Banki zwrócą klientom 1,5 mld zł. mBank, Santander czy Alior już to robią
Klienci 14 banków mogą liczyć na proporcjonalny zwrot opłat za wcześniej spłacony kredyt konsumencki lub pożyczkę zgodnie z metodą liniową - wskazuje UOKiK.
Spłaciłeś wcześniej kredyt lub pożyczkę? Możesz liczyć na zwrot od banku. Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przy obliczaniu kwoty banki powinny zastosować metodę liniową.
Polega ona na tym, że wszystkie koszty dzielone są przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania i tę kwotę powinna oddać konsumentowi - tłumaczy UOKiK.
Obejrzyj: Walka z nieuczciwymi firmami trwa. Wcisną ci wszystko
Zwrotów mogą wyczekiwać klienci 14 banków, w tym: Alior Bank, BNP Paribas, Credit Agricole Bank Polska, Getin Noble Bank, Idea Bank, ING Bank Śląski, mBank, Millennium Bank, Nest Bank, PKO BP, Pekao SA, Santander Bank Polska, Santander Consumer Bank i Volkswagen Bank Polska.
"Oczekujemy, że Plus Bank oraz Bank Handlowy także jak najszybciej dostosują swoją praktykę do zaleceń Urzędu" - zaznacza UOKiK. Łączna kwota, jaką sektor bankowy ma do zwrotu to około 1,5 mld zł.
– Odbyłem wiele spotkań z branżą finansową, podczas których mówiłem o tym, że przy obliczaniu zwrotu powinno się stosować metodę liniową, która jest zrozumiała dla konsumentów, przejrzysta i sprawiedliwa. Takie stanowisko przekazałem bankom i firmom pożyczkowym w toku prowadzonych działań. Branża przyjęła postulowaną przez Urząd liniową metodę rozliczeń. Konsumentów zachęcam do składania reklamacji, aby jak najszybciej odzyskać pieniądze – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.