- Przygotowujemy rozwiązania, które pozwolą na odejście od manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i likwidację tzw. bramek - zapowiedział pod koniec września minister finansów Tadeusz Kościński.
Stąd też prace nad nowym systemem bezbramkowym przynajmniej na tych autostradach, którymi zarządza państwo.
Przypomnijmy, że od początku lipca tego roku szef KAS odpowiada za pobór opłaty za przejazd autostradą na dwóch odcinkach: Konin – Stryków autostrady A2 oraz Wrocław – Sośnica autostrady A4.
Na tę chwilę opłata jest pobierana w sposób manualny, czyli z wykorzystaniem tzw. bramek lub elektronicznie, przy użyciu dedykowanych urządzeń OBU tzw. viaBOX lub viaAUTO, oraz w technologii radiowej zwanej DSRC.
Tam gdzie funkcjonują szlabany, tworzą się korki, zwłaszcza w okresie wzmożonego ruchu, czyli np. w wakacje, czy też tuż przed świętami. To ma się jednak zmienić.
- Naszym celem jest pobór wszystkich opłat drogowych w jednym systemie bezbramkowym. Chcemy w pełni wykorzystać potencjał nowych technologii i stworzyć system, który będzie bezpieczny i wygodny dla użytkowników dróg - podkreślał minister Kościński.
Bez dodatkowych urządzeń i zatrzymywania się
Opłaty za przejazd autostradą mają być odbywać się w tzw. trybie "free flow" czyli bez konieczności zatrzymywania pojazdów w punktach poboru opłat.
Bilet - tak zwany e-Ticket - kierowca kupi przez internet, terminale samoobsługowe, bezpłatną aplikację mobilną, aplikacje bankowe czy integrujące płatności. Jednocześnie dostępny będzie on również kupić na stacji paliw czy w kiosku.
Drugi sposób będzie oparty na danych geolokalizacyjnych - GPS - przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-Toll), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji na urządzenia mobilne dostarczonej przez KAS.
Nie będzie szlabanów na państwowych autostradach
- Nie będzie to oznaczać obowiązku wyposażenia samochodów osobowych w nadajniki GPS. Chcemy, żeby system e-Toll był wykorzystywany przez Krajową Administrację Skarbową do poboru wszystkich opłat drogowych. Przekazywanie danych geolokalizacyjnych dla pojazdów lekkich jest opcjonalne – wyjaśniała szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.
Kiedy system ruszy?
Najwcześniejszy możliwy termin zaprzestania poboru opłaty za przejazd autostradą w sposób manualny to IV kwartał 2021 r - wskazuje resort finansów. Ma to związek z podpisanymi umowami z podwykonawcami na obsługę bramek.
Jednak, jak zapowiada KAS, możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej KAS z wykorzystaniem aplikacji zostanie uruchomiona wcześniej, wraz ze startem systemu e-Toll.
Jednocześnie resort przewiduje wprowadzenie trzymiesięcznego okresu przejściowego, w którym będą funkcjonować oba systemy poboru opłat.