Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

PGNiG chce renegocjować kontrakt z Katarczykami w kwestii cen

0
Podziel się:

Przedstawiciele PGNiG już w grudniu 2013 r. podczas wizyty prezydenta Bronisława Komorowskiego w Katarze prowadzili rozmowy z przedstawicielami Qatargas.

PGNiG chce renegocjować kontrakt z Katarczykami w kwestii cen
(PGNiG)

PGNiG chce renegocjować kontrakt na dostawy gazu LNG z Qatargasem w kwestii cen i terminów dostaw - poinformował w czwartek prezes PGNiG Mariusz Zawisza.

_ Jesteśmy w przededniu formowania strategii negocjacyjnej związanej z kontraktem z Qatargasem. Ten kontrakt zawiera pewne daty i pewne klauzule. (...) Będziemy musieli ten kontrakt wieloaspektowo przenegocjować. To są kwestie ceny, terminów dostaw i wielu innych rzeczy _ - powiedział prezes podczas posiedzenia sejmowej nadzwyczajnej komisji ds. energetyki.

Przedstawiciele PGNiG już w grudniu 2013 r. podczas wizyty prezydenta Bronisława Komorowskiego w Katarze prowadzili rozmowy z przedstawicielami Qatargas. Kontrakt na dostawy LNG był również tematem rozmów Komorowskiego i emira Kataru. Według opozycji i części ekspertów może dojść do sytuacji, że będziemy płacili za gaz katarski, którego jeszcze nie będziemy w stanie odebrać.

W styczniu br. minister skarbu Włodzimierz Karpiński poinformował PAP, że resort skarbu przygotowuje alternatywne rozwiązanie dla dostaw katarskiego LNG dla PGNiG, gdyby nie udało się na czas oddać terminalu LNG w Świnoujściu. Karpiński powiedział, że podczas grudniowej wizyty Komorowskiego w Katarze, rozmowy z Katarczykami przebiegły w _ dobrym klimacie _.

Podpisany we wrześniu ub.r. przez spółkę Polskie LNG i budujące terminal konsorcjum Saipem-Techint-PBG aneks do kontraktu przewiduje, że terminal będzie gotowy do eksploatacji do końca 2014 r. Polskie LNG podało, że spółce udało się uzyskać _ bezpieczne rozwiązanie _, bowiem moment oddania terminala do eksploatacji do końca 2014 r. mieści się w przedziale czasowym, w którym - zgodnie z kontaktem na dostawy skroplonego gazu z Kataru - PGNiG musi odebrać pierwszy transport surowca. Pierwotnie umowa przewidywała oddanie terminala do eksploatacji 30 czerwca 2014 r., ale od dłuższego czasu wiadomo było, że termin ten odsunie się w czasie, m.in. z powodu ostrego kryzysu branży budowlanej i bankructw wykonawców inwestycji w 2012 r.

Terminal jest obecnie gotowy w 75 proc.

Całkowity koszt terminalu to obecnie ok. 3 mld zł, a wydatki kapitałowe związane z oddaniem do użytku wszystkich instalacji zostały oszacowane na około 4,5 mld zł. Inwestycja jest finansowana z kapitału własnego, dotacji unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej, a także z kredytów w Europejskim Banku Inwestycyjnym, Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz kredytów komercyjnych.

Przed podpisaniem aneksu nowy harmonogram zatwierdził minister skarbu. Polskie LNG i koordynator inwestycji - spółka Gaz-System zostały zobowiązane do niezwłocznego informowania o wszelkich odchyleniach od założonego w nowym harmonogramie terminu realizacji inwestycji oraz o okolicznościach mogących mieć wpływ na termin zakończenia prac.

Terminal LNG w Świnoujściu, którego częścią będą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m sześc. każdy, pozwoli na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. Jest pierwszym tego typu projektem w Europie Środkowo-Wschodniej. Rząd uznał inwestycję za strategiczną.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)