Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Bez etyki analityka danych traci blask

Jaka, w oczach konsumentów, ma być idealna, cyfrowa gospodarka karmiąca się ich danymi? Ma być wygodnie, bezpiecznie i – co równie ważne – z poszanowaniem prywatności. Tymczasem w erze nowej normalności daleko jest do stanu równowagi. Stąd inicjatywy niosące nową jakość.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Materiały prasowe)
Mastercard już w maju uruchomił rozwiązanie KiedyDoSklepu.pl. To narzędzie online, na podstawie analizy trendów zakupowych, pozwala m.in. określić, jaki ruch panuje w sklepach spożywczych na terenie Polski w różnych porach dnia i tygodnia.

Partnerem materiału jest ImpactCEE.

Tylko w samych Stanach Zjednoczonych do e-commerce w kwietniu i maju przypłynęło 53 mld USD dodatkowych przychodów ze sprzedaży online.

Rynek rozgrzał się do czerwoności, podobnie jak poza skalę wyszły przypadki cyberataków, nadużyć, nieuzasadnionego zbierania danych czy analityki pomijającej prywatność konsumentów. Tymczasem, aby uniknąć gwałtownych kryzysów czy wzbierających fal konsumenckiej nieufności, trzeba tę równowagę wypracować. Szczególnie w dziedzinie, która obecnie napędza rozwój e-commerce i e-usług, czyli w analityce oraz wykorzystaniu danych.

- Z badań przeprowadzonych na zlecenie Mastercard wynika, że 9 na 10 osób uważa ochronę danych za bardzo ważną, lecz tylko 25 proc. badanych twierdzi, że firmy bardzo dobrze wywiązują się ze swoich obowiązków w zakresie przetwarzania danych osobowych. To zdecydowanie zbyt niski poziom zaufania. Tymczasem firmy budujące zaufanie klientów dzięki etycznemu przetwarzaniu danych w dłuższej perspektywie poradzą sobie najlepiej. Nawet jeśli wiąże się to z koniecznością poniesienia krótkoterminowych nakładów – uważa Marek Kolano, dyrektor ds. rozwiązań opartych na danych z polskiego oddziału Mastercard Europe.

Bezpieczne zakupy dzięki danym

To właśnie m.in. Mastercard bierze na siebie rolę lidera zmiany, zarówno w przestrzeni globalnej, jak i regionalnie.

Przykłady? Firma przetwarzająca ponad 75 mld transakcji rocznie rozwija inicjatywę Data Responsibility Imperative, zapraszając inne organizacje i biznesy do wypracowywania podstawowych zasad etycznego gromadzenia oraz przetwarzania danych klientów. Cel, widoczny np. poprzez inicjatywę w serwisie data.org, to budowa spójnej równowagi, dającej klientom e-commerce poczucie komfortu i bezpieczeństwa, a zarazem promująca założenie, że społeczna odpowiedzialność biznesu w dłuższej perspektywie daje wyraźną przewagę rynkową.

Lokalnie Mastercard już w maju uruchomił rozwiązanie KiedyDoSklepu.pl. To narzędzie online, na podstawie analizy trendów zakupowych, pozwala m.in. określić, jaki ruch panuje w sklepach spożywczych na terenie Polski w różnych porach dnia i tygodnia. Dzięki temu konsumenci mogą zaplanować zakupy na czas, kiedy łatwiej będzie im utrzymać fizyczny dystans w stosunku do innych klientów, szczególnie ważny w czasie pandemii.

- Takie właśnie, innowacyjne rozwiązania, bazujące na zagregowanych i zanonimizowanych danych, przynoszą ich posiadaczom, czyli konsumentom, realne korzyści, chroniąc jednocześnie ich prywatność. Takich projektów będzie przybywać – podkreśla Marek Kolano.

Nadchodzi nowy, złoty standard

Wobec nieufności konsumentów odpowiedzią jest więc podejście, w którym potrzeby użytkowników są w centrum innowacji w obszarze danych, a jednocześnie konsumenci i biznes potrafią czerpać z tego obopólne korzyści. Na celowniku jest obecnie m.in. skok jakościowy na polu programów lojalnościowych. Dziś korzysta z nich już 70 proc. dorosłych Polaków, a ponad połowa z nas deklaruje, że program lojalnościowy, w którym biorą udział, nie spełnia ich oczekiwań.

- Tu z odsieczą znów przychodzi odpowiedzialna i efektywna analityka danych – zaznacza Marek Kolano.

Sztandarowym przykładem może być program Mastercard Bezcenne Chwile, oferowany już klientom kilkunastu banków nad Wisłą.

Analiza danych pozwala budować wiedzę na podstawie informacji na temat stylu życia czy zainteresowań konsumentów, przy gwarancji zachowania ich anonimowości. Dzięki temu Mastercard (we współpracy z detalistą) jest w stanie zaproponować im oferty dopasowane do ich zwyczajów zakupowych, bez przekazywania danych żadnemu z komercyjnych partnerów. To jest właśnie ta bezcenna chwila, w której spotykają się potrzeby biznesu, który na podstawie danych chce podejmować lepsze decyzje, i konsumentów, którzy dzięki analityce otrzymują lepsze i dopasowane do ich potrzeb produkty i usługi.

Partnerem materiału jest ImpactCEE.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
19-09-2020

fffFf

Rozwiń komentarze (1)