Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Damian Słomski
Damian Słomski
|

Biedronka poprawiła sprzedaż w 2020 roku. Ciągnie wyniki grupy Jeronimo Martins

3
Podziel się:

Biedronka to klejnot w koronie portugalskiej grupy Jeronimo Martins. W pandemii odnotowała wzrost zarówno sprzedaży jak i zysków. W przeciwieństwie do wyników Portugalczyków na ich rodzimym rynku. Polacy w Biedronce zostawili w ubiegłym roku ponad 60 mld zł.

Biedronka poprawiła sprzedaż w 2020 roku. Ciągnie wyniki grupy Jeronimo Martins
Biedronka poprawiła wyniki w pandemicznym 2020 roku. (money.pl, Rafał Parczewski)

Portugalska grupa Jeronimo Martin opublikowała wyniki finansowe za 2020 rok. Trudno powiedzieć by właściciel Biedronki suchą stopą przeszedł przez koronakryzys, a przynajmniej zaliczył wyraźne spadki zysków.

Tylko w czwartym kwartale zarobił na czysto 93 mln euro, co jest gorszym wynikiem o blisko 25 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. W ciągu 12 miesięcy zysk netto wyniósł 312 mln euro - spadł o 20 proc.

Zyski były niższe choć sprzedaż wzrosła. W sumie wyniosła 19,3 mld euro, co oznacza wzrost o 3,5 proc. w porównaniu z przychodami odnotowanymi w 2019 roku.

Zobacz także: Rzecznik przedsiębiorców o nowych obostrzeniach: pieniądze dla wszystkich

Portugalczycy zarządzają różnymi sieciami handlowymi w różnych krajach, ale z nich Biedronka jest zdecydowanym numerem jeden. Wygenerowała sprzedaż na poziomie 13,5 mld euro (po obecnym kursie około 61,5 mld zł). To 70 proc. całego wyniku Jeronimo Martins.

Klienci w sklepach Biedronki w 2020 roku zostawili o ponad 10 proc. więcej pieniędzy niż w 2019. Taki wzrost przychodów przełożył się na solidny zysk EBITDA (zysk przed potrąceniem podatków, odsetek od zaciągniętych kredytów itp.) w kwocie 1,25 mld euro. To przy obecnym kursie wspólnej waluty daje blisko 5,7 mld zł. To wynik o około 6 proc. wyższy niż poprzednio.

Portugalczycy, widząc ciągle potencjał sieci na polskim rynku, inwestują w rozwój. W ubiegłym roku, mimo niesprzyjających warunków i cięć inwestycji przez wiele firm, zainwestowali 302 mln euro. W efekcie sieć Biedronka powiększyła się o 129 sklepów. Na koniec roku było ich już 3115.

Jeronimo Martins wskazuje też, że systematycznie unowocześnia wcześniej otwierane sklepy. W ubiegłym roku "odświeżonych" było 267 sklepów Biedronki.

Biedronka zwiększyła w ten sposób swój udział w całym rynku. W Polsce ma już 25,7 proc. Jak wylicza firma, dziennie sklepy odwiedza blisko 4 mln ludzi.

Dla porównania, na rodzimym portugalskim rynku Jeronimo Martins zanotowało spadek sprzedaży o prawie 2 proc. do niecałych 4 mld euro. To mniej niż jedna trzecia wyniku w Polsce. Wynika to m.in. z wielokrotnie mniejszej liczby sklepów (453).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(3)
Tom
3 lata temu
No niestety te KOlaboracyjne watachy to wszystKO za darmo oddały. Dobrze ze mamy Obajtka to chociaż trochę zagrabionych dóbr wróci do macierzy. Brawi Panie Obajtek
Balcerek
3 lata temu
Na 60 mld obrotu mają czystego zysku prawie 6 mld. A ile uciekło w miedzyczasie do rajów podatkowych. Skoro kupuja cebule za 30, 400 gr za kilo a sprzedają za 2,5 zł. I tak na wszystkim. Czas wejść z polska siecią i tam kupować.
Jan
3 lata temu
Ja już nie chodzę do biedry. Wolę Polskie sklepy. A w biedrze drogo i trzeba kupić kilka produktów naraz żeby była dobra cena a to nie ma sensu