Rozliczanie kosztów reklamy w internecie

Zakup usługi reklamowej przeznaczonej na promowanie własnej firmy to wydatek, który z pewnością może zostać uznany za koszt uzyskania przychodu.

Obraz
Źródło zdjęć: © Lincolnrogers/Dreamstime.com

Powiedzenie, że reklama jest dźwignią handlu, nie stanowi już dla nikogo zaskoczenia. Nie tylko bowiem PR-owcy czy marketingowcy zdają sobie sprawę z tego, jak ważna dla firmy jest promocja - także sami przedsiębiorcy dostrzegają i doceniają wartość dobrej reklamy, poszukując coraz lepszych (a jednocześnie tańszych) sposobów promowania działalności.

W dobie internetowej wioski sieć jest niezwykle istotnym narzędziem w tej kwestii, którego nie można - a na pewno - nie opłaca się - pominąć. Warto w związku z tym nauczyć się, jak rozliczać koszty związane z reklamowaniem się za pomocą dwóch najpopularniejszych sieciowych sposobów - Google AdWords oraz Facebooka.

Platforma Google AdWords jest przeznaczona do promowania przez użytkowników swoich towarów bądź usług przy pomocy reklam, pojawiających się w wyszukiwarce po wpisaniu określonych słów kluczowych. Natomiast Facebook oferuje swoim klientom tworzenie tzw. fanpage'ów - specjalnych profili, umożliwiających pozyskanie fanów. Dużym plusem facebookowej promocji jest marketnig wirusowy - w momencie, gdy któryś z użytkowników polubi stronę przedsiębiorcy, fakt ten jest odnotowywany i widoczny dla wszystkich subskrybujących go znajomych.

Koszty i podatki przedsiębiorcy

Zakup usługi reklamowej przeznaczonej na promowanie własnej firmy to wydatek, który z pewnością może zostać uznany za koszt uzyskania przychodu. Można bowiem uznać - posługując się przy tym przepisami zawartymi w ustawie o PIT - iż reklama służy do pozyskania nowego źródła przychodu. W związku z tym przedsiębiorca może wprowadzić wydatki na Google AdWords lub fanpage na Facebooko do podatkowej księgi przychodów jako inne wydatki związane z działalnością gospodarczą - kolumna 13.

Tutaj należy się jednak zastanowić, z jaką datą i - co najważniejsze - na podstawie jakiego dokumentu powinno się ewidencjonować taki wydatek? Google wystawia swoim kontrahentom faktury - a dokładniej e-faktury w formacie PDF, dostępne dla użytkownika na jego indywidualnym koncie. Podobne dokumenty można otrzymać od Facebook Ireland Limited. Taki dowód księgowy powinien zostać ściągnięty przez przedsiębiorcę i albo przechowywany w formacie elektronicznym - oczywiście, jeśli spełnione zostaną wszystkie wymogi formalne - albo też wydrukowany i w wersji papierowej umieszczony w dokumentacji firmy. Wydatek na reklamę należy zaksięgować w księdze zgodnie z datą wystawienia faktury.

Na pierwszy rzut oka nieco bardziej problematyczne są rozliczenia z tytułu podatku VAT. Na szczęście w rzeczywistości to nic trudnego. Na fakturze otrzymanej od Google czy Facebooka nie ma wykazanej kwoty podatku VAT, za to widnieje adnotacja - rozliczenie podatku VAT leży po stronie odbiorcy, zgodnie z art. 196 dyrektywy Rady UE 2006/112/WE. Jak należy to interpretować? Usługi sprzedawane przez Google AdWords i Facebooka mogą być traktowana jako usługi reklamowe bądź też elektroniczne - a skoro siedziby zarówno Google'a, jak i Facebooka znajdują się w Irlandii, polski podatnik powinien takie wydatki rozliczać jako import usług. W związku z tym należy przyjąć ogólną zasadę, iż miejscem właściwym dla naliczenia podatku od towarów i usług jest miejsce siedziby działalności gospodarczej odbiorcy.

Tak więc podatek VAT powinien zostać naliczony przez polskiego przedsiębiorcę, zgodnie ze stawką krajową, podaną na otrzymanej fakturze. W związku z tym, że podczas nabywania towarów i usług podatnik ma prawo odliczyć naliczony podatek VAT, najczęściej transakcja taka jest księgowana zarówno w rejestrze zakupu, jak i sprzedaży VAT, stając się neutralną dla podatku. Co bardzo ważne, podatnik korzystający z usług Google AdWords lub reklamy na Facebooku musi zarejestrować się jako czynny podatnik VAT-UE, mimo iż nie musi składać takiej deklaracji. Podatek VAT rozliczany z tytułu importu usług wykazuje się w odpowiednich kolumnach klasycznej deklaracji VAT-7 (lub VAT-7K).

Google AdWords a koszty niefirmowe

Z reklamy w Google AdWords korzystają nie tylko przedsiębiorcy. Niejednokrotnie jest ona wykorzystywana także podczas wynajmu czy prywatnej sprzedaży. Także w takim wypadku wydatki poniesione na reklamę stanowią koszt uzyskania przychodu.

Dla takich transakcji faktura, wystawiana przez Google, nie ma tak dużego znaczenia, jak dla przedsiębiorcy. O ile bowiem ten ostatni księguje koszty właśnie na podstawie faktury, tak prywatny sprzedawca czy wynajmujący musi najpierw uregulować należność za usługę. Dopiero w takiej sytuacji, będąc w posiadaniu bezsprzecznego dowodu zapłaty, można wydatek uznać za koszt uzyskania przychodu.

Czytaj więcej w Money.pl
Firma w internecie. Czego się boimy? Ponad 90 proc. małych i średnich firm w Polsce korzysta z internetu, ale stronę internetową ma niewiele ponad połowa.
Podpis elektroniczny to kosztowny zbytek? Podpis elektroniczny ma takie samo znaczenie prawne, jak podpis własnoręczny, o ile spełnione są określone warunki.
Podpis elektroniczny. Pięć ważnych pytań Choć w Polsce wydano już ponad 700 tys. certyfikatów, podpis elektroniczny wciąż bywa dla wielu trudną i niedostępną technologią.
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują