Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

2,16 mld zł rządowej dotacji dla PKP

0
Podziel się:

Rząd chce oddłużyć spółkę PKP Przewozy Regionalne i oddać ją w ręce samorządów.

2,16 mld zł rządowej dotacji dla PKP
(Grzegorz Michałowski / PAP)

Skarb Państwa przekaże 2,16 mld zł dotacji spółce PKP Przewozy Regionalne przed przekazaniem firmy samorządom. Pożyczy też spółce PKP SA 1,86 mld zł w na modernizację i rozbudowę infrastruktury - wynika z rządowego projektu ustawy, który trafił pod obrady sejmowych komisji skarbu i infrastruktury.

Projekt nowelizacji ustawy zakłada oddłużenie spółki PKP Przewozy Regionalne przez zrekompensowanie spółce ponad 2 mld zł strat, jakie poniosła ona w latach 2001-2004 świadcząc usługi publiczne.

- _ Przekazanie na rzecz PKP PR środków z tytułu rekompensaty nastąpi w ten sposób, że z budżetu państwa zostanie udzielona PKP PR dotacja w 3 kwotach: pierwsza w wysokości 1.380 mln zł, zostanie przekazania do dnia 31 grudnia 2008 r., druga w wysokości 477 mln zł zostanie przekazana do dnia 30 listopada 2009 r. i 300 mln zł - w 2011 r., przy czym ta ostatnia będzie spłatą przez Skarb Państwa zobowiązań z tytułu pożyczki udzielonej PKP PR przez jedynego wspólnika, tj. spółkę PKP SA _ - czytamy w projekcie.

Źródłem oddłużenia spółki będą środki pochodzące z akcyzy od paliw przeznaczone na finansowanie budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej. Zgodnie z przepisami unijnymi, firmy kolejowe świadczące pasażerskie usługi przewozowe (tzw. usługi publiczne) są uprawnione do otrzymania rekompensaty z tytułu poniesionych strat.

Ustawa zakłada, że docelowo udziały PKP PR mają zostać przekazane samorządom województw, które będą odpowiedzialne za organizowanie i finansowanie regionalnych przewozów pasażerskich. - _ Przed usamorządowieniem PKP PR nastąpi wydzielenie ze spółki składników majątku służących do obsługi przewozów międzywojewódzkich i wniesieniu tych składników do spółki PKP Intercity SA _ - czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Nowela zakłada też, że PKP SA otrzyma z budżetu państwa pożyczkę w wysokości 1,86 mld zł na podwyższenie kapitału spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która przeznaczy te środki na realizację inwestycji o znaczeniu międzynarodowym, linie kolejowe o znaczeniu państwowym, a także na remont i utrzymanie infrastruktury kolejowej, w celu zmniejszenia kosztów i wysokości opłat za korzystanie z niej.

- _ Pierwsza pożyczka - w wysokości 1.383 mln zł zostanie wypłacona PKP SA do dnia 30 września 2008 r., natomiast druga w wysokości 477 mln zł - do dnia 30 września 2009 r. _ - czytamy dalej.

Projekt ustawy dopuszcza przekazanie pożyczek w ratach, z tym że pierwsza rata w 2008 roku nie może wynosić mniej niż 25% kwoty 1.383 mln zł, a pierwsza rata w 2009 roku nie może wynosić mniej niż 25% kwoty 477 mln zł.

Według projektu, dopuszcza się, że do końca 2009 roku zwrot pożyczek udzielonych PKP SA przez Skarb Państwa nastąpi poprzez konwersję pożyczek na udziały, tj. poprzez świadczenie polegające na przeniesieniu na Skarb Państwa należących do PKP SA udziałów w kapitale zakładowym PKP PR po wartości nominalnej udziałów. Jeśli wartość tych udziałów będzie niższa niż kwota pożyczek, zwrot pozostałej części pożyczek nastąpi poprzez przeniesienie na Skarb Państwa odpowiedniej ilości przysługujących PKP SA akcji w kapitale zakładowym PLK SA.

Po przejęciu wszystkich udziałów spółki PKP PR, Skarb Państwa przekaże je samorządom województw.

W połowie kwietnia 2007 roku poprzedni rząd przyjął strategię dla transportu kolejowego do 2013 roku, która przewiduje, że należące do Grupy PKP - PKP Intercity i PKP Cargo zostaną częściowo sprywatyzowane poprzez giełdę w latach 2009-2010.

Strategia dla kolei zakładała też oddłużenie do 2009 roku spółki PKP Przewozy Regionalne, która pod koniec 2006 roku miała ponad 2,1 mld zł długu, znacznie przewyższającego wartość majątku spółki.

W dokumencie przewidywano, że spółka PKP PLK za pośrednictwem spółki matki - PKP - otrzyma w latach 2008-2009 pożyczkę z budżetu państwa w wysokości 1.860 mln zł.

Zgodnie ze strategią, na koniec 2013 roku Grupa PKP ma zmniejszyć zadłużenie do 1,1 mld zł z 5,5 mld zł obecnie. Pozostałe zadłużenie zostanie zrolowane, a pełne oddłużenie PKP SA będzie możliwe dopiero w 2022 roku.

Grupa PKP zmniejszyła stratę netto do 100 mln zł w 2006 roku z 710 mln zł straty rok wcześniej. Według planów na 2007 rok, grupa miała w ubr. odnotować zerowy wynik netto.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)