Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Umowa zlecenia osoby współpracującej

0
Podziel się:

Jak rozliczyć składki ZUS od umowy zlecenia osoby podlegającej ubezpieczeniu ZUS jako współpracownik właściciela firmy?

Umowa zlecenia osoby współpracującej

Rozliczanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od umowy zlecenia podpisanej przez osobę współpracującą z właścicielem firmy zależy przede wszystkim od tego, co jest podstawowym tytułem do ubezpieczeń.

Współpraca jako jedyny tytuł do ubezpieczeń

Żona, która prowadzi z mężem wspólne gospodarstwo domowe i współpracuje przy prowadzeniu działalności gospodarczej, podlega ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu jako osoba współpracująca.

Jeżeli jest to jej jedyny tytuł do ubezpieczeń to obowiązkowo podlega ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu, zdrowotnemu, a ubezpieczenie chorobowe jest dla niej dobrowolne. Składki na ubezpieczenia społeczne za osobę współpracującą są opłacane od kwoty nie niższej niż 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, a na ubezpieczenie zdrowotne od 75 % przeciętnego wynagrodzenia.

Dwa tytuły do ubezpieczeń

Jeżeli osoba współpracująca zostanie jednocześnie zatrudniona na podstawie umowy zlecenia, to będzie miała dwa tytuły do ubezpieczeń, tj. współpracę przy prowadzeniu działalności oraz wykonywanie umowy zlecenia. W takiej sytuacji bez względu na wysokość wynagrodzenia uzyskiwanego z umowy zlecenia może przystąpić do obowiązkowych ubezpieczeń z umowy zlecenia.

Ubezpieczenia współpracującego z umowy zlecenia

Osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenia obowiązkowo podlega ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i zdrowotnemu. Ubezpieczeniu wypadkowemu podlega, gdy pracę wykonuje w siedzibie lub prowadzenia działalności zleceniodawcy. Natomiast ubezpieczenie chorobowe jest dla niej dobrowolne. Składki za osobę zatrudnioną na zlecenie są naliczane od wypłaconego jej w danym miesiącu wynagrodzenia.

Obowiązki prowadzącego działalność - osoba współpracująca objęta ubezpieczeniem z tytułu zlecenia

Zainteresowana po przystąpieniu do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z umowy zlecenia z tytułu współpracy będzie podlegała obowiązkowo wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu, a ubezpieczenia emerytalne i rentowe z obowiązkowych staną się dobrowolne.

Podstawa prawna:
art. 9 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2007r. nr.11, poz.74 ze zm.).

Autor jest specjalistą w zakresie ubezpieczeń społecznych

ubezpieczenia społeczne
wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)