Afera w porcie w Świnoujściu. Jest zawiadomienie do prokuratury
Prokuratura w Szczecinie zbada sprawę budowy placu manewrowego w porcie w Świnoujściu. Inwestycja za ponad 20 mln zł, zrealizowana bez przetargu, zaczęła się zapadać. Nowe władze portu złożyły zawiadomienie o możliwych nieprawidłowościach - informuje Radio Zet.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście złożył zawiadomienie do prokuratury ws. budowy placu manewrowego w porcie w Świnoujściu. Jak informuje Radio Zet, inwestycja, której koszt wyniósł ponad 20 mln zł, została zrealizowana bez przetargu przez spółkę Infra-Port. Niedługo po oddaniu do użytku plac zaczął się zapadać.
- Wygląda na to, że port wydał kilkadziesiąt milionów złotych na roboty, które nie zostały prawidłowo wykonane - mówi Radiu Zet mecenas Andrzej Preiss, reprezentujący port.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polacy wydają fortunę na Thermomixy. To on stoi za tym biznesem. Wojciech Ćmikiewicz w Biznes Klasie
To nie jedyna sprawa dotycząca portów w regionie. Wcześniej prokuratura postawiła zarzuty niegospodarności byłemu prokurentowi spółki, Dariuszowi Ś., oraz byłemu zarządowi. Śledczy podejrzewają, że działania te mogły narazić port na straty finansowe.
Rozbudowa portu w Świnoujściu. Niemcy blokują inwestycję
Inicjatywa obywatelska Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam złożyła skargę na decyzję środowiskową dot. budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Sprawą zajmie się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.
Skarga złożona przez BLV wpłynęła do GDOŚ 24 marca, a stamtąd do WSA w Warszawie. Dokumentacja przygotowana przez skarżącego liczy prawie sto stron. Jak ustaliła PAP, niemiecka organizacja nie tylko zaskarżyła decyzję środowiskową umożliwiającą realizację projektu portu kontenerowego, ale złożyła też wniosek o wstrzymanie natychmiastowej wykonalności decyzji GDOŚ.
Na początku lutego wiceminister infrastruktury i poseł ze Szczecina Arkadiusz Marchewka informował, że decyzja GDOŚ w sprawie terminala kontenerowego w Świnoujściu jest "ostateczna".
- Zaskarżenie przygotowane przez niemiecką organizację pozarządową nie zostało uwzględnione i uzyskaliśmy ostateczną decyzję środowiskową - przekazał wtedy Marchewka. Przypomniał, że planowane zakończenie budowy do przełom 2028/2029. - Gdy terminal zostanie oddany do użytku, będzie obsługiwać największe kontenerowce świata. Przed nami wielki impuls dla gospodarki, ale także wzmocnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa kraju - stwierdził minister.
Port kontenerowy w Świnoujściu ma kosztować ponad 10 mld zł. Będzie obsługiwać największe statki transoceaniczne (do 400 m), które wpływają na Bałtyk. Razem z portem zewnętrznym powstanie także nowy tor podejściowy do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m. Infrastrukturę terminala ma wybudować konsorcjum firm z Kataru i Belgii. Część morską będzie realizował Urząd Morskie w Szczecinie.