Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz uczestniczyła w czwartek w rozpoczęciu budowy węzła komunikacyjnego Ursus-Niedźwiadek. Projekt obejmuje parking typu "Parkuj i Jedź", przejście podziemne oraz przystanek kolejowy. Budowa ma się zakończyć w 2012 r.
Prezydent Warszawy zwróciła uwagę, że mieszkańcy Ursusa oraz okolicznych miejscowości czekali na budowę węzła 40 lat.
Gronkiewicz-Waltz powiedziała, że władzom stolicy zależy na rozbudowie sieci komunikacyjnej we współpracy z koleją - tak, by połączyć metro i sieć tramwajową z liniami kolejowymi położonymi na terenie aglomeracji.
Jak mówiła, istotnym projektem jest również budowa kolejnych parkingów typu "Parkuj i Jedź" po to, by jak najmniej samochodów wjeżdżało do miasta. Poinformowała, że przygotowywany jest też przetarg na nowe składy Szybkiej Kolei Miejskiej.
Dyrektor stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta powiedział, że węzeł w Ursusie to pierwsza w skali całego kraju tego typu inwestycja realizowana przy współpracy PKP i samorządu. Podobny projekt istnieje w Łodzi, ale nie rozpoczęto jeszcze jego realizacji.
"Zaczęliśmy budowę parkingu +Parkuj i Jedź+ na prawie 400 miejsc; kończy się projekt przystanku kolejowego i przejścia podziemnego, przy którym będzie również około 100 miejsc na rowery" - poinformował Ruta. Według niego, budowa węzła powinna się zakończyć w marcu 2012 roku.
Zaznaczył, że przejście podziemne pod torami kolejowymi ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa mieszkańców. Tory oddzielają bowiem osiedle Ursus-Niedźwiadek od ogródków działkowych. Tunel zapewni bezpieczne przejściem między tymi obszarami.
Krzysztof Groblewski z zarządu PKP PLK poinformował, że kolej zainwestowała w budowę węzła około 7 mln zł a miasto około 5 mln zł.
W tej chwili w stolicy funkcjonuje siedem parkingów "Parkuj i Jedź": przy stacjach metra (Młociny, Marymont, Wilanowska, Stokłosy i Ursynów), przystanku kolejowym (Anin) oraz przy linii tramwajowej (Połczyńska). Większość tych parkingów jest wykorzystywana niemal w 100 proc. (PAP)
mzk/ par/ jra/