Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wyniki kwartalne Orange Polska wyższe niż rok wcześniej. Klienci stacjonarni odchodzą

0
Podziel się:

Liczba klientów usług stacjonarnych na rynku detalicznym spadła o 286 tysięcy.

Wyniki kwartalne Orange Polska wyższe niż rok wcześniej. Klienci stacjonarni odchodzą
(Orange Polska/materialy prasowe)

Orange Polska odnotowało 126 mln zł skonsolidowanego zysku netto w drugim kwartale wobec 94 mln zł rok wcześniej. Spółka utrzyma dużą aktywność reklamową w drugim półroczu, przewidując silną konkurencję. Liczba stacjonarnych łączy głosowych spadła o 286 tysięcy.

aktualizacja 19:05

Liczba klientów komórkowych Orange Polska wzrosła w drugim o +0,8 proc. rok do roku i wyniosła 15,587 mln na koniec czerwca, przy czym liczba klientów Orange Open (usługa ta składa się z telefonii stacjonarnej i komórkowej) zwiększyła się do 627 tys. użytkowników z 418 tys. rok wcześniej. Łączna liczba usług, z których korzystają klienci Orange Open, osiągnęła blisko 2,6 mln, co oznacza, że na jednego klienta przypadają średnio ponad cztery usługi.

Jednocześnie liczba klientów usług stacjonarnych na rynku detalicznym spadła do 4,347 mln z 4,633 mln rok wcześniej, czyli była niższa o 286 tysięcy.

Coraz większą liczbę wśród użytkowników telefonii komórkowej Orange stanowili ci, którzy płacą abonament, zyskując przewagę nad użytkownikami telefonów "na kartę". Liczba klientów abonamentowych (post-paid) telefonii komórkowej wzrosła do 7,897 mln z 7,459 mln rok wcześniej (+5,9 proc.), a usług przedpłaconych (pre-paid) spadła się do 7,69 mln z 8,00 mln rok wcześniej (-3,9 proc.).

Liczba mobilnych dostępów szerokopasmowych wzrosła o +28,9 proc. rok do roku do 1,7 mln z 1,319 mln rok wcześniej, a liczba klientów usług TV wzrosła o +5,7 proc. do 761 tysięcy.

Zyski w górę, przychody w dół

Orange Polska odnotowało 126 mln zł skonsolidowanego zysku netto w drugim kwartale wobec 94 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży spadły do 3013 mln zł, z 3084 mln zł rok wcześniej. Zysk operacyjny Orange Polska wyniósł 232,00 mln zł wobec 200,00 mln zł zysku rok wcześniej. Skorygowana EBITDA wyniosła 959 mln zł.

Przychody Orange Polska z usług telefonii komórkowej wyniosły 1380 mln zł w wobec 1456 mln zł rok wcześniej, a z usług telefonii stacjonarnej zmniejszyły się do 1290 mln zł z 1386 mln zł rok wcześniej.

W całym półroczu 2015 r. spółka miała 297 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 365 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 5943 mln zł w porównaniu z 6079 mln zł rok wcześniej. Skorygowana EBITDA w tym okresie wyniosła 1919 mln zł.

- W drugim kwartale osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe. Niższy rok-do-roku wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu telefonii komórkowej został w dużej mierze zrównoważony przez przychody z projektów infrastrukturalnych i usług ICT. Nasilone działania marketingowe odbiły się na EBITDA, ale przyczyniły się do wyraźnej poprawy wyników komercyjnych w segmencie mobilnym - powiedział członek zarządu do spraw finansów Maciej Nowohoński.

Zagregowany wskaźnik przychodu na klienta (ARPU) w telefonii komórkowej wyniósł 30,6 zł, a w telefonii stacjonarnej spadło do 40,2 zł z 41,9 zł. ARPU z usług dostępu szerokopasmowego, telewizji i VoIP było w tym okresie na stabilnym poziomie i wyniosło 61,4 zł (60,4 zł rok wcześniej).

Jak podała firma usługi mobilnego korzystania z internetu to już 1/5 przychodów od klientów komórkowych.

"Dynamika zagregowanego wskaźnika ARPU (przychód na klienta - red.) w telefonii komórkowej nieznacznie się poprawiła względem poprzedniego kwartału i wyniosła -4,7 proc. rok do roku. Korzystny wpływ na ten wskaźnik miał wzrost ruchu przychodzącego oraz dobre wyniki w segmencie przedpłaconym. Wskaźnik ARPU z usług mobilnego przesyłu danych zwiększył się o +20 proc. rok do roku, a udział tego wskaźnika w zagregowanym ARPU wzrósł do 20 proc. (z 16 proc. rok wcześniej)" - podano w raporcie.

Nowohoński zaznaczył, że zgodnie z zapowiedziami z lutego, nasilono działania w zakresie zbycia nieużywanego majątku, co poprawiło przepływy pieniężne.

- Ponieważ nie przewidujemy osłabienia konkurencji w drugim półroczu, utrzymamy dużą aktywność marketingową, co może wpłynąć na rentowność. Zgodnie z planem całorocznym, przepływy pieniężne w pozostałej części roku będą niższe (rok-do-roku), przede wszystkim ze względu na presję na EBITDA i wyższe nakłady inwestycyjne związane z rozbudową sieci światłowodowej - dodał Nowohoński.

Przepływy pieniężne wyniosły 379 mln zł w drugim kwartale (wobec 325 mln zł rok wcześniej), a w efekcie 531 mln zł narastająco w pierwszym półroczu, co jest zgodne z celem całorocznym, podano w informacji.

"Przyśpieszamy inwestycje w światłowody"

Orange Polska znacznie przyspieszy realizację projektu budowy sieci światłowodowej, poinformował prezes Bruno Duthoit.

- Intensywne działania marketingowe w drugim kwartale przełożyły się na znaczącą poprawę dynamiki działalności komercyjnej w segmencie mobilnych usług abonamentowych. Osiągnęliśmy wysoką liczbę przyłączeń netto we wszystkich grupach klientów: biznesowych, indywidualnych i telemetrii (M2M). Jednak w obszarze usług stacjonarnych utrzymywała się duża presja na usługi głosowe i dostępu do Internetu w technologii ADSL.

Przeciwdziałając tej sytuacji, w uzupełnieniu podjętych wcześniej działań, zadecydowaliśmy o obniżeniu cen Neostrady na obszarach regulowanych. W efekcie, w całej Polsce obowiązują obecnie jednolite stawki na wszystkie dostępne prędkości tej usługi - powiedział Duthoit, cytowany w komunikacie.

Przychody z samego dostępu wąskopasmowego spadły do 444 mln zł z 506 mln zł rok wcześniej, zaś z dostępu szerokopasmowego, TV i VoIP zmniejszyły się odpowiednio do 404 mln zł z 416 mln zł.

Duthoit zaznaczył, że w celu dodatkowego wsparcia oferty konwergentnej, po raz pierwszy wprowadzono dedykowane plany mobilne dostępne tylko dla użytkowników usług stacjonarnych.

- Z uwagi na utrzymującą się dużą konkurencyjność rynku nasze plany na drugie półrocze obejmują kontynuację aktywnych działań marketingowych, w obszarze mobilnym i stacjonarnym. Zgodnie z naszymi założeniami, znacznie przyspieszy realizacja projektu budowy sieci światłowodowej. Potwierdzamy ogłoszone w lutym cele w zakresie liczby gospodarstw domowych w zasięgu tej sieci oraz wysokości nakładów inwestycyjnych. Jesteśmy przekonani, że długofalowo przełoży się to na znaczne zwiększenie przewagi konkurencyjnej Orange Polska - wskazał prezes.

Notowania tygodniowe akcji Orange Polska

Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) to wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP), a także świadczy usługi telefonii komórkowej, w tym usługi trzeciej generacji w standardzie UMTS oraz usługi oparte na technologii CDMA.

telekomunikacja
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)