PLL LOT wykonał 388 'lotów do domu' od 15 marca do 5 kwietnia

Warszawa, 07.04.2020 (ISBnews) - Polskie Linie Lotnicze LOT wykonały w dniach 15 marca - 5 kwietnia 388 lotów w ramach operacji #lotdoDomu, podała spółka. W wyniku największego operacyjne przedsięwzięcia w historii PLL LOT do kraju powróciło łącznie 54 tysiące Polaków, których pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 rozdzieliła z bliskimi.

Obraz

"71 miast w 53 krajach w zaledwie 22 dni - #lotdoDomu to jedna z najbardziej skomplikowanych organizacyjnie i logistycznie operacji lotniczych w ponad 100-letniej historii polskiego lotnictwa cywilnego. Akcja została przygotowana w rekordowo szybkim tempie, jako odpowiedź na potrzebę pomocy rodakom, którzy w obliczu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 pozostali za granicą, daleko od rodzin" - czytamy w komunikacie.

Dzięki wsparciu projektu przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów (KPRM), podróżujący płacili zryczałtowaną stawkę za każdy lot, pozostałą kwotę dopłacił polski rząd. Wraz z rozwojem projektu do akcji dołączyli również inni narodowi przewoźnicy - PKP Intercity oraz firma autokarowa Polonus, dzięki którym możliwy był transport wielu Polaków bezpośrednio do rodzinnych miejscowości, podano również.

"Operacja #lotdoDomu powstała z potrzeby pomocy rodakom, których strategiczna i podyktowana bezpieczeństwem publicznym decyzja o zamknięciu granic kraju pozostawiła daleko od domu. Skala tego wyjątkowego projektu była ogromna, praca wielowymiarowa, a do tego technicznie i dyplomatycznie bardzo skomplikowana. Uruchomiona została specjalna podstrona umożliwiająca rejestrację zapotrzebowania na loty, równocześnie rozpoczęło się planowanie pierwszych połączeń i organizacja ich zaplecza. Liczba zgłoszeń rosła lawinowo w każdym dniem sprawiając, że skala projektu przybrała niespotykany dotąd rozmiar. Zrealizowane na zlecenie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 388 operacji lotniczych do 71 destynacji z misją pomocy dla ponad 54 tys. obywateli Polski jest największym repatriacyjnym przedsięwzięciem w historii Polski, od czasu II wojny światowej. Wielkie podziękowania i wyrazy uznania za ciężką pracę należą się wszystkim zaangażowanym

instytucjom publicznym oraz wykonawcy - spółce PLL LOT" - powiedział minister, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Michał Dworczyk, cytowany w komunikacie.

W ciągu pierwszych 24 godzin chęć powrotu do kraju z całego świata zgłosiło ponad 23,5 tysiąca osób. Rozpoczął się skomplikowany proces szacowania zapotrzebowania na rejsy, wyścigu z czasem i zamykaniem granic kolejnych państw oraz planowania lotów także z portów, do tej pory nie obsługiwanych przez LOT, m.in. z: Agadiru, Alicante, Abu Dhabi, Cebu i Manili, Baku, Reykjaviku, Sydney, Malty, Malediwów, Cork, Trondheim, Malagi, Marrakeszu, Ammanu, Algieru, Rijadu, Dohy czy Lizbony, podkreślono.

Rejsy, których organizacja w normalnych warunkach zajmuje kilka miesięcy, w ramach operacji #lotdoDomu uruchamiane były w czasie

od kilkunastu godzin do kilku dni. Ich utworzenie wymagało ogromnego zaangażowania i współpracy wszystkich zespołów naziemnych PLL LOT, załóg pokładowych, pilotów, a także mechaników i inżynierów, zapewniających zaplecze techniczne i logistyczne dla każdego rejsu, czytamy dalej.

