UOKiK stawia zarzuty pięciu bankom. Nie zwróciły skradzionych pieniędzy z konta

Dotkliwe kary grożą pięciu bankom, które - jak twierdzi UOKiK - bezprawnie odmówiły klientom zwrotu pieniędzy z nieautoryzowanych transakcji. Chodzi m.in. o sytuację emerytki, która straciła 30-letnie oszczędności. Ponadto na jej nazwisko zaciągnięto kredyt wysokości 80 tys. zł. Bank uznał, że kobieta jest sobie sama winna. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów twierdzi inaczej.

UOKiK nałożył karę w wysokości ponad 220 tys. zł na spółkę Fundico za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów UOKiK zarzuca bankom, że m.in. bezprawnie nie dokonały zwrotu pieniędzy skradzionych z kont emerytów
Źródło zdjęć: © East News | ARKADIUSZ ZIOLEK
oprac.  LOS

UOKiK postawił zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów: BNP Paribas Bank Polska, Bankowi Millennium, mBankowi, Credit Agricole Bank Polska oraz Santander Bank Polska. Ale to nie koniec sprawy. Urząd prowadzi też postępowania wyjaśniające wobec 13 kolejnych banków. Wszystkim grozi kara do 10 proc. obrotów.

Reakcja banków na kradzieże pieniędzy z kont

UOKiK podkreśla, że zarzuty wobec banków opiera na analizie skarg konsumentów oraz reakcji i odpowiedzi banków na zgłoszenia kradzieży pieniędzy z kont. Urząd badał m.in. historię 72-letniej emerytki, która straciła 30-letnie oszczędności.

"Oszust uzyskał dostęp do danych uwierzytelniających i wyprowadził z konta emerytki 170 tys. zł oszczędności oraz zaciągnął kredyt na 80 tys. zł. Bank bezrefleksyjnie zmienił walutę i przelał pieniądze za granicę, doliczając do każdego przelewu opłatę za szybkość realizacji oraz udzielił wysokiej pożyczki osobie, która ma niską emeryturę, a w całej dotychczasowej historii konta preferowała bezpieczne inwestycje" - pisze UOKiK w informacji prasowej.

Urząd podkreśla, że bank nie zareagował nawet wtedy, gdy oszust podszywający się pod emerytkę zmienił jej stan cywilny z mężatki na wdowę. A zrobił to po to, by nie była potrzebna zgoda męża do zaciągnięcia kredytu. Mimo obowiązującego w UE prawa - jak wskazuje UOKiK - bank nie zwrócił środków poszkodowanej. Winą za zaistniałą sytuację obarczył samą emerytkę.

Pieniądze na koncie bezpieczne? Niekoniecznie

Urząd twierdzi, że podobnych historii są tysiące. Różnią się tylko kwotami czy metodami oszustów. Łączy je natomiast negatywna reakcja banków w odpowiedzi na zgłoszone reklamacje.

Niestety pomimo ustawowego obowiązku banki nie zwracają środków lub w przypadku zaciągnięcia kredytu – zmuszają konsumentów, którzy padli ofiarami oszustów, do jego spłacania - zaznacza urząd.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, przyznaje, że do wyprowadzania pieniędzy z rachunków bankowych lub zaciągania kredytów przez oszustów, dochodzi "bardzo często".

Bezrefleksyjność banków ułatwieniem dla oszustów

"Banki najczęściej ograniczają się do bezrefleksyjnego wykonywania operacji i nie poczuwają się do odpowiedzialności, mimo że czujność mogłaby wzbudzić już sama analiza transakcji na wczesnym etapie, np. z uwagi na nietypowe kwoty, walutę, dokonane w krótkim czasie po zmianie danych lub kanałów dostępowych - wskazuje Chróstny w informacji prasowej urzędu.

Zdaniem prezesa UOKiK, banki powinny dużo lepiej rozwijać mechanizmy do identyfikacji podejrzanych operacji i odpowiedniejszego reagowania na tego typu sytuacje. Mogą w tym celu np. wykorzystać dotychczasową historię zleceń klienta czy biometrię behawioralną, która analizuje nasze zachowania i na tej podstawie określa pewien schemat postępowania.

"Zamiast tego widzimy pewną arbitralność w odrzucaniu reklamacji konsumentów, a także nieprzestrzeganie przepisów prawa w zakresie zwrotu środków utraconych w wyniku nieautoryzowanych transakcji" - twierdzi prezes UOKiK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Oszuści wyłudzają dane, oszukani zostają z kredytem. Jak się chronić?

Oszuści skradli pieniądze z konta. Co musi zrobić bank?

Urząd, powołując się na obowiązujące przepisy o usługach płatniczych, zaznacza, że banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia rachunku do stanu sprzed wystąpienia takiej transakcji do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu.

Wyjątkiem są dwie sytuacje: gdy klient zgłosił ją później niż 13 miesięcy po transakcji. Albo, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa ze strony rzekomo poszkodowanego konsumenta.

Prezes UOKiK zaznacza, że dopiero po wypełnieniu obowiązku zwrotu bank może dochodzić roszczeń od klienta. Jeśli do transakcji doprowadził umyślnie, a w przypadku faktycznego oszustwa wykazał się rażącym niedbalstwem lub umożliwił oszustom wykorzystanie jego danych dostępu do konta. - Ciężar wykazania tych okoliczności spoczywa jednak na banku - podkreśla Tomasz Chróstny.

Bank nie może być sędzią we własnej sprawie

Prezes UOKiK zaznacza, że urząd nie kwestionuje prawa banku do dochodzenia roszczenia w sytuacjach winy konsumenta. Zauważył jednak, że w wielu przypadkach narzędzia uwierzytelniania oraz zabezpieczeń banku nie chronią konsumenta przed nieautoryzowanymi transakcjami.

"W sytuacji, gdy oszustom udaje się rozpracować bankowe procedury i zabezpieczenia, bank nie może być sędzią we własnej sprawie, arbitralnie odrzucając reklamacje konsumentów oraz wbrew obowiązującemu prawu wstrzymując się od zwrotu środków" - komentuje szef UOKiK.

Chróstny dodał, że oceną i uznaniem winy w sytuacjach budzących wątpliwości powinny się zajmować sądy, a banki powinny podejmować więcej starań, aby do oszustw dochodziło jak najrzadziej.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X