Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Przegląd wiadomości ze spółek, środa godz. 15

0
Podziel się:

Przegląd wiadomości ze spółek, środa 12 lutego godz. 15

Przegląd wiadomości ze spółek, środa 12 lutego godz. 15

GRUPA ŻYWIEC

Grupa Żywiec ocenia, że 2014 r. nie będzie łatwy dla branży piwnej w Polsce - poinformował PAP rzecznik prasowy Sebastian Tołwiński. Spółka przewiduje, że sytuacja na rynku pozostanie bez zmian "z ewentualną tendencją spadkową".

"Dziś jest za wcześnie, żeby przewidzieć sytuację na polskim rynku piwa w 2014 r. Jej rozwój zależy od kilku czynników, w tym sytuacji makroekonomicznej, która negatywnie wpłynęła na nastroje konsumenckie oraz pogody, szczególnie w piwnym sezonie. Choć prognozy makroekonomiczne dla Polski na 2014 r. poprawiają się, dla branży FMCG - w tym piwnej - z pewnością nie będzie to łatwy rok" - poinformował PAP Tołwiński.

W sprawozdaniu do wyników rocznych za 2013 r. zarząd Grupy Żywiec ocenił, że w 2014 r. sytuacja na rynku pozostanie bez zmian z ewentualną tendencją spadkową. Dodano, że koszty produkcji powinny się nieznacznie obniżyć.

Tołwiński poinformował, że nie ma jeszcze ostatecznych danych, jeśli chodzi o sprzedaż branży piwnej w 2013 r. Przypomniał, że prognozy rynkowe mówiły o spadku o 3-4 pkt. proc. po wzroście o prawie 5 pkt. proc. w 2012 r.

W 2013 r. zysk netto Grupy Żywiec spadł do 271,4 mln zł z 310,2 mln zł w 2012 r. Zysk operacyjny skurczył się rdr o 26,3 proc. do 273,3 proc., a przychody zmniejszyły się o 1,8 proc. do 3,5 mld zł. Wolumen sprzedaży piwa spadł w tym czasie do 11,1 mln hektolitrów w porównaniu z 11,6 mln hektolitrów w roku 2012.

Tołwiński nie chciał skomentować, czy w 2014 r. można spodziewać się dalszego pogorszenia wyników Grupy Żywiec.

"(...) będziemy wciąż skupiać się na zwiększaniu efektywności firmy i szybkiemu odpowiadaniu na potrzeby klientów i rynku. Wierzymy, że przygotowane programy marketingowe i sprzedażowe na 2014 r. pozwolą nam na osiągnięcie pożądanych wyników biznesowych" - podał jedynie.

"W 2013 r. Grupa Żywiec niezmiennie koncentrowała się na zwiększaniu swojej efektywności poprzez usprawnianie procesów biznesowych i redukcję kosztów, poprawie obsługi klienta oraz dostosowywaniu oferty do potrzeb konsumenta i wprowadzaniu nowych produktów. Te obszary będą dla nas również istotne w 2014 r." - dodał.

Rzecznik nie skomentował także, jak mniejszy rdr zysk netto spółki za 2013 r. może wpłynąć na rekomendację zarządu odnośnie wysokości dywidendy. Spółka wypłaciła już zaliczkę na poczet dywidendy za rok obrotowy 2013 w kwocie 5 zł za jedną akcję.

Z zysku za 2012 rok akcjonariusze Grupy Żywiec otrzymali 31 zł dywidendy na akcję, w tym 4 zł w formie zaliczki.

ING BANK ŚLĄSKI

Zysk netto grupy ING Banku Śląskiego w czwartym kwartale 2013 roku wzrósł do 250,5 mln zł ze 190 mln zł rok wcześniej - poinformował bank w komunikacie. Zysk banku okazał się o 3 proc. wyższy od oczekiwań rynkowych na poziomie 242,1 mln zł.

Oczekiwania jedenastu biur maklerskich co do wyniku netto za IV kwartał wahały się od 235 mln zł do 250 mln zł. Zysk netto w IV kwartale 2013 roku wzrósł o 32 proc. rdr i o 7 proc. kdk

W 2013 roku zysk netto grupy ING Banku Śląskiego wynosił 961,5 mln zł, czyli wzrósł o 16 proc. rdr.

Wynik odsetkowy banku w czwartym kwartale wyniósł 545,4 mln zł i okazał się zbliżony do oczekiwań analityków, którzy liczyli, że wyniesie on 536,5 mln zł (w przedziale oczekiwań 528-545 mln zł). Wynik odsetkowy wzrósł o 8 proc. rdr i o 4 proc. kdk.

Marża odsetkowa netto w 2013 roku wyniosła 2,68 proc.

Wynik z prowizji w IV kwartale 2013 roku wyniósł 253,5 mln zł i był zgodny z szacunkami rynku, który spodziewał się 250,9 mln zł (oczekiwania wahały się od 245 mln zł do 260 mln zł). Wynik prowizyjny spadł o 1 proc. rdr i wzrósł o 8 proc. kdk.

Koszty w ostatnim kwartale 2013 roku wyniosły 439,1 mln zł, czyli były nieznacznie niższe od oczekiwanych (445,8 mln zł).

Odpisy z tytułu utraty wartości kredytów wyniosły w czwartym kwartale 76,4 mln zł. Rynek oczekiwał tymczasem odpisów na poziomie 72,5 mln zł.

Portfel kredytowy na koniec 2013 roku wyniósł 50,5 mld zł, czyli wzrósł o 9 proc. rdr i pozostał na poziomie z III kwartału 2013 roku. Kredyty detaliczne wzrosły o 11 proc. rdr i o 1 proc. kdk.

Depozyty klientów na koniec 2013 roku wyniosły 67,49 mld zł, czyli wzrosły o 17 proc. rdr i o 2 proc. kdk. Depozyty klientów detalicznych wzrosły o 15 proc. rdr i o 1 proc. w ujęciu kwartalnym.

Bank podał, że w 2013 roku pozyskał 352 tys. nowych klientów detalicznych i ma ich obecnie 3,4 mln.

Wartość kredytów hipotecznych przyznanych w 2013 roku wyniosła 2,7 mld zł, czyli wzrosła o 9 proc. rdr.

Współczynnik wypłacalności na koniec 2013 roku wynosił 17,56 proc.

ORANGE POLSKA

Orange Polska oczekuje znacznego ograniczenia spadku przychodów w II połowie 2014 r. Spółka spodziewa się w tym roku dalszej redukcji kosztów operacyjnych i zakłada, że znormalizowane nakłady inwestycyjne zmniejszą się o co najmniej 6 proc. - podał prezes Bruno Duthoit w liście do akcjonariuszy.

"Będziemy aktywnie konkurować na rynku, nie tylko w oparciu o istniejącą ofertę produktową, w tym Orange Open i nju.mobile, ale także nowe usługi, w tym bardzo szybki mobilny dostęp szerokopasmowy w technologii 4G LTE, dalszy rozwój usług Machine-to-Machine oraz nowe usługi w obszarze ICT, w którym w 2013 roku odnotowaliśmy dynamiczny wzrost" - poinformował Duthoit.

"Planujemy pobudzić wzrost w segmencie stacjonarnego dostępu do Internetu poprzez dalszą sprzedaż bardzo szybkich łączy szerokopasmowych, oferowanych w technologii VDSL oraz wprowadzanie, w bardziej selektywny sposób, oferty +światłowód do domu+. Przewidujemy, że te działania, w połączeniu ze słabnącym wpływem wprowadzonych w 2013 roku obniżek stawek MTR, znacząco ograniczą tempo spadku przychodów w drugiej połowie 2014 roku, stwarzając solidne podstawy do ich stabilizacji w przyszłości" - dodał.

Duthoit podał, że oszczędności kosztowe pozostaną kluczowym priorytetem dla spółki i w 2014 r. nastąpi dalsza redukcja kosztów operacyjnych.

"Będzie temu służyć automatyzacja procesów, optymalizacja zatrudnienia (w 2014 roku planujemy dobrowolne odejścia 1.530 pracowników), konsolidacja centrów telefonicznej obsługi klienta oraz rygorystyczna kontrola kosztów ogólnych i administracyjnych" - napisał prezes.

"Optymalizacji kosztów operacyjnych będzie towarzyszyć dalsza poprawa efektywności nakładów inwestycyjnych, dzięki korzyściom płynącym ze współpracy z T-Mobile oraz przeprowadzonej w latach 2010-2012 modernizacji sieci stacjonarnej. Przewidujemy, że - z wyłączeniem inwestycji w pasmo częstotliwości - znormalizowane nakłady inwestycyjne w 2014 roku zmniejszą się o co najmniej 6 proc." - dodał.

Skonsolidowane przychody Orange Polska w 2013 r. wyniosły 12.923 mln zł i były niższe o 1.218 mln zł (minus 8,6 proc.) w porównaniu do 2012 r.

W 2013 r. nakłady inwestycyjne grupy wyniosły 2,18 mld zł.

Program odejść dobrowolnych na lata 2014-2015 przewiduje redukcję zatrudnienia o 2.950 etatów.

Liczba klientów telefonii komórkowej Orange Polska wyniosła na koniec czwartego kwartału 15,325 mln w porównaniu z 15,13 mln w trzecim kwartale. Na koniec grudnia grupa miała 7,221 mln klientów abonamentowych i 8,104 mln klientów pre-paid.

Średni miesięczny przychód na abonenta komórkowego grupy wyniósł 32,8 zł wobec 34,2 w trzecim kwartale tego roku. Przychód na klienta z usług detalicznych wyniósł 29,2 zł wobec 30,8 zł w trzecim kwartale.

Wskaźnik odejść klientów w czwartym kwartale wyniósł 3,4 proc. w segmencie abonamentowym i 14,8 proc. w pre-paid.

Liczba stacjonarnych łączy głosowych TP w czwartym kwartale spadła do 4,759 mln z 4,821 mln na koniec września tego roku. Spadek liczby linii wyniósł tym samym 62 tys. wobec utraty 78 tys. linii w trzecim kwartale.

Średni miesięczny przychód na abonenta usług telefonii stacjonarnej wyniósł 43,1 zł wobec 43,5 zł w trzecim kwartale tego roku.

Usługi dostępu szerokopasmowego grupy Orange Polska dla rynku detalicznego wyniosły na koniec grudnia 2,301 mln w stosunku do 2,305 mln na koniec września tego roku. Spadek liczby usług był tym samym niższy niż w trzecim kwartale, kiedy liczba ta skurczyła się o 12 tys.

Na koniec grudnia liczba usług telewizyjnych w grupie wyniosła 707 tys. Na koniec trzeciego kwartału było to 699 tys. usług.

Miesięczny przychód na abonenta usług dostępu szerokopasmowego, telewizji i VoIP wyniósł w czwartym kwartale 60,9 zł wobec 60,5 zł w trzecim kwartale tego roku.

Grupa zakończyła czwarty kwartał z 286 tys. klientów Orange Open, pozyskując w kwartale 75 tys. klientów. W trzecim kwartale przyrost wynosił tymczasem 86 tys. klientów.

PRÓCHNIK

Odzieżowa spółka Próchnik, której obligacje o wartości 6 mln zł zadebiutowały w środę na rynku Catalyst, planuje otwarcie w tym roku kilkunastu nowych salonów sprzedaży - poinformował w rozmowie z PAP Rafał Bauer, prezes Próchnika.

Środki z emisji obligacji spółka przeznaczy na konsolidację zadłużenia i nowe otwarcia sklepów.

"Skonsolidowaliśmy historyczne zadłużenie i kredyty zamieniliśmy na obligacje. Drugą połowę środków przeznaczymy na nowe salony i kapitał obrotowy służący ich zatowarowaniu" - powiedział PAP Bauer. Dodał, że spółka nie planuje przeprowadzać w tym roku kolejnych emisji obligacji ani akcji.

