii. Taką decyzję podjęły Przewozy Regionalne, które zdecydowały się wyłączyć z ruchu wszystkie pięć składów kursujących na Opolszczyźnie.

Rzecznik Pesy Michał Żurowski odpowiadał wtedy w portalu rynekkolejowy, że wózek pojazdu był zaprojektowany i wykonany zgodnie z obowiązującymi przepisami, oraz przebadany i jest zgodny z wszelkimi normami. Inni przewoźnicy jednak także zdecydowali się oddać pojazdy do naprawy i przeglądu do producenta.

Na początku roku popsuł się też produkowany przez Pesę Dart, który ruszył w pierwszą podróż z pasażerami pod koniec ubiegłego roku. Przekazanie kolejom wszystkich zamówionych pociągów tego typu obfitowało w liczne problemy.

Odbiory zgodnie z zapowiedziami kończą się dziś właśnie, mimo że zgodnie z umową, producent miał dostarczyć wszystkie pociągi do połowy grudnia. PKP Intercity odbierze dziś dwa ostatnie składy.

Całe zamówienie miało być rozliczone do końca roku, bo inaczej kolejarze straciliby kilkaset milionów złotych unijnej dotacji. Ostatecznie PKP Intercity i Pesa zawarły porozumienie, w myśl którego producent bierze na siebie ryzyko ewentualnej utraty dotacji. PKP Intercity ma dostać z Unii na Darty 574 mln zł.

Zobacz także: Nowy rozkład PKP. Myślisz, że pojedziesz szybko? Błąd. Szybciej było przed wojną

 

kolej, pociągi, pkp intercity, pesa
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Tyrowicz
5.254.65.* 2016-02-22 13:41
Skoro te części mają certyfikat i badania na 30 lat eksploatacji to jaka wina producenta, że z nich skorzystali skoro mieli ich jakość naukowo potwierdzoną przez najlepszych fachowców w branży. Poza tym sprawa jest w toku, nie ma co wyrokować.
TTTY
178.162.216.* 2016-02-22 11:06
Warto poczekać na wyniki badań, bo nie można wykluczyć istotnej roli infrastruktury w tym przypadku. Nie ma co wyciągać pochopnych wniosków, bo wszczęte procedury nie są niczym niezwykłym.
Kazik323
31.61.140.* 2016-02-22 08:01
Widać kogoś bardzo boli działalność dużej polskiej firmy w tej branży przemysłowej. Ja jednak jestem spokojny, jestem pewien, że dadzą sobie radę.
Zobacz więcej komentarzy (212)