Marża rafineryjna netto Grupy Lotos wzrośnie o 80 proc. do ok. 8 USD/ baryłkę dzięki realizacji Programu Kompleksowego Rozwoju Technicznego (PKRT), przemianowanemu obecnie na "10+".
"W wyniku realizacji programu osiągniemy marżę rafineryjną netto w granicach 8 USD/ baryłkę" - mówi wiceprezes Lotosu Marek Sokołowski. Dodał, że obecna marża wynosi ok. 4,5 USD/ baryłkę, co oznacza, że po realizacji programu wzrośnie ona o ok. 80 proc..
Odpowiedzialny za stronę finansową projektu Piotr Dąbek poinformował, że poziom marży przyjęto w oparciu o długoterminowe prognozy cen ropy, zakładające 45-50 USD/ bbl.
Dąbek poinformował też, że obecnie Lotos zaangażował już w realizację programu 10+ 800 mln zł, w tym 500 mln zł w 2007 roku. "W 2007 roku przewidujemy jeszcze wydatkowanie na realizację programu 500 mln zł, co oznacza, że do końca roku będzie wydane na ten cel 1,3 mld zł" - powiedział.
Długoterminowa struktura finansowania zakłada, że w 2008 roku Lotos wyda na realizację 10+ 2,1 mld zł, w 2009 roku - 1,8 mld zł, a w 2010 roku - 0,4 mld zł. Łącznie na program przeznaczono zatem 5,6 mld zł.
Dzięki programowi 10+ zwiększy się przede wszystkim przerób ropy - o 4,5 mln ton rocznie do ok. 10,5 mln ton. Produkcja benzyny wzrośnie o 1,0 mln ton rocznie, oleju napędowego - o 3,0 mln ton, a produktów ciężkich - o 0,5 mln ton.
Przedstawiciele Lotosu poinformowali o zmianie nazwy programu PKRT na 10+. "Program PKRT przyjmuje nazwę 10+. Po zrealizowaniu projektu Lotos trafi do pierwszej '10' firm rafineryjnych w Europie" - mówi prezes spółki Paweł Olechnowicz.
Przedstawiciele firmy powtórzyli, że dopięcie finansowania programu planowane jest październik-listopad, zaś w II połowie września rozpoczną się rozmowy w tej sprawie.