Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

BCG rozwija BCG Platinion i BCG Gamma, mające wspierać firmy w transformacji

0
Podziel się:

Boston Consulting Group (BCG) buduje w Warszawie swoje regionalne huby technologiczne BCG Platinion i BCG Gamma na Europę Środkową i Wschodnią, poinformował ISBnews Franek Senior Partner BCG Hutten-Czapski. Polskie firmy dopiero rozpoznają potencjał danych, a celem technologicznych części BCG jest m.in. wsparcie polskich firm w transformacji w kierunku przedsiębiorstw "napędzanych danymi".

BCG rozwija BCG Platinion i BCG Gamma, mające wspierać firmy w transformacji

"Coraz więcej firm używa danych jako strategicznego aktywa dostrzegając, że ich wykorzystanie jest newralgiczną częścią budowania łańcucha wartości" - powiedział ISBnews Hutten-Czapski, który w Warszawie nadzoruje powstawanie hubów BCG Platinion i BCG Gamma na Europę Środkową i Wschodnią.

Eksperci BCG Platinion, technologicznego ramienia Boston Consulting Group, podkreślają że spośród 10 najbardziej wartościowych firm świata już 7 to data-driven companies, czyli firmy "napędzane danymi". Są to: Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon, Facebook, Alibaba oraz Tencent. W ich ocenie, przedsiębiorstwa, które kierowane są w oparciu o zaawansowane wykorzystanie dużych ilości danych to już nie science fiction - wręcz przeciwnie, w wielu branżach jest to profil firm, które osiągają wywalczają sobie ogromne przewagi konkurencyjne.

"Jaki mechanizm stoi za firmami, które działają w oparciu o dane? Właściwe algorytmy to zaledwie 10% zasobów, jakich potrzebują firmy, które aspirują do podejmowania decyzji w oparciu o dane. 20% to odpowiednie rozwiązania technologiczne. Pozostałe 70% to wyszkoleni ludzie oraz odpowiednie procesy" - powiedział ISBnews dyrektor zarządzający BCG Platinion Peter Loffler.

Stwierdził, że filozofia data-driven companies nie powinna ograniczać się do monetyzacji danych rozumianej jako prosta sprzedaż czy szukanie oszczędności.

"To znacznie głębsze podejście, które usprawnia procesy decyzyjne, wzmacnia pozycję negocjacyjną firmy, usprawnia autentyczny i skoncentrowany na realnych potrzebach dialog z klientami" - wskazał partner BCG i szef zespołu Digital Acceleration w Europie Środkowo-Wschodniej Robert Stanikowski.

Rynkiem, na którym funkcjonuje najwięcej tego typu firm, są Chiny. W Chinach 85% dużych firm uważa siebie za data-driven wskazując, że na co dzień stosują rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji. Spośród zachodnich krajów najbardziej zaawansowane są Stany Zjednoczone, gdzie podobnie siebie ocenia 51% przedsiębiorstw. Firmy z Europy pozostają na tym tle w tyle.

"Polskie firmy dopiero rozpoznają potencjał danych. Wielkie zbiory danych w firmach rozrastają się codziennie, ale często nie tylko nie są wykorzystywane, ale wręcz są marnowane. Tymczasem ich wykorzystanie może generować nowe przychody poprzez customizację usług, zwiększanie lojalności, bieżące zarządzanie cenami, promocjami czy nakładami marketingowymi w miejscu sprzedaż" - dodał Stanikowski.

Bardzo pozytywnie ocenił inicjatywy, które mają zapewnić polskim firmom dostęp do rozwiązań opartych na AI, takie jak współpraca Banku Pekao z Microsoft ogłoszona podczas Forum Ekonomicznego w Davos.

"To jest nieodwracalny kierunek dla umacniania modeli biznesowych polskich firm i widzimy, że wiele z nich ma świadomość konieczności podjęcia działań w tym kierunku" - zaznaczył Stanikowski.

Loffler wskazał dodatkowo, że zbudowanie firmy napędzanej danymi jest niemożliwe bez rozwiązań technologicznych, takich jak odpowiednia architektura IT wspierająca zaawansowaną analitykę danych.

"Potrzebne są rozwiązania technologiczne z bardzo silnym fokusem biznesowym, pozwalające zapewnić skalowalność. BCG Platinion wspiera przedsiębiorstwa w budowie potencjału analitycznego od strony technicznej. Pierwszym krokiem są małe projekty, które - kiedy przyniosą wymierną wartość - są rozszerzane na dużą skalę. Z takich pierwszych, małych projektów można szybko uzyskać wartość i generować pieniądze w relatywnie niedrogi sposób, włączając nowe rozwiązania w istniejące procesy i mechanizmy przedsiębiorstwa" - powiedział Loeffler.

Wskazał też, że firmy, które "rzucają się" od razu na wielkie projekty zmiany architektury danych, dużo częściej ponoszą porażkę.

"To są niezwykle złożone projekty, które trzeba rozplanowywać od razu na wiele lat, i których wiele firm nie potrafi doprowadzić do końca. Dlatego znacznie bardziej skuteczne jest podejście iteracyjne, w którym wartość biznesową dostarcza się często, a organizacja szybko się uczy" - podsumował Loeffler.

Sebastian Gawłowski

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)