Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Konstytucja Firmy Rodzinnej kluczem do budowy tożsamości wielopokoleniowej

5
Podziel się:

Uczestnicy V Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych dyskutowali m.in. o sile wartości będących podstawą tworzenia mechanizmów ładu rodzinnego dla zapewnienia długowieczności firm rodzinnych w Polsce. Tematem tegorocznego kongresu była moc drzewa genealogicznego - siła relacji rodzin biznesowych. ISBnews był patronem medialnym tego wydarzenia.

Konstytucja Firmy Rodzinnej kluczem do budowy tożsamości wielopokoleniowej

"Wydarzenie organizowane przez Instytut Biznesu Rodzinnego (IBR) co roku gromadzi przedsiębiorców, którym zależy na czerpaniu inspiracji, wymianie doświadczeń i dyskusji o najbardziej aktualnych kwestiach dotykających firmy rodzinne. W programie znalazło się miejsce na historie firm rodzinnych, które odniosły międzynarodowy sukces, opowieści o budowaniu marki firmy rodzinnej - jako powodu do dumy, oraz dyskusje o dywersyfikacji działalności poprzez wprowadzanie innowacji, inwestowanie w start-upy czy poszerzanie portfela marek. W odpowiedzi na potrzeby rodzinnych przedsiębiorców rozmawiano także na tematy poruszające kwestie relacji między członkami rodziny, konfliktów, wyznawania wspólnych wartości" - czytamy w komunikacie.

Prof. Peter May, ekspert z dziedziny przedsiębiorczości rodzinnej przedstawił wyzwania stojące przed firmami ceniącymi stabilność i miarowy rozwój, w coraz bardziej chaotycznym, pędzącym świecie. "Adapt to changes or you will not survive - Darwin." Swoimi doświadczeniami podzielił się także Antoine Mayaud, reprezentant trzeciego pokolenia rodziny Mulliez, będącej właścicielami takich marek jak: Auchan, Decathlon, Leroy Merlin, Orsay.

"Udało mu się przekonać publiczność, że nawet w organizacji mającej ponad 700. udziałowców, będących członkami rodziny, można zachować zgodę, harmonię i przejrzystość podążając za kilkoma prostymi zasadami. Do grona międzynarodowych gości dołączył Richard Bergfors, właściciel szwedzkiej sieci restauracji Max Burgers. Mówił o pasji przekazanej przez rodziców oraz życiowej misji, jaką jest obrona przed najbardziej znanym konkurentem, by dawać ludziom jakość, smak i bardziej wartościowe posiłki" - czytamy także.

O polskich realiach prowadzenia rodzinnego biznesu mówili ojciec i syn z firmy Kruger&Matz - Zbigniew i Michał Leszek. Podkreślili jak ważny jest wzajemny szacunek między pokoleniami oraz między rodzeństwem i wskazali, że dzięki mądremu wychowaniu, rodzice zbierają teraz owoce swojej pracy, oddając zarządzanie firmą w ręce trzech synów. Z kolei Henryk Orfinger, prezes zarządu dr Irena Eris, przypomniał uczestnikom jak ważne jest czerpanie radości z tego co się robi i pokazał, że nawet najbardziej odważne marzenia się spełniają. W spisanej w latach 90. strategii firmy zawarto marzenie o zyskaniu międzynarodowej renomy, które ziściło się w 2014 roku, kiedy firma jako jedyna marka kosmetyczna w Polsce zasiadła w gronie największych producentów branży kosmetycznej we francuskim Comite Colbert, podano także.

"W tak turbulentnym i niestabilnym otoczeniu, coraz ważniejsze staje się znalezienie wspólnej, międzygeneracyjnej odpowiedzi na pytanie, dlaczego robimy to, co robimy? Bo można przez dywersyfikację zmienić to "co" robimy, można i trzeba przez innowację zmieniać to 'jak' to robimy, lecz to co daje wspólną tożsamość - jest wspólna odpowiedź na to "dlaczego"? - powiedziała w trakcie kongresu prezes IBR dr Adrianna Lewandowska, cytowana w komunikacie.

