Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

USA: Kongres krytykuje kontrakt z UE na tankowiec powietrzny

0
Podziel się:

Członkowie amerykańskiego Kongresu
protestują przeciw przyznaniu przez dowództwo lotnictwa wojskowego
USA kontraktu na nowy samolot tankujący europejskiemu koncernowi
aerokosmicznemu EADS, producentowi Airbusa, który wygrał
rywalizację z amerykańskim Boeingiem.

Członkowie amerykańskiego Kongresu protestują przeciw przyznaniu przez dowództwo lotnictwa wojskowego USA kontraktu na nowy samolot tankujący europejskiemu koncernowi aerokosmicznemu EADS, producentowi Airbusa, który wygrał rywalizację z amerykańskim Boeingiem.

Republikańscy senatorowie i kongresmani, m.in. Pat Roberts i Sam Brownback, oraz kongresmani demokratyczni, wysłali listy do szefa Pentagonu Roberta Gatesa, żeby zawiesił kontrakt do czasu, aż parlament zbada kulisy transakcji. Zapowiadają zorganizowanie przesłuchań w komisjach kongresowych w sprawie kontraktu.

Ustawodawcy podkreślają, że przyznanie kontraktu Boeingowi zaowocowałoby 44 tysiącami nowych miejsc pracy dla Amerykanów. Twierdzą, że koncern EADS wygrał przetarg dzięki niższej cenie tylko dlatego, że jest mocno dotowany z budżetu państw europejskich.

Wpływowy demokratyczny przewodniczący Podkomisji ds. Przydziału Środków Budżetowych na Obronę w Izbie Reprezentantów John Murtha zagroził, że Kongres obetnie fundusze na zakup samolotu, jeżeli dowództwo sił powietrznych nie uzasadni zadowalająco swej decyzji.

Lotnictwo twierdzi, że samolot-cysterna KC-45, wojskowa wersja Airbusa A330, jest samolotem większym i może zabrać więcej paliwa i ładunku niż proponowany samolot Boeinga, oparty na pasażerskim Boeingu 767.

Obrońcy kontraktu zwracają też uwagę, że KC-45 będzie wspólnym dziełem EADS i amerykańskiego koncernu Northrop Grumman, co sprawi, że w USA przybędzie 25 tysięcy nowych miejsc pracy.

Piątkowy "New York Times" opowiedział się zdecydowanie za zawartym kontraktem. W artykule redakcyjnym podkreślił, że lotnictwo powinno wybrać najlepszy i najtańszy samolot. Przypomniał, że "dostawy dla wojska to biznes globalny" i że Boeing też sprzedaje za granicę swoje samoloty, w tym wojskowe.

Akcja Kongresu przeciw kontraktowi dla EADS - ostrzega "New York Times" - może wywołać podobną protekcjonistyczna kontrreakcję w Europie. Zwolennicy decyzji lotnictwa wojskowego przypominają, że Boeing również korzysta z subwencji państwa, ukrytych w postaci rozmaitych ulg podatkowych.

Tomasz Zalewski (PAP)

tzal/ zab/ ap/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)