Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Bez pomocy państwa, UE i zewnętrznych firm. Ta gmina (dosłownie) sama buduje swoje drogi. I nie tylko

70
Podziel się:

Samorząd gminy wiejskiej Brańsk (woj. podlaskie) pokazuje, jak sobie radzić w dobie drożyzny. Odkąd na jej czele stanął doświadczony budowlaniec, Andrzej Jankowski, udało się niskim nakładem zbudować m.in. 6 km dróg, a w planach są kolejne - pisze portalsamorzowy.pl. I to bez wykorzystania państwowych i unijnych dotacji, a także usług zewnętrznych wykonawców. Jak to możliwe?

Bez pomocy państwa, UE i zewnętrznych firm. Ta gmina (dosłownie) sama buduje swoje drogi. I nie tylko
Gmina Brańsk sama buduje nowe, gminne drogi. Zdjęcie ilustracyjne (WISPOL)

Andrzej Jankowski, zanim w 2014 r. został wójtem Brańska, przez 20 lat prowadził własną firmę budowlaną. Przedsiębiorstwo zajmowało się m.in. układaniem betonowych nawierzchni na podwórkach gospodarstw rolnych. Budowlaniec postanowił skorzystać ze swojego doświadczenia już jako samorządowiec.

Jak opisuje portalsamorzadowy.pl, Jankowski zdecydował, że gmina Brańsk sama będzie budować nowe gminne drogi. Konkretnie te poboczne, które prowadzą np. do pól. Sama, czyli przy pomocy pracowników urzędu.

- Zaczęliśmy od zakupu maszyn do budowy i konserwacji dróg - opowiada portalowi wójt Jankowski. Gmina urządziła własną betoniarnię i żwirownię. W 2020 r., gdy wybuchła pandemia, samorząd sam wybudował pierwsze trzy kilometry betonowych dróg. Tyle samo w 2021 r. i - według planu - podobna liczba ma powstać do końca 2022 r.

Chcesz tanio budować drogi? Zrób je sam

Jankowski wylicza, że kilometr wykonanej (dosłownie) przez urząd gminy drogi kosztuje ok. 250 tys. zł. - Gdyby budowała ją z asfaltu wybrana w przetargu firma, kosztowałoby to 2,5 mln zł za kilometr. Oszczędności są zatem olbrzymie - mówi wójt.

Koszty udaje się ciąć nie tylko na robociźnie. Nawierzchnia betonowa, jak pisaliśmy w money.pl, jest trwalsza od asfaltowej. Jeśli wykonana jest prawidłowo, przez długi czas nie powinna wymagać napraw, co daje oszczędności zwłaszcza zimą. Właśnie na taki rodzaj nawierzchni zdecydował się Brańsk.

Portalsamorzadowy.pl pisze, że gmina ma dwie ekipy remontowo-budowlane, w których pracują łącznie 22 osoby. Budują nie tylko drogi, ale też parkingi, zjazdy, a nawet wiejskie świetlice - dwie z nich będą niebawem gotowe (w stanie surowym). Zajmują się także konserwacją sieci wodociągowej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(70)
PPP
2 lata temu
Wniosek jest jeden , tam gdzie przetarg ceny z kosmosu bo łapówki za wybór oferenta trzeba dawać
saotehu
2 lata temu
Hm... tylko czekam, gdy gmina stanie sie "bohaterem" jakiegos dziennikarskiego sledztwa i na jaw wyjda przekrety. Bo w Polsce wszystko jest PATOLOGIA (i to nie jest zart), wiec cierpliwie sobie poczekam.
baba ze wsi
2 lata temu
brawo Wójt , prawo zamówień publicznych nie ma nic wsp0olnego z najniższą ceną to prawo dla cfaniaków wzajemnie wspierające się w podwyższaniu cen
Rybak
2 lata temu
Nie ma cudów, będzie afera, co z Wat, jakie koszty osobowe, gdzie podczepione, co z podatkiem itp itd. Zakupy materiałów, gospodarka magazynowa.Jeżeli nie wykonuje tego powołana jednostka budżetowa to jak jest to wszystko księgowane w działach, rozdziałach i paragrafach.
astra
2 lata temu
autostrady w POLSCE najdrozsze w Europie -koszt klilometra wszystko to szwindel bo drogi bdyja zagraniczne firmy z uninych dotacji wiec wszystko tak ustawione zeby zarabiali krocie nie potrzeba nam uni tylko trzeba zagraniczne firmy przycisnac i sciagac podatki
...
Następna strona