Wskazywała, że tylko 9% firm ma opracowany plan sukcesji i zaprezentowała autorski model BELIEFS, który wzmacnia doskonałość strategiczną, a tym samym długowieczność rodzinnej firmy wśród wszystkich pokoleń, bazując na siedmiu kluczowych czynnikach (więziach społecznych, efektywności organizacyjnej, wzajemnych relacjach, identyfikacji członków rodziny z firmą, duchu przedsiębiorczości, kontroli i wpływach rodziny oraz działaniach strategicznych).

Tematy zaprezentowane na plenum były pogłębione podczas sesji panelowych. Jednym z głównych był temat wad i zalet zakładania fundacji rodzinnych, relacji międzypokoleniowych, finansowych aspektów zarządzania firmą rodzinną oraz wyzwań, takich jak wprowadzanie innowacji czy cyfryzacja, stojące przed rodzinnymi biznesami.

Podczas wieczornej Gali, podsumowującej pierwszy dzień Kongresu została podpisana Konstytucja Rodzinna Grupy Wróbel. Dokument ten -mimo nieformalnego charakteru - reguluje najważniejsze mechanizmy działające zarówno w firmie jak i rodzinie.

Drugi dzień skupiał się na tematach związanych z profesjonalizacją firmy rodzinnej. Eksperci z otoczenia biznesowego wskazywali, gdzie i jak rodzinne przedsiębiorstwa mogą szukać innowacji oraz, na jakie zmiany prawne i podatkowe warto zwrócić szczególną uwagę. Swoją wiedzą i obserwacjami podzielili się: Marek Piechocki, prezes LPP, Tomasz Domogała prezes TDJ, Jakub Kołodziej, członek zespołu zarządzającego Roleski, dr Adrianna Lewandowska, prezes IBR oraz Zbigniew Inglot i Wojciech Wróbel.

Uczestnicy Kongresu podczas sesji warsztatowych mieli możliwość analizowania studia przypadków firm rodzinnych, stających przed problemami z obszarów: prawa i podatków, strategii, relacji i konfliktów, zarządzania majątkiem, finansowania rozwoju, zakładania start-upów, cyfryzacji, nowych modeli biznesowych.

Prelegenci - Jan Kolański, który z małej firmy produkującej przyprawy stworzył grupę kapitałową Colian oraz dr Adam Mokrysz, prezes Mokate, który odpowiada za rozwój nowych kierunków biznesowych firmy podkreślili siłę rodzinnych relacji oraz wpływ wartości na budowanie kultury organizacyjnej firmy i zwiększania poczucia tożsamości z firmą wśród pracowników.

Jubileuszowy, V Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych po raz kolejny przyciągnął setki przedsiębiorców, którym zależy na długowieczności swoich rodzinnych firm. W tym roku dowiedzieli się jak ważne w osiągnięciu tego celu jest budowanie trwałych i szczerych relacji między członkami rodziny oraz korzystanie ze wsparcia jakie dają mechanizmy ładu rodzinnego. ISBnews był patronem medialnym tego wydarzenia.

giełda
wiadomości
giełda na żywo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(5)
bart
6 lat temu
Fajnie że takie kongresy powstają i polskie firmy biorą w nich czynny udział.
ełdezet
6 lat temu
W przypadku przedsiębiorstw rodzinnych jest prawie pewne, że kapitał zostanie w kraju. Nikt z szacunku do dziedzictwa swojej rodziny nie odda firmy w obce, zagraniczne ręce. Takich firm powinno być jak najwięcej, bez względu na ich wielkość.
Tomek
6 lat temu
Akcje takich spółek rodzinnych są o gwarancją, że prezesi nie robią przewałów i będą dbali o firmę dla przyszłych pokoleń.
logan
6 lat temu
Firmy rodzinne to przede wszystkim ogromne możliwości i spokój w biznesie. Trzeba uświadamiać o tym przedsiębiorców.
Grx
6 lat temu
Bardzo sobie szanuję tradycję firm rodzinnych, więc cieszy fakt, że wielu prezesów największych polskich przedsiębiorstw podziela moje odczucia. Od razu moja sympatia do nich rośnie.