Waloryzacja emerytur 2026. Propozycja rządu

Rząd opowiedział się w czwartek za tym, żeby emerytury i renty w 2026 roku wzrosły o wskaźnik inflacji plus o 20 proc. realnego wzrostu wynagrodzeń. Zgodnie z prognozami Ministerstwa Finansów oznacza to podwyżkę świadczeń dla seniorów o 4,9 proc. W tym roku było to 5,5 proc.

Na zdjęciu minister finansów Andrzej DomańskiNa zdjęciu minister finansów Andrzej Domański
Źródło zdjęć: © East News | Wojciech Strozyk/REPORTER
Grzegorz OsieckiPaweł Gospodarczyk

Przyjęty w czwartek wskaźnik jest prognozą - ostateczną wartość waloryzacji będziemy znali w lutym przyszłego roku, kiedy będzie wiadomo, ile wyniosła inflacja i wzrost płac w 2025 r.

Podstawą wskaźnika waloryzacji jest bowiem poziom inflacji z poprzedniego roku plus minimum 20 proc. realnego wzrostu płac także w poprzednim roku. Ta ostatnia wartość może być zwiększona i pierwotnie resort rodziny zaproponował, żeby było to 30 proc., ale ostatecznie rada ministrów zdecydowała się na minimalny wariant.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W praktyce oznacza to, że emerytura minimalna, obecnie 1878,91 zł, wzrośnie o 92,07 zł. Z kolei świadczenie na poziomie 2500 zł będzie wyższe o 122,50 zł, a emerytura w wysokości 3000 zł wzrośnie o ponad 147 zł. Z kolei emerytury rzędu 3500 i 4000 zł wzrosną odpowiednio o 171,50 i 196 zł.

© Money.pl

Czwartkowa decyzja rządu to propozycja do rozmów z Radą Dialogu Społecznego, związkowcy chcą by wskaźnik był wyższy dzięki zwiększeniu udziału ze wzrostu realnej płacy z 30 do 50 proc. W zeszłym roku rząd prognozował wskaźnik waloryzacji świadczeń na poziomie 6,7 proc. a ostatecznie wyniósł ona 5,5 proc. Powodem była niższa inflacja.

Jest też propozycja podwyżki pensji minimalnej

W czwartek rząd zdecydował też ws. propozycji wysokości pensji minimalnej w 2026 roku. Gabinet Donalda Tuska zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, żeby płaca minimalna wyniosła w przyszłym roku 4806 zł. W porównaniu z obecną stawką jest to wzrost o 140 zł, czyli o 3 proc. Tyle samo (o 3 proc.) mają wzrosnąć płace w budżetówce.

4806 zł to kwota, za którą opowiadało się Ministerstwo Finansów. Z kolei resort pracy opowiadał się za podwyżką do powyżej 5000 zł brutto. Obecnie płaca minimalna wynosi 4666 zł brutto.

Wybrane dla Ciebie