Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jak rozliczyć dotację z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności?

3
Podziel się:

Otrzymane pieniądze muszą być należycie udokumentowane i rozliczone.

Jak rozliczyć dotację z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności?
(Fotolia)

Przedsiębiorcy szukający środków na założenie działalności gospodarczej mogą próbować uzyskać dotację z powiatowego urzędu pracy. Warto się o nią starać, gdyż jest to spory, bezzwrotny zastrzyk gotówki. Trzeba jednak pamiętać, że otrzymana dotacja musi być należycie udokumentowana i rozliczona.

Kto może dostać dotację z PUP?

Na start własnej firmy można otrzymać sześciokrotność średniej miesięcznej pensji krajowej (ok. 20 tys. zł). Dotację przyznaje starosta, ale wszelkie formalności załatwia się w powiatowym urzędzie pracy. Aby uzyskać informację, na temat aktualnej możliwości uzyskania dofinansowana warto zgłosić się do swojego urzędu lub poszukać informacji na stronie internetowej.

Najczęściej spotykane warunki stawiane przez urzędy, dotyczące otrzymania dotacji to m.in.:

l posiadanie statusu osoby bezrobotnej (warunek obligatoryjny),

l przedstawienie żyrantów-poręczycieli (najczęściej wymagane są dwie osoby) z odpowiednio wysokimi dochodami, którzy zgodzą się podpisać pod umową dotacyjną,

l oświadczenie, że w okresie 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dotację nie prowadziło się działalności gospodarczej.

Czynnikami dyskwalifikującymi mogą być: odmowa przyjęcia oferty zatrudnienia, stażu, czy przygotowania zawodowego bez uzasadnionej przyczyny (w okresie 12 miesięcy przed

złożeniem wniosku), posiadanie statusu studenta dziennego, otrzymanie w ciągu ostatnich 5 lat innego dofinansowania lub pożyczki z Funduszu Pracy lub innych środków publicznych.

Przedsiębiorca, który spełnia warunki do ubiegania się o dotację powinien złożyć stosowny wniosek wraz z wymaganymi oświadczeniami i dokumentami (min. szczegółowym biznesplanem) i czekać na decyzję urzędu, która jest wydawana zazwyczaj do 30 dni od dnia złożenia wniosku.

Jeżeli dotacja zostanie przyznana, kolejnym krokiem jest podpisanie umowy, której postanowienia warto dokładnie przeanalizować i wyjaśnić wszelkie ewentualne niejasności. Umowa określa między innymi, na co otrzymane pieniądze mogą zostać przeznaczone oraz w jakich przypadkach konieczny może okazać się zwrot przyznanego dofinansowania.

Na co można przeznaczyć pieniądze z dotacji?

Otrzymane dofinansowanie właściciel firmy powinien przeznaczyć na inwestycje mające jednorazowy charakter. W praktyce uzyskane środki przedsiębiorcy najczęściej wykorzystują na zakup: maszyn, urządzeń, sprzętu komputerowego i oprogramowania, towarów lub surowców do ich wytworzenia. Można również przeznaczyć dotację na działalność reklamową lub promocyjną.

Niektóre urzędy zezwalają także na zakup samochodu firmowego. Z dotacji nie można opłacać natomiast czynszów, podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i innych zobowiązań oraz obciążeń administracyjnych.

Jak rozliczyć wydatki sfinansowane dotacją?

Jak wynika z powyższego punktu, pieniędzmi z dotacji sfinansować można zakup zarówno środków trwałych, jak i wyposażenia oraz towarów i materiałów. W zależności od kwalifikacji danego wydatku różny będzie sposób jego rozliczenia.

Elementy wyposażenia oraz towary mogą stanowić koszt uzyskania przychodu - powinny więc zostać ujęte w KPiR. W kosztach nie można rozliczać natomiast zakupów spełniających kryteria środków trwałych. Środek trwały sfinansowany dotacją wprowadza się do ewidencji i dokonuje jego amortyzacji, odpisy amortyzacyjne nie stanowią jednak kosztu podatkowego.

Wyjątek stanowi sytuacja, gdy zakup środka trwałego był sfinansowany w części z dotacji PUP, a w części ze środków własnych. Wówczas odpisy dotyczące części pokrytej z własnych pieniędzy można zaliczyć do kosztów podatkowych. Niezależnie od rodzaju sfinansowanego zakupu i możliwości zaliczenia go w koszty, otrzymanej dotacji przedsiębiorca nie musi wykazywać jako przychodu.

Dotacja z PUP - co z VAT?

Czynny podatnik VAT może odliczyć podatek na zasadach ogólnych, niezależnie od tego co zakupił - środek trwały, element wyposażenia, czy też towary. W praktyce jednak przedsiębiorca, który odliczył VAT od zakupu w ramach dotacji musi zwrócić kwotę podatku do urzędu pracy - takie postanowienie zawiera większość umów o dofinansowanie.

Przedsiębiorca ma jednak prawo zrezygnować z możliwości odliczenia VAT (musi powiadomić o tym PUP). Skutkuje to brakiem konieczności zwrotu VAT urzędowi. W przypadku rezygnacji z odliczenia VAT do kosztów uzyskania przychodu przedsiębiorca zalicza jedynie wartość netto nabytych zakupów.

Kiedy dotację trzeba zwrócić?

Urzędy pracy prowadzą nadzór nad przyznawanymi dotacjami i sprawdzają prawidłowość ich wykorzystania oraz przestrzeganie przez przedsiębiorców postanowień umowy o dofinansowanie.

Nierzadko zdarzają się więc sytuacje, gdy konieczny jest zwrot uzyskanego dofinansowania.

Pieniądze trzeba zwrócić m.in. gdy firma przestanie funkcjonować przed upływem 12 miesięcy od otrzymania dotacji lub gdy przedsiębiorca zatrudni się w innej firmie na umowę o pracę. Dotację należy oddać wraz z odsetkami, liczonymi od dnia otrzymania dofinansowania.

Ponieważ przedsiębiorca nie wykazał dotacji jako przychodu, po jej zwrocie nie musi dokonywać korekty przychodów. Zwrot dotacji do PUP oznacza ponadto możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych zakupionych w ramach dotacji

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
kraj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(3)
jack
4 lata temu
zobacz jak to zrobić samemu https://bizplanner.pl/jak-rozliczyc-dotacje-z-urzedu-pracy/
jacek
4 lata temu
Uzyskaj i rozliczyć dotację z PUP razem z www.bizplanner.pl
KROTOSZYN
5 lata temu
jest różnica w krotnościach koni , bydła, itp. , a zwłaszcza krotności netto i brutto . chyba że jest to dodatni minus wałęsy