Autostrady. Na odcinkach A2 i A4 znikną szlabany. Rząd przyjął projekt ustawy

Kierowcy na odcinkach Konin-Stryków (autostrada A2) i Wrocław-Sośnica (autostrada A4) już wkrótce nie będą musieli zatrzymywać się przed szlabanami. Przyjęty przez rząd projekt ustawy przewiduje, że na wymienionych odcinkach one znikną.

ANa odcinkach A2 i A4 znikną szlabany.
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Ralf Lotys CC BY 3.0 Wikimedia
oprac.  KRO

Szlabany na odcinkach Konin-Stryków (autostrada A2) i Wrocław-Sośnica (autostrada A4) mają zniknąć do 1 grudnia 2021 roku - zakłada Ministerstwo Finansów, które jest autorem projektu ustawy. Resort w komunikacie przekonuje, że "nowe regulacje zwiększą płynność ruchu i komfort kierowców".

- Dzięki nowej metodzie poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazdu bez zatrzymywania się, zwiększymy przepustowość państwowych autostrad - przekonuje minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

- Nowoczesny i efektywny pobór opłaty umożliwi likwidację bramek i szlabanów, a tym samym ograniczy zatory i poprawi komfort przejazdu - dodaje szef resortu finansów.

Krajowy Plan Odbudowy. Sikorski: to nie są pieniądze na drogi i mosty

Do wprowadzenia nowinki konieczne będą zmiany w obecnym systemie poboru opłaty. Dziś kierowca musi się zatrzymać w Miejscu Poboru Opłat (MPO), pobrać bilet, lub też wnieść opłatę, a następnie czekać na podniesienie szlabanu. Po wszystkim może wjechać, lub też zjechać z autostrady.

Po nowemu kierowca posłuży się systemem e-TOLL (który zastąpi obecny - viaTOLL), w którym będzie mieć dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu. Ułatwieniem ma być ograniczony zakres danych wymaganych do rejestracji oraz brak konieczności zawierania umowy.

- Przygotowane rozwiązanie pozwoli kierowcom na płynne poruszanie się - zapewnia szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

- Wykorzystując możliwości systemu e-TOLL zmniejszymy koszty poboru opłaty za przejazd. Nie trzeba będzie już przeznaczać środków na utrzymanie i modernizację infrastruktury towarzyszącej Manualnemu Systemowi Poboru Opłat, czyli bramek autostradowych i ich wyposażenia - dodaje

Resort finansów i KAS planują wprowadzić dwie możliwości przejazdu autostradą dla pojazdów lekkich, czyli nieprzekraczających 3,5 tony. Po pierwsze będą mogli zakupić bilet online, lub też np. na stacji paliw oraz w kiosku (po podaniu numeru rejestracji). Bilet będzie obowiązywać w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę.

Po drugie - za sprawą e-TOLL właśnie. W tym przypadku rozliczenie w całości ma się odbyć w bezpłatnej aplikacji mobilnej, która planowo ma zadebiutować w maju 2021 roku. Kierowcy z nie korzystający skorzystają z przeznaczonych dla nich pasów wjazdowych i wyjazdowych.

- Chcemy, aby możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL została, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL dla pojazdów ciężkich, czyli już w czerwcu 2021 r. - informuje wiceminister Magdalena Rzeczkowska.

Podstawowym elementem systemu kontroli opłacania przejazdów będą urządzenia (kamery typu OCR) służące do rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Ujawnienie nieprawidłowości we wnoszeniu opłat będzie wynikiem na bieżąco realizowanego procesu automatycznej analizy danych.

Niewniesienie opłaty za przejazd autostradą będzie skutkować nałożeniem opłaty dodatkowej. Opłata dodatkowa nie zostanie pobierana, jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu, zostanie zakupiony bilet elektroniczny za nieopłacony przejazd.

Uzupełnieniem systemu nadzorowania prawidłowości opłacania przejazdów, będzie kontrola drogowa prowadzona przez funkcjonariuszy służby celno-skarbowej oraz przez policjantów i inspektorów inspekcji transportu drogowego. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli braku opłaty za przejazd, kierujący otrzyma mandat. W takiej sytuacji nie będzie naliczana opłata dodatkowa.

Wybrane dla Ciebie
Nawrocki chce zmian w waloryzacji emerytur. Jest opinia ZUS
Nawrocki chce zmian w waloryzacji emerytur. Jest opinia ZUS
Jest pierwsze zdjęcie wykonane przez polskiego satelitę
Jest pierwsze zdjęcie wykonane przez polskiego satelitę
Ataki na rosyjską infrastrukturę  i indyjski deal z Putinem. Ropa musiała zareagować
Ataki na rosyjską infrastrukturę i indyjski deal z Putinem. Ropa musiała zareagować
Dziennikarka money.pl nominowana do nagrody Grand Press Economy
Dziennikarka money.pl nominowana do nagrody Grand Press Economy
Nowy rekord. Ceny miedzi wystrzeliły
Nowy rekord. Ceny miedzi wystrzeliły
2 mln Polaków toną w długach. Tam jest najgorzej
2 mln Polaków toną w długach. Tam jest najgorzej
Niemiecki przemysł łapie oddech. Solidny wzrost produkcji w październiku, ale motoryzacja wciąż hamuje
Niemiecki przemysł łapie oddech. Solidny wzrost produkcji w październiku, ale motoryzacja wciąż hamuje
Gwałtowny wzrost handlu kokainą w UE. "Nigdy wcześniej"
Gwałtowny wzrost handlu kokainą w UE. "Nigdy wcześniej"
Nowy obowiązek dla właścicieli mieszkań. Rząd chce 50 tys. zł kary
Nowy obowiązek dla właścicieli mieszkań. Rząd chce 50 tys. zł kary
Drutex w nowych rękach. Kim jest Kamila Gierszewska?
Drutex w nowych rękach. Kim jest Kamila Gierszewska?
Centra handlowe przenoszą się do mniejszych miejscowości. Przyczyną koszt ziemi
Centra handlowe przenoszą się do mniejszych miejscowości. Przyczyną koszt ziemi
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 08.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 08.12.2025