Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kraków: SdPl zbiera podpisy przeciwko budowie lotniska w Kielcach kosztem Balic

0
Podziel się:

Ponad tysiąc podpisów zebrali działacze
krakowskiej SdPl pod protestem przeciwko koncepcji budowy lotniska
w Obicach pod Kielcami kosztem rozbudowy podkrakowskiego lotniska
w Balicach. W niedzielę do składania podpisów w tej sprawie
zachęcał krakowian lider SdPl Marek Borowski.

Ponad tysiąc podpisów zebrali działacze krakowskiej SdPl pod protestem przeciwko koncepcji budowy lotniska w Obicach pod Kielcami kosztem rozbudowy podkrakowskiego lotniska w Balicach. W niedzielę do składania podpisów w tej sprawie zachęcał krakowian lider SdPl Marek Borowski.

"Wspomagam moich kolegów z SdPl, którzy tę inicjatywę podjęli. Trzeba podejmować takie inicjatywy, o coś się bić. Mamy do czynienia z tzw. gosiewszczyzną, która już zaowocowała przystankiem ekspresu we Włoszczowej za parę milionów złotych dla kilku osób. Lotnisko w Balicach jest ważne, ale nie można ograniczać jego rozwoju kosztem budowy lotniska w Obicach" - powiedział Marek Borowski.

Jak poinformował PAP sekretarz generalny SdPl Wojciech Filemonowicz, zbierane podczas weekendów w Krakowie podpisy we wrześniu zostaną przekazane do Balic i kancelarii premiera. "Chcemy, by budżet Balic pozostał dla naszego lotniska, ponieważ jego rozwój jest niezbędny. Uprzedzając fakty, chcemy pokazać, jakie zdanie mają krakowianie" - stwierdził Filemonowicz. Według niego, akcja cieszy się poparciem krakowian.

Zdaniem Filemonowicza, rozwiązaniem tego problemu byłoby przedłużenie drogi ekspresowej S7, planowanej z Warszawy do Kielc, aż do Balic, i to w taki sposób, by łączyła Kielce zarówno z Pyrzowicami (lotnisko, k. Katowic) - poprzez autostradę, jak i z Balicami.

Przyjęty 8 maja br. rządowy program rozwoju sieci lotnisk zakłada, że w 2010 r. powietrzny ruch pasażerski w Polsce obejmie około 25 mln osób, a w 2020 r. - 35 mln. Sieć lotnisk ma się powiększyć dzięki rozbudowie i modernizacji istniejących lotnisk cywilnych, a także dzięki wykorzystaniu i adaptacji byłych lotnisk wojskowych oraz sportowo-usługowych. Budowa nowych portów lotniczych powinna nastąpić dopiero po wyczerpaniu możliwości modernizacyjnych lotnisk istniejących.

W połowie maja wicepremier Przemysław Gosiewski zapowiedział, że rząd ma przyjąć projekt ustawy o gospodarowaniu składnikami Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia Wojskowego, która ma umożliwić m.in. modernizację lotnisk

Sieć lotnisk regionalnych ma zostać uzupełniona w pierwszej kolejności o porty zlokalizowane w województwach: zachodnio- pomorskim, warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim i świętokrzyskim. Jak zaznaczył wicepremier, inwestycje te nie będą jednak finansowane ze środków centralnych, lecz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Odnosząc się do projektu budowy lotniska w Obicach koło Kielc, Gosiewski powiedział, że obiekt ten powinien powstać dzięki przewidzianym w regionalnym programie operacyjnym 50 mln euro, udziałowi kapitału prywatnego w ramach partnerstwa publiczno- prywatnego i środkom własnym kieleckiego samorządu. "Obice powinny współdziałać z Balicami" - dodał wicepremier.

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) lotniskiem w Polsce. W tegorocznym letnim rozkładzie lotnisko ma 61 regularnych połączeń do 49 miast w Europie, a także w Stanach Zjednoczonych i Izraelu. Wykonują je 22 linie lotnicze. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło prawie 2,4 mln pasażerów, a plan na ten rok zakłada osiągnięcie poziomu 3 mln podróżnych. (PAP)

hp/ mskr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)