Bauer poinformował, że sieć sprzedaży spółki może się w 2014 roku zwiększyć o kilkanaście nowych salonów. "W ubiegłym roku udało nam się otworzyć 14 salonów i dojść do 42 lokalizacji ogółem. W tym roku będzie kilkanaście nowych otwarć, może nawet więcej niż w ubiegłym roku" - powiedział.

"Analiza jakości otwarć zrobionych w ubiegłym roku skłania do roztropnego wyboru lokalizacji. Generalnie otwarcia się powiodły, ale jedne lepiej, drugie gorzej. Nam zależy bardziej na jakości niż ilości" - dodał.

Poinformował, że w ubiegłym roku spółka zamknęła dwa nieperspektywiczne sklepy.

Po trzech kwartałach 2013 roku grupa miała ponad 1,9 mln zł zysku netto wobec 1,3 mln zł straty rok wcześniej. Przychody wzrosły o 44 proc. rdr, do 21,1 mln zł.

"Czwarty kwartał nie był z różnych względów zachwycający. Cały rok zamknął się jednak zgodnie z oczekiwaniami. Zanotowaliśmy zysk, była też poprawa przychodów" - powiedział Bauer.

Zauważył, że spółce udało się zrealizować cele stawiane na 2013 rok w nowej strategii, czyli przeniesienie produkcji do Polski i połączenie ze spółką Rage Age.

Próchnik nie planuje publikować prognoz.

"Na początku pewnego projektu trudno jest przewidywać jego efekty. Nie ma większego znaczenia, gdzie spółka będzie na koniec tego roku. Miernikiem naszych faktycznych możliwości będą kolejne lata, a w szczególności kolekcja jesień-zima 2014" - powiedział Bauer.

"Kolekcja damska dobrze się przyjęła, lepiej niż zakładaliśmy. Za rok będziemy mogli powiedzieć, czy projekt ma sens, bo w tej branży dopiero po trzeciej kolekcji wiadomo coś więcej" - powiedział prezes Bauer.

W ubiegłym roku w Próchniku wdrożono proces restrukturyzacji spółki, zorientowany m.in. na rozbudowę sieci sprzedaży, dostosowanie produktów do aktualnych trendów i stworzenie nowej koncepcji wizerunkowej marki.

TELE-POLSKA HOLDING

Tele-Polska Holding w ciągu najbliższych kilku tygodni zamierza wrócić na rynek z ofertą publiczną, związaną z przeniesieniem notowań akcji spółki na rynek główny GPW z NewConnect - poinformował na środowej konferencji prasowej Mark Montoya, członek zarządu Tele-Polska Holding.

"Od dłuższego czasu planujemy debiut na rynku głównym warszawskiej GPW. W najbliższych tygodniach zamierzamy wrócić z ofertą publiczną i ponownie rozpocząć proces sprzedaży akcji nowej emisji. Obecnie czekamy na dokumentację z KNF" - powiedział.

W końcówce września 2013 roku Tele-Polska Holding poinformowała o rozpoczęciu oferty publicznej, obejmującej do 10 mln akcji nowej emisji. Potencjalne wpływy netto z emisji spółka szacowała wówczas na ok. 18,8 mln zł netto. W listopadzie, spółka zawiesiła jednak proces IPO, głównie ze względu na mające wówczas miejsce oferty publiczne PKP Cargo i Energi.

"Jest to relatywnie niewielka emisja, więc nie sądzę, żeby koniunktura rynkowa miała teraz zasadniczy wpływ na jej powodzenie. Chcemy pozyskać ok. 20 mln zł brutto. W przypadku większych wpływów, nadwyżkę chcemy przeznaczyć na dalszą akwizycję klientów" - powiedział Montoya.

"Liczby oferowanych akcji nie zamierzamy zmieniać. Jednak podwyższeniu, do kwoty 2,99 zł, uległa cena maksymalna. Gdyby udało nam się sprzedać cały oferowany pakiet po cenie maksymalnej, to wpływy brutto z emisji wyniosłyby ok. 30 mln zł. Oceniam jednak, że realistycznie powinniśmy pozyskać 20-25 mln zł" - dodał.

