Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MWL
|

Branża budowlana ma problem. Huśtawka kosztowa rozpędza się

13
Podziel się:

Kosztowa huśtawka coraz mocniej doskwiera wykonawcom. Materiały drożeją podobnie jak w latach 2007-08, a waloryzacja kuleje - pisze "Puls Biznesu". Nie pomagają niższe ceny asfaltu w ślad za spadkami cen paliw, bo szybujące koszty energii i gazu zwiastują podwyżki cen innych produktów dla branży budowlanej.

Branża budowlana ma problem. Huśtawka kosztowa rozpędza się
Branży budowlanej nie ratują zasady waloryzacji kontraktów, uchwalone w 2019 r. Ceny szybują. (Adobe Stock, Volker Kreinacke)

Jeszcze w październiku pręty stalowe kosztowały co najmniej 3,68 tys. zł za tonę, obecnie to już co najmniej 3,74 tys. zł za tonę, wynika z danych Polskiej Unii Dystrybutorów Stali. Również GUS szacuje wzrost cen produkcji budowlano-montażowej na 6,7 proc.

Jak czytamy w dzienniku, wykonawcy budowlani liczą na urealnienie zasad waloryzacji, które zostały wprowadzone w 2