Duża strata Lotosu. Wynik 2 mld zł gorszy niż rok temu

Lotos zanotował 1,39 mld zł straty netto w pierwszym półroczu 2020 roku, podczas gdy rok wcześniej miał 673 mln zł zysku.

Duża strata Lotosu. Wynik w pierwszym półroczu 2 mld zł gorszy niż rok temu
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons

Strata operacyjna była jeszcze większa i wyniosła 1,6 mld zł wobec 1 mld zł zysku operacyjnego rok temu. Natomiast przychody ze sprzedaży w pierwszym półroczu spady do 10,3 mld zł z 14,4 mld zł w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Lotos podał, że negatywny wpływ na wynik operacyjny miało m.in. znaczne obniżenie się cen ropy naftowej.

Po wybuchu pandemii koronawirusa doszło do załamania cen ropy. Cena surowca na amerykańskiej giełdzie w połowie kwietnia spadła do niewiele ponad 10 dolarów za baryłkę. Obecnie baryłka jest notowana po nieco ponad 40 dolarów, jednak dalej pozostaje znacznie poniżej poziomów z początku roku, kiedy kosztowała około 60 dolarów.

Do Polski może wejść węgierski MOL. "Aktualny szef uchodzi za pozbawionego skrupułów"

Z kolei biorąc pod uwagę tylko drugi kwartał, strata netto Lotosu wyniosła 76 mln zł, podczas gdy w analogicznym kwartale rok temu odnotowano zysk wysokości 500 mln zł. Strata operacyjna wyniosła natomiast 249 mln zł, wobec 659 mln zł rok wcześniej. Z kolei przychody spadły do 4,2 mld zł wobec 7,7 mld zł rok wcześniej.

Lotos wskazuje, że w drugim kwartale spółka działała w środowisku podlegającym dynamicznym zmianom pod wpływem pandemii. W Polsce zmniejszeniu uległo zapotrzebowanie na paliwa, w tym szczególnie w kwietniu na benzyny i olej napędowy na stacjach paliw.

- Naruszona została równowaga i płynność w relacjach międzynarodowej wymiany gospodarczej, w tym towarów i usług oraz znacznemu zmniejszeniu uległo natężenie ruchu osobowego – czytamy w komentarzu zarządu do danych.

- Restrykcjom podlegał transport lotniczy i samochodowy (…). Ich negatywny wpływ na krajowy rynek paliw najdotkliwiej uwidocznił się w II kwartale 2020 roku i wiązał się z wyraźnym spadkiem wolumenów lokowanych w kanale sprzedaży detalicznej w ramach sieci stacji paliw w odniesieniu do benzyn i oleju napędowego – wyjaśnia zarząd.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 9.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Rekordowo tania ropa z Rosji. Takich cen nie było od początku wojny
Rekordowo tania ropa z Rosji. Takich cen nie było od początku wojny
Chiny znów kupują soję z USA. Ale mniej niż chciał Trump
Chiny znów kupują soję z USA. Ale mniej niż chciał Trump
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji