Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rząd przyjął Politykę konsumencką na lata 2010-2013

0
Podziel się:

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął Politykę konsumencką na lata
2010-2013, przedłożoną przez prezesa Urzędu Konkurencji i Konsumentów. Stanowi ona kontynuację
działań podejmowanych przez UOKIK z lat 2007-2009, z wykorzystaniem dotychczasowych doświadczeń.

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął Politykę konsumencką na lata 2010-2013, przedłożoną przez prezesa Urzędu Konkurencji i Konsumentów. Stanowi ona kontynuację działań podejmowanych przez UOKIK z lat 2007-2009, z wykorzystaniem dotychczasowych doświadczeń.

Jednym z celów "Polityki" na lata 2010-2013 ma być rozwój bezpiecznego i pro-konsumenckiego rynku. Prezes UOKiK będzie nadal prowadzić postępowania administracyjne w przypadku podejrzeń o działania naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Będzie też miał obowiązek prowadzenia ciągłego monitoringu rynku i reagowania na naruszenia interesów konsumentów. Eliminowaniu niezgodnych z prawem praktyk służyć ma prowadzenie sektorowych kontroli wzorców umownych stosowanych w obrocie z konsumentami.

Instrumentem chroniącym interesy konsumentów nadal będą kontrole Inspekcji Handlowej prowadzone w formie kontroli interwencyjnych oraz ogólnokrajowych kontroli kompleksowych. Kontrolowane będą: wyroby podlegające szczególnej ochronie prawnej (ekologiczne, tradycyjne), wyroby, które w swoim składzie mogą mieć substancje zakazane, produkty z "wyższej" i "niższej półki", towary oferowane przez internet i paliwa.

UOKIK będzie też sprawdzał zgodność towarów wprowadzanych do obrotu z dyrektywami Unii Europejskiej.

W ramach "Polityki" kontynuowane będą działania mające na celu zwiększenie poziomu korzystania przez przedsiębiorców z tzw. kodeksów dobrych praktyk. Instrument ten umożliwia konsumentom identyfikację rzetelnych przedsiębiorców. Prezes UOKiK będzie podejmować działania służące wzmocnieniu współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami, administracją oraz partnerami społecznymi.

W nadchodzących latach rozwijana będzie działalność Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które ułatwia polskim konsumentom uzyskanie pomocy w dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców mających swoje siedziby za granicą. Istotne znaczenie będzie mieć także współpraca z organizacjami konsumenckimi oraz z miejskimi i powiatowymi rzecznikami konsumentów. Planowane są ogólnopolskie kampanie edukacyjne, międzynarodowe konferencje. Na stronach internetowych UOKiK powstanie nowa witryna, która umożliwi szybkie znalezienie instytucji świadczącej pomoc konsumentom w pobliżu miejsca ich zamieszkania. (PAP)

awk/ bos/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)