W ciągu trzech tygodni od uruchomienia operacji #lotdoDomu, PLL LOT przywiozły do kraju 54 tys. pasażerów w ramach 388 połączeń lotniczych z sześciu kontynentów, obsługiwanych przez 44 maszyny ze wszystkich typów samolotów dostępnych we flocie LOT-u. Samoloty z Polakami wróciły m.in.: ze Stanów Zjednoczonych, Zanzibaru, Filipin, Tajlandii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Azerbejdżanu, Sri Lanki, Meksyku, Kuby, Norwegii, Portugalii, Argentyny, Filipin, Korei Południowej i Finlandii. Wśród tych połączeń były także rejsy, które zmieniły dotychczasowe oblicze operacji repatriacyjnej w misję ratunkową. Z Peru, Brazylii, czy Meksyku LOT zabrał do Polski rodaków, którzy znaleźli się w bardzo ciężkim położeniu spowodowanym lokalnymi ograniczeniami w przemieszczaniu się, zamknięciem bazy hotelowej, czy utrudnionym dostępem do opieki medycznej, zaznaczono.

"Samoloty w ramach operacji #lotdoDomu dotarły wszędzie tam, gdzie Polacy potrzebowali pomocy w powrocie do rodzin - to misja i obowiązek narodowego przewoźnika. Sukces ten nie byłby możliwy bez poświęcenia i ciężkiej pracy zarówno naszych załóg, jak i pracowników biurowych wykonujących i koordynujących operację #lotdoDomu. Ze względu na presję czasu i zamknięte przestrzenie lotnicze, organizacja każdego rejsu była ogromnym wyzwaniem. Konieczne było zdobycie licznych dodatkowych pozwoleń, spełnienie rygorystycznych

standardów bezpieczeństwa oraz zapewnienie pełnego zaplecza technicznego i logistycznego" - powiedział prezes PLL LOT Rafał

Milczarski.

Najwięcej osób przywiezionych do Polski w ramach operacji #lotdoDomu skorzystało z rejsów z Londynu. W ramach 133 operacji z portów Heathrow i London-City do kraju wróciło około 21 tys. rodaków. Około 3200 osób w ramach 22 rejsów przywiozły samoloty z Dublina, w ramach takiej samej liczby połączeń z Oslo powróciło około 2700 Polaków. Na kolejnej pozycji jest Chicago z 12 lotami i liczbą 3100 przewiezionych pasażerów. Około 2200 pasażerów wybrało jeden z 10 lotów z Bangkoku, natomiast 2000 rodaków wróciło z LOT-em w ramach 12 rejsów z Edynburga. Zestawienie najbardziej popularnych kierunków operacji #lotdoDomu zamykają: Paryż z 11 lotami i 1100 osób oraz Amsterdam, z którego w ramach 10 lotów wróciło 970 pasażerów, wymieniono.

"Operacja #lotdoDomu umożliwiała powrót do Polski tysiącom Polaków rozsianych po całym świecie. To przykład jak polskie państwo może dobrze radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. To dzięki temu, że ma w swoim ręku narzędzia, aby tego typu operacje przeprowadzać. To właśnie dzięki wsparciu i zaangażowaniu spółek Skarbu Państwa, w tym Polskich Linii Lotniczych LOT, we współpracy z PKP Intercity oraz firmą autokarową Polonus możliwa była realizacja tak skomplikowanej operacji. Nie byłoby tego sukcesu bez ogromnej pracy i poświęcenia

bardzo wielu osób, począwszy od tych, którzy tę akcję zaplanowali jak kadra kierownicza, ale również ogromnej rzeszy pracowników" - powiedział wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin, również cytowany w komunikacie.

Dzięki modyfikacji rozkładów lotów oraz współpracy z Lotniskiem Chopina, PKP Intercity i firmą Polonus od 20 marca wprowadzony został bezpłatny transport krajowy dla pasażerów operacji #lotdoDomu. Akcja ta stanowi pierwszy przypadek zastosowania na szerszą skalę transportu intermodalnego w działalności operacyjnej LOT-u.

Z usług PKP Intercity skorzystało 3171 podróżnych wracających do Polski z LOT-em. Narodowy przewoźnik autokarowy Polonus w ramach operacji #lotdoDomu przewiózł 10,5 tys. pasażerów, realizując 654 specjalne kursy autokarowe w ramach 9 linii łączących 66 miast.

W 2019 roku LOT przewiózł ponad 10 mln pasażerów. LOT zapewnia podróż w ramach 120 połączeń na świecie. Grupa PGL osiągnęła w 2019 roku przychody na poziomie 1,9 mld euro.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują