Prezes InPost szacuje wzrost sprzedaży w e-commerce na 23-35% w czasie pandemii

Warszawa, 02.04.2020 (ISBnews/ISBnews.TV) - Sprzedaż w e-commerce wzrosła w ostatnich tygodniach między 23-35%, szacuje prezes InPost Rafał Brzoska w rozmowie z ISBnews.TV. Jednak - według niego - takie wzrosty nie potrwają długo, a branża odczuje efekty nieuchronnej recesji i osłabienia siły nabywczej społeczeństwa.

Obraz

"Szacuję, że sprzedaż w całym e-commerce wzrosła między 23-35 %. Raczej wysokie dwadzieścia kilka procent niż powyżej trzydziestu, ale patrząc przez pryzmat wielkości branży - to naprawdę olbrzymi skok i to w tak krótkim czasie. To wszystko odbywa się z dnia na dzień" - powiedział Brzoska w rozmowie z ISBnews.TV.

"Ale nie miejmy złudzeń: w przypadku recesji - a z taką przyjdzie nam się zmierzyć - nie będziemy zieloną wyspa, która będzie rosła jak do tej pory 18% rok do roku. Konwersja klientów będzie postępowała, ale na znacznie mniejszym koszyku zakupowym, ponieważ siła nabywcza konsumentów - w związku z recesją, zwolnieniami z pracy, obniżaniem dochodów społeczeństwa - spadnie, więc e-commerce też będzie jedną z ofiar kryzysu. Dziś to jest krótkotrwały efekt. Jestem przekonamy, że za miesiąc, półtora niestety sytuacja będzie znacznie gorsza" - podkreślił Brzoska.

Jego zdaniem, obecnie branża e-commerce stoi na wszystkich możliwych filarach. Stara się sprostać oczekiwaniom konsumentów.

"Dzieje się tak na całym świecie, nie tylko w Polsce. Widać to po działaniach Amazona, ale i innych dużych retailerów, którzy skupiają się na zachowaniu ciągłości łańcucha dostaw. W naszym przypadku jest dokładnie tak samo. Widzimy wyraźnie, że przekrój towarowy jest różny. Są grupy towarów, które sprzedają się znacznie częściej niż przed pandemią. No i są takie kategorie, które przeżywają eksplozję na poziomie kilkuset, czy nawet kilku tysięcy procent" - dodał Brzoska.

Prezes nie ma żadnej wątpliwości co do tego, że ludzie przekonali się do zakupów w internecie.

"Na przykład w Chinach, w całej prowincji Hubei, która została zamknięta na kilkadziesiąt dni, dzisiaj nadal restauracje są puste mimo, że są już otwarte, a klienci nadal zamawiają większość swoich produktów przez internet. Czyli mamy do czynienia z gigantycznym przyspieszeniem tej tendencji, która rosła organicznie, a którą obserwowaliśmy zwłaszcza w krajach Europy Zachodniej, gdzie zakupy przenosiły się do handlu online' owego" - wskazał.

Jego zdaniem, po zakończeniu pandemii oczywiście nadal będzie grupa klientów, która większość rzeczy będzie kupować w sklepach stacjonarnych.

"Natomiast liczba nowych użytkowników, która po raz pierwszy spróbowała np. korzystać z paczkomatów - i to się wydarzyło półtora tygodnia temu - pokazuje, że zmiana zachowań konsumenckich będzie trwała. Pytanie tylko jak bardzo głęboka ona będzie. Czy to spowoduje, że w Polsce szybko dojdziemy do 15-18% całości sprzedaży, tak jak w najbardziej zaawansowanych gospodarkach Europy Zachodniej? W takich krajach, jak Francja, Wielka Brytania, czy Niemcy osiągną wzrost do 20% sprzedaży detalicznej realizowanej w kanale online" - podkreślił prezes.

Jednak - jego zdaniem - nie cały e-commerce będzie wygrany. Jest bardzo wiele branż, które mocną ucierpią.

"Sprzedaż w kategorii fashion to spadki o 20%, a w Wielkiej Brytanii 45 a nawet 60%, więc to nie jest tak, że każdy kto sprzedaje w internecie dzisiaj przeżywa hossę. Weźmy też pod uwagę zakłócenia łańcucha dostaw. Firmy, które dziś jeszcze sprzedają, za chwilę nie będą miały towaru, ponieważ z Chin on dotrze za 30-40 dni" - podkreślił.

InPost to największy w Polsce operator logistyczny, w którego zainwestowały amerykańskie fundusze inwestycyjne Advent International i KKR. Firma oferuje usługi kurierskie oraz dostawy za pośrednictwem ogólnopolskiej sieci Paczkomatów InPost dla klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych, w tym kompleksowe usługi dedykowane branży e-commerce. W 2018 r. InPost dostarczył ponad 86 mln przesyłek, czyli o 52,5% więcej niż rok wcześniej. Dostawy za pośrednictwem Paczkomatów wzrosły o 56,3%, a przez Kuriera InPost o 45,5%.

Wybrane dla Ciebie
Zmiany na szczytach górniczego giganta. Decyzja podjęta
Zmiany na szczytach górniczego giganta. Decyzja podjęta
Prezes PKP Cargo odwołana. Stanowisko pełniła niecały rok
Prezes PKP Cargo odwołana. Stanowisko pełniła niecały rok
Domański ostro krytykuje prezydenta za weta. "Pełna hipokryzja"
Domański ostro krytykuje prezydenta za weta. "Pełna hipokryzja"
Zmiana w PIT 11. Mają obowiązywać nowe zasady
Zmiana w PIT 11. Mają obowiązywać nowe zasady
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 22.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 22.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 22.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 22.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 22.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 22.12.2025
Wojciech Zieliński nie żyje. MakoLab S.A. oficjalnie informuje
Wojciech Zieliński nie żyje. MakoLab S.A. oficjalnie informuje
Nowa opcja w mObywatelu. Oto co szykuje rząd
Nowa opcja w mObywatelu. Oto co szykuje rząd
Zielone światło dla prezesa PZU. Jest decyzja
Zielone światło dla prezesa PZU. Jest decyzja
Nowy chętny na medialne imperium. Znany miliarder wchodzi do gry o Warner Bros.
Nowy chętny na medialne imperium. Znany miliarder wchodzi do gry o Warner Bros.
Kluczowa decyzja kadrowa dla RPP. Podjął ją prezydent Nawrocki
Kluczowa decyzja kadrowa dla RPP. Podjął ją prezydent Nawrocki