MI: Polska zaproponowała zmiany w Pakiecie Mobilności I 

Polska zaproponowała wprowadzenie zmian w tworzonych właśnie unijnych przepisach, dotyczących funkcjonowania międzynarodowego transportu drogowego (tzw. Pakiet Mobilności I), poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.

Obraz

Pakiet ten był przedmiotem rozmów, prowadzonych w Brukseli przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i ministrów transportu państw podobnie myślących (tzw. like-minded) Bułgarii, Litwy, Łotwy, Rumunii, Węgier, Cypru, Estonii i Malty z unijną komisarz ds. transportu Adiną Vălean, oraz wiceprzewodniczącym Komisji Europejskiej, odpowiedzialnym za strategię klimatyczną Fransem Timmermansem, podał resort.

"Projektowane przepisy UE nakładają administracyjne ograniczenia na usługi transportowe, sztucznie zmniejszają efektywność tych usług oraz wprost wymuszają na przewoźnikach wykonywanie zbędnych przejazdów" - powiedział Adamczyk, cytowany w komunikacie.

"Konieczne jest wyeliminowanie złych przepisów przed ich wejściem w życie" - zaznaczył.

Z analizy, przeprowadzonej przez Polski Instytut Transportu Samochodowego, a cytowanej w komunikacie, wynika, że rozwiązania dotyczące obowiązkowego powrotu pojazdu do państwa siedziby, restrykcji nałożonych na transport kombinowany, kabotażu, a także przewozy cross-trade spowoduje dodatkowe puste przebiegi i, co za tym idzie, emisję dodatkowych ton CO2. Tylko obowiązek powrotu pojazdu do państwa siedziby co najmniej co 8 tygodni spowoduje emisję dodatkowych 3 mln ton CO2 rocznie na terenie Unii.

Podczas spotkania z komisarz ds. Transportu, Adiną Vălean, Adamczyk apelował o ocenę proponowanych przepisów z ideą wzmacniania wewnętrznego rynku i znoszenia na nim barier oraz wspierania rozwoju transportu. Natomiast w rozmowie z F. Timmermansem zwrócił uwagę, że nowe przepisy będą utrudniać ograniczanie negatywnego wpływu transportu na środowisko, podano w komunikacie.

Pakiet Mobilności I to nowe regulacje transportowe, dotyczące m.in. maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynków, a także przepisy dotyczące tachografów. Obejmują też zasady delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz kontroli drogowych, a także warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i dostęp do międzynarodowego rynku przewozów drogowych.

Jednocześnie Parlament i Rada Europejska ustanowiły nowe cele redukcji emisji CO2: 37,5% redukcji dla nowych samochodów osobowych i 31% dla dostawczych do 2030 r. Nowe zasady zostały przyjęte przez Parlament Europejski na sesji plenarnej 27 marca 2019 r. Parlament zatwierdził także zmniejszenie emisji CO2 nowych samochodów ciężarowych o 30% do 2030 r. (w porównaniu do poziomu z 2019 r.)

Obecnie Pakiet Mobilności jest przedmiotem dyskusji w ramach Rady Unii Europejskiej. Po pierwszym czytaniu w Radzie UE, kiedy to możliwe jest jeszcze wprowadzanie zmian, ma odbyć się drugie czytanie w Parlamencie Europejskim.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Polska śpi na zapasach. Świat właśnie walczy o ten surowiec
Polska śpi na zapasach. Świat właśnie walczy o ten surowiec
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin