Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

UOKiK: 290 tys. zł kary dla MPK z Łodzi

0
Podziel się:

#
dochodzi oświadczenie rzecznika MPK
#

# dochodzi oświadczenie rzecznika MPK #

03.09. Warszawa/Łódź (PAP) - Ponad 290 tys. zł kary nałożył na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - poinformował w czwartek UOKiK. Według Urzędu, miejska spółka stosowała praktyki ograniczające konkurencję, narzucając przewoźnikom nieuczciwe opłaty za korzystanie z przystanków autobusowych.

Decyzja UOKiK nie jest ostateczna.

Rzecznik łódzkiego MPK Bogumił Makowski powiedział, że spółka jeszcze jej nie otrzymała. Zapowiedział jednocześnie, że zaskarży ją jako "błędną merytorycznie" do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Postępowanie antymonopolowe w tej sprawie zostało wszczęte w październiku ubiegłego roku.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne jest spółką powołaną przez miasto Łódź. Świadczy usługi z zakresu komunikacji miejskiej. Zarządza 1257 przystankami z 1271 na terenie Łodzi. Zdaniem UOKiK, MPK posiada na tym rynku pozycję dominującą. Każdy przedsiębiorca, który chce korzystać z przystanków zarządzanych przez spółkę musi podpisać z nią umowę.

Jak podał Urząd, jednym z warunków umowy jest zobowiązanie do ponoszenia kosztów związanych z utrzymaniem przystanków. Wątpliwości UOKiK wzbudziły opłaty, jakie pobiera spółka od przewoźników korzystających z przystanków.

"Z przepisów prawa wynika generalny zakaz pobierania opłat za korzystanie z przystanków autobusowych. Jedynym wyjątkiem jest zobowiązanie przewoźników do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków oraz do ponoszenia kosztów zamieszczenia informacji o obowiązujących rozkładach jazdy lub o ich zmianach" - czytamy w komunikacie przesłanym przez UOKiK.

"MPK dodatkowo obciążało przedsiębiorców opłatami związanymi z utrzymaniem przystanków, takimi jak: koszty zakupu, konserwacji i napraw elementów wyposażenia. Pobieranie takich opłat jest niezgodne z prawem" - napisano.

Rzecznik łódzkiego MPK podkreślił, że spółka działa zgodnie z prawem oraz z zasadami określonymi przez Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi i umowami podpisanymi z tą instytucją.

"Żaden z przewoźników korzystających z przystanków nie jest obciążany - jak błędnie podaje informacja UOKiK - na przykład kosztami zakupu wiat i nie był zmuszany do podpisywania umów z MPK-Łódź" - zaznaczył rzecznik. Dodał, że spółka wiedziała o skardze złożonej przez jednego z przewoźników, który "niesłusznie i błędnie uważa, że całkowite koszty utrzymania przystanków powinny obciążać tylko MPK".

UOKiK podał, że tylko w sierpniu tego roku Urząd wydał dziewięć decyzji stwierdzających stosowanie praktyk ograniczających konkurencję przez gminy i spółki komunalne. W 2008 r. wydano 41 takich decyzji, stwierdzając nadużywanie pozycji dominującej przez tych przedsiębiorców. (PAP)

aop/ szu/ pad/ mow/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)