Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Łukasik
Marcin Łukasik
|

Koniec sporu o budowy dróg. Polimex-Mostostal porozumiał się z GDDKiA

7
Podziel się:

Postępowania sądowe zostały umorzone. Taki komunikat przedstawiła firma Polimex-Mostostal, która od czterech lat była w sporze z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Chodziło o zerwane kontrakty drogowe na budowę autostrad A1, A4 i ekspresówki S69.

Polimex-Mostostal i GDDKiA zamknęły czteroletni spór o dawne kontrakty.
Polimex-Mostostal i GDDKiA zamknęły czteroletni spór o dawne kontrakty. (Piotr Tracz)

Strony konfliktu rezygnują ze wzajemnych roszczeń. Ponadto, zobowiązują się do zakończenia prac na inwestycjach, których dotyczył spór. Taki jest efekt czteroletniego nieporozumienia pomiędzy firmą budowlaną Polimex-Mostostal a zleceniodawcą, czyli Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

OGLĄDAJ: * *Polimex-Mostostal walczy z GDDKiA. Chodzi nie tylko o autostradę A2

Postanowienia dotyczące umorzenia postępowań sądowych uprawomocniły się w miniony piątek. Oznacza to, że zawarte ugody już obowiązują.

Szczegóły porozumienia

Ustalono m.in., że firma Polimex przejmie na siebie wszelkie roszczenia podwykonawców, o ile takie będą. Na ich zabezpieczenie firma budowlana musi przedstawić drogowej dyrekcji gwarancję bankową na 20 mln zł. Po trzech latach możliwa będzie jej redukcja do 12,5 mln zł.

Z kolei GDDKiA będzie musiała zwolnić dwie wcześniejsze gwarancje bankowe na pokrycie roszczeń: ponad 29 mln zł w związku z umowami na budowę trasy A1 i 56 mln na A4.

Polimex-Mostostal oszacował całkowitą wartość z tytułu zawartych ugód i porozumień na 48,8 mln zł.

Łączna wartość roszczeń sądowych, która została objęta ugodami, wynosi dla budowlanego konsorcjum 612,8 mln zł, a dla drogowej dyrekcji 511,1 mln zł.

Kontrakty sprzed lat

Konflikt wybuch cztery lata temu. Powodem było zerwanie umów na budowę trzech dróg: A1, A4 oraz trasy ekspresowej S69. W sporze chodziło m.in. o to, kto unieważnił kontrakt jako pierwszy.

Inwestycje były oddawane z opóźnieniem. Odcinek autostrady A4miał być gotowy jesienią 2012 roku, a A1 - latem 2013. Ostatecznie za dokończenie prac wzięło się konsorcjum Budimexu, Strabagu oraz Mota Engil Central Europe. Dzięki temu kierowcy pojechali nowymi drogami latem 2016 roku. Także w tym czasie oddano do użytku autostradę A4 od Rzeszowa do Jarosławia, którą dokończyły budować spółki Budimex i Strabag.

Drogę ekspresową S69 też oddano w kawałkach. Pod koniec 20124 roku ruch aut powrócił na fragmencie Mikuszowice-Buczkowice, od lipca 2015 - na odcinku od Buczkowic do Żywca. Inwestycję dokończyła firma Mota Engil Central Europe.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
Jan S
6 lat temu
Jednej rzeczy nie rozumiem facet nie ma sprzętu do budowy dróg ale ma plecy gdzie trzeba i pociotkow w rządzie wygrywa przetarg zgarnia szmal i znika a drogi jak nie było tak nie ma Pytam gdzie jest resort ziobry
Realista
6 lat temu
Moim zdaniem to pokłosie dzikich prywatyzacji i przyzwolenia na działania wręcz "mafijne" .. Przetarg wygrywał X , mający znajomości , 3 sekretarki , 10 biurek i 20 komputerów ..potem szukał podwykonawców - ci podwykonawcy szukali następnych podwykonawców itd.. Każdy oczywiście musiał zarobić !!!! Ostatni w łańcuszku mali wykonawcy kredytowali inwestycję i często dla nich brakowało zapłaty bo po drodze "grubasy" wszystko zżarły !!! Tak powstawały nasze autostrady .. Do tej pory chyba jeszcze nie rozliczone , nie licząc ludzkich tragedii najmniejszych podwykonawców .. Powinna być zmiana przepisów aby generalny wykonawca zapewniał co najmniej z 70% własnego pokrycia sprzętowego .. Jeśli nie , dzielić na takie odcinki aby to zapewnić.. Uzasadnienie ?? remonty ulic w Olsztynie , Nidzicy , miasta rozkopane ludzi pracujących nie widać !!!! Urzędnicy otaczający się papierkami dla własnej ochrony , poza tym "sen zimowy" ..
Realista
6 lat temu
A kiedy CBA zajmie się stadionem w Białymstoku gdzie wykonawca dodatkowo zarobił 56 mln. zł ..?????? które burmistrz podarował wykonawcy na jakieś szemranej ugodzie poza sądowej .???
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
Mariusz
6 lat temu
Państwowa firma "porozumiała się" z budżetem państwa. Hehe. A kto za to zapłaci? Suweren. Ale i tak Mateuszek ogłosi to pewnie jako sukces.
Realista
6 lat temu
Moim zdaniem to pokłosie dzikich prywatyzacji i przyzwolenia na działania wręcz "mafijne" .. Przetarg wygrywał X , mający znajomości , 3 sekretarki , 10 biurek i 20 komputerów ..potem szukał podwykonawców - ci podwykonawcy szukali następnych podwykonawców itd.. Każdy oczywiście musiał zarobić !!!! Ostatni w łańcuszku mali wykonawcy kredytowali inwestycję i często dla nich brakowało zapłaty bo po drodze "grubasy" wszystko zżarły !!! Tak powstawały nasze autostrady .. Do tej pory chyba jeszcze nie rozliczone , nie licząc ludzkich tragedii najmniejszych podwykonawców .. Powinna być zmiana przepisów aby generalny wykonawca zapewniał co najmniej z 70% własnego pokrycia sprzętowego .. Jeśli nie , dzielić na takie odcinki aby to zapewnić.. Uzasadnienie ?? remonty ulic w Olsztynie , Nidzicy , miasta rozkopane ludzi pracujących nie widać !!!! Urzędnicy otaczający się papierkami dla własnej ochrony , poza tym "sen zimowy" ..
Realista
6 lat temu
A kiedy CBA zajmie się stadionem w Białymstoku gdzie wykonawca dodatkowo zarobił 56 mln. zł ..?????? które burmistrz podarował wykonawcy na jakieś szemranej ugodzie poza sądowej .???
BROKland
6 lat temu
W 20124 roku to juz NIE bedzie samochodow drogi redaktorze
Twoje imię
6 lat temu
Teraz trzeba po tym cieciu -Tusku wszystko naprawiać.