Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Frączyk
|

Lotos bierze pieniądze z Unii. Paliwa wodorowe od 2021 roku

5
Podziel się:

Instalacje do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwa punkty tankowania tego paliwa w Gdańsku i Warszawie - taki projekt Grupy Lotos wsparty został w ramach unijnego projektu. Inwestycja będzie oddana do użytku w 2021 roku.

Prezes Lotosu Mateusz Bonca
Prezes Lotosu Mateusz Bonca (Wojciech Strozyk/REPORTER)

Instalacje do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwa punkty tankowania tego paliwa w Gdańsku i Warszawie - taki projekt Grupy Lotos wsparty został w ramach unijnego projektu. Inwestycja będzie oddana do użytku w 2021 roku.

Zgłoszony przez Lotos projekt „Pure H2” znalazł się na liście zatwierdzonych pod koniec września przez państwa członkowskie UE projektów wspartych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Inwestycja o wartości niemal 10 mln euro ma być oddana do użytku w 2021 roku. Unia dołoży prawie 2 mln euro, a więc ok. 20 proc. budżetu.

Celem projektu jest uruchomienie sprzedaży wodoru o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.), który mógłby być wykorzystywany przede wszystkim przez środki transportu miejskiego. Wodór umożliwia daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego ładowania oraz ogranicza koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych - podał Lotos, zestawiając w ten sposób projekt z programem elektromobilności.

Inwestycja zakłada wybudowanie na terenie rafinerii w Gdańsku instalacji do oczyszczania wodoru oraz stacji sprzedaży i dystrybucji tego paliwa w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu Grupy LOTOS, a także dwóch punktów tankowania pojazdów w Gdańsku i Warszawie.

Wizja projektowa stacji ładowania wodoru dla pojazdów i trajlerów

Zobacz też: Obajtek: Rezygnacja z fuzji z Lotosem zaszkodzi gospodarce

Spółka zawarła już listy intencyjne z Gminą Miasta Gdynia oraz gminą Wejherowo na wykorzystanie paliwa. Oba dokumenty zakładają realizację dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi.

Gdańska rafineria Grupy LOTOS produkuje obecnie około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 ton. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie, czy przemyśle spożywczym. Do tej pory tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.

Lotos czerpie z programów unijnych pełną garścią

Od 2017 roku Lotos uczestniczył już w czterech dużych projektach finansowanych w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Razem ze spółką Gaz-System opracowuje studium wykonalności projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG. Przewidywany czas realizacji to 36 miesięcy. Ponad 1 mln euro, czyli 60 proc. budżetu, zostanie sfinansowane z funduszy unijnych.

Kolejna wsparta w ramach CEF inicjatywa to LEM (czyli Lotos Electro Mobility) zakładająca pilotażowe wdrożenie elektromobilności wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T. Lotos Paliwa finalizuje właśnie budowę dwunastu punktów ładowania aut elektrycznych wzdłuż autostrad A1 i A2, pomiędzy Gdynią i Gdańskiem a Warszawą, w obu kierunkach. Ponad 400 tys. euro, a więc ok. 40 proc. budżetu, pochodzić będzie ze środków UE.

W dalszych planach Lotos zakłada wyposażenie w punkty ładowania pojazdów elektrycznych łącznie pięćdziesiąt stacji, zlokalizowanych przy drogach tranzytowych. Około jednej trzeciej z nich to Miejsca Obsługi Podróżnych (tzw. MOPy) przy autostradach i drogach ekspresowych na kraju.

W nawiązaniu do coraz bardziej rygorystycznych wymogów środowiskowych w transporcie morskim, Lotos prowadzi również projekt, który pozwoli zwiększyć udział paliw niskoemisyjnych dzięki wykorzystaniu LNG jako paliwa żeglugowego. W kwietniu Lotos Asfalt oraz PGNiG Obrót Detaliczny podpisały umowę o wspólnej ofercie usługi bunkrowania statków paliwem LNG, pochodzącym z Terminala Gazowego w Świnoujściu.

Lotos chce dążyć do uzyskania pozycji lidera w obszarze paliw nowej generacji. Przedstawiciele Grupy Lotos podpisali we wrześniu dokumenty, inicjujące wspólną działalność badawczo-rozwojową z Politechniką Warszawską. Współpraca polegać będzie na przygotowaniu prototypów wybranych urządzeń z obszaru niskoemisyjnego transportu oraz magazynowania energii.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(5)
WYRÓŻNIONE
Polak
6 lat temu
UE bierze pieniądze od Polski pod postacią wykształconej siły roboczej która haruje na emerytury Niemców !!!
BMF
6 lat temu
Swietny pomysl Lotosu !!! Aby wyprodukowac wodor na przejechanie samochodem osobowym 100 km trzeba zuzyc energie zawarta w 100 litrach oleju napedowego .
😀
6 lat temu
Teraz zamiast na gaz, przerobisz na wodór 😀
NAJNOWSZE KOMENTARZE (5)
BMF
6 lat temu
Swietny pomysl Lotosu !!! Aby wyprodukowac wodor na przejechanie samochodem osobowym 100 km trzeba zuzyc energie zawarta w 100 litrach oleju napedowego .
T89
6 lat temu
Teraz zamiast LPG, będziemy przerabiać na wodór 😀
😀
6 lat temu
Teraz zamiast na gaz, przerobisz na wodór 😀
😀
6 lat temu
Teraz zamiast na gaz, przerobisz na wodór 😀
Polak
6 lat temu
UE bierze pieniądze od Polski pod postacią wykształconej siły roboczej która haruje na emerytury Niemców !!!