Pozyskane środki spółka zamierza przeznaczyć na rozwój bazy abonenckiej, czyli przede wszystkim na akwizycję klientów indywidualnych, rozbudowę infrastruktury sieciowej oraz stworzenie centrum przetwarzania danych dla średnich i dużych przedsiębiorstw.

W 2013 roku Tele-Polska Holding wypracowała 210,51 mln zł przychodów ze sprzedaży, 14,94 mln zł zysku EBITDA i 7,77 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej.

"Faktyczna sprzedaż była nieco większa niż zaraportowaliśmy. Wynika to z tego, że część projektów ubiegłorocznych przeszła nam do wyniku za I kw. 2014 r. Częściowo wynikało to z konieczności dostosowania się do wymogów związanych z rozliczeniem pomocy unijnej" - powiedział Montoya.

"Ogólnie dobre wyniki spółki w ubiegłym roku są głównie zasługą segmentu detalicznego. Co się zaś tyczy segmentu hurtowego, to nadal chcemy utrzymać ten segment, ale jest to uzależnione od tego czy będzie on wciąż rentowny. Zdecydowanie widzimy, że przyszłością grupy jest detal"- dodał.

Prognoza spółki na 2014 rok zakłada wypracowanie 250,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, 23,1 mln zł zysku EBITDA oraz 9,55 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej. W roku 2015 ma to już być odpowiednio: 364,45 mln zł przychodów ze sprzedaży, 29,7 mln zł zysku EBITDA oraz 14,29 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej.

"Prognozy są realistyczne, i oparte na konserwatywnych założeniach. Założone wyniki netto i EBITDA powinniśmy bez problemu zrealizować. Być może będą pewne wahnięcia na poziomie sprzedażowym, jednak nie powinno to istotnie rzutować na same wyniki" - powiedział Montoya.

Dodał, że strategia spółki zakłada dalszą dywersyfikację oferty sprzedawanych produktów.

"Pierwotnie byliśmy spółką wyłącznie telekomunikacyjną. Teraz chcemy coraz bardziej stawać się szeroko pojętym dostawcą mediów. Zamierzamy mocniej wejść w sprzedaż produktów finansowych i w energetykę. Naturalnym krokiem wydaje się również wejście w gaz, jednak jest to kwestia przyszłości" - powiedział.

Zapytany, czy Tele-Polska Holding może zacząć wypłacać dywidendę, Montoya odpowiedział: "jesteśmy jeszcze spółką na +dorobku+ i stale mamy w co inwestować. W związku z tym dywidenda to w tym momencie kwestia przyszłości".

QUMAK

Qumak podpisał dwie umowy z Data Techno Park na dostawę infrastruktury informatycznej i oprogramowania na potrzeby usług informatycznych w zakresie e-zdrowia o łącznej wartości 144,8 mln zł - podała spółka w komunikacie.

Przedmiotem umów jest dostawa infrastruktury informatycznej i oprogramowania wraz z wdrożeniem na terenie Medycznego Centrum Przetwarzania Danych DTP we Wrocławiu.

W szczególności zamówienie obejmuje przygotowanie warunków do tworzenia i rozwoju nowoczesnych usług informatycznych w sektorze ochrony zdrowia, oraz stworzenie infrastruktury oraz oprogramowania do świadczenia nowoczesnych e-usług i aplikacji on-line (Cloud Computing), w tym Informatycznej Platformy Biomedycznej IP-BioMed zorientowanej na potrzeby przedsiębiorstw biomedycznych wraz z wdrożeniem na terenie Medycznego Centrum Przetwarzania Danych.

Termin wykonania pierwszej części zamówienia o wartości 67,95 mln zł określono na 160 dni od podpisania umowy, a drugiej części (o wartości 76,87 mln zł) na 15 listopada 2014 r. (PAP)

mj/ kam/ pel/ kuc/ jow/ ana/ seb/ pad/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)