Black Friday rozczarował. Kryzys zagląda kurierom w oczy
"Pierwsze oceny firm z rynku KEP (kurier, ekspres, paczka) tegorocznego Black Friday pokazują, iż kryzys, który dopadł już wiele branż, w tym e-handel, teraz zagląda w oczy kurierom" - donosi w sobotę "Rzeczpospolita". Jak informuje dziennik, dane dotyczące dostaw nie wzrosły w takim stopniu, jak w poprzednich latach.
Jak wskazuje "Rz", choć zapotrzebowanie na usługi kurierskie maleje, to eksperci nie przewidują załamania rynku. - Z całą pewnością nie widać spadków liczby zamówień - podkreśla Marcin Susmanek, członek zarządu Alsendo, cytowany przez "Rzeczpospolitą". - Równocześnie jednak sytuacja gospodarcza i m.in. realny spadek pensji w ostatnich miesiącach wywołują na rynku niepokój. Sądzę, że w pierwszych miesiącach przyszłego roku możemy w efekcie oczekiwać spadków obrotów na rynku e-commerce w porównaniu do 2022 r. - dodaje.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Upominek dla kuriera. Nagranie stało się hitem
Black Fridady 2022. Dane branży kurierskiej rozczarowują
"Świąteczny szczyt będzie zatem dla rynku KEP stosunkowo dobry, choć spowolnienie już widać, a przejawia się w zahamowaniu corocznych wzrostów zamówień w okresie Black Friday" - pisze dziennika. - W przypadku rynku KEP pełen obraz Black Friday będzie widoczny w poniedziałek, gdy duża część sklepów e-commerce będzie realizowała wysyłkę zamówień złożonych w ostatnim dniu tygodnia - wyjaśnia Marcin Susmanek.
Według GUS w październiku udział sprzedaży online w sprzedaży ogółem zmniejszył się miesiąc do miesiąca z 9,7 do 9,5 proc. - Październik zapoczątkował IV kwartał, czyli tradycyjnie okres największych żniw dla e-handlu. Niektóre firmy potrafią w ciągu tych dwóch miesięcy, od Black Week do wyprzedaży poświątecznych, wygenerować przychody równe sprzedaży z pozostałej części roku - mówi Tomasz Gutkowski z Unity Group, którego słowa przytacza "Rzeczpospolita".