Sąd Najwyższy w Wielkiej Brytanii uznał specustawę stoczniową, która dotyczy wyprzedaży majątku stoczni w Gdyni i Szczecinie, za formę prawa upadłościowego. Oznacza to, że wyprodukowane przez oba zakłady statki nie mogą być "zaaresztowane" - powiedziała w środę PAP rzecznik Agencji Rozwoju Przemysłu Roma Sarzyńska.
Wyjaśniła, że wszystkie statki obu stoczni były budowane na prawie angielskim i dlatego o ich losie zdecydował brytyjski sąd. "Sąd uznał postępowanie kompensacyjne za postać postępowania upadłościowego. Dla wierzycieli oznacza to tyle samo, co postępowanie upadłościowe. Wyprodukowane przez stocznie i przekazane armatorom statki nie mogą być +zaaresztowane+. Zobowiązania stoczni wobec kontrahentów zagranicznych działających na mocy prawa Wielkiej Brytanii nie mogą być egzekwowane, a jedynie zgłoszone do listy wierzytelności" - wyjaśniła Sarzyńska.
"Roszczenia wierzycieli wobec obu zakładów będą mogły być zgłaszane jako wierzytelności, ale nie będzie można pod zastaw tych wierzytelności +zaaresztować+ statków. To jest pełne poczucie bezpieczeństwa dla armatorów, którzy zamówili i zbudowali statki w tych stoczniach" - dodała.
W maju Stichting Particulier Fonds Greenrights zakupił kluczowe części majątku stoczni Gdynia i Szczecin, a 17 czerwca otrzymał gwarancje arabskiego banku Qatar Islamic Bank.
Minister skarbu Aleksander Grad w środę lub w czwartek spodziewa się decyzji MSWiA w sprawie stoczni w Gdyni i Szczecinie. Decyzja ta pozwoli zawrzeć końcowe umowy o przeniesieniu własności nieruchomości obu stoczni na inwestora. Chodzi o zgodę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na sprzedaż składników majątkowych stoczni, która wymagana jest w przypadku podmiotów spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Inwestor założył w Polsce spółkę - Polskie Stocznie, która - jak zapewnia Grad - będzie prowadziła działalność w stoczniach.
18 maja komisarz ds. konkurencji UE Neelie Kroes na wspólnej konferencji z ministrem skarbu Aleksandrem Gradem zapowiedziała pozytywne decyzje Komisji Europejskiej w sprawie sprzedaży aktywów stoczni Gdynia i Szczecinie, a także programu restrukturyzacyjnego dla stoczni Gdańsk. (PAP)
dol/ bos/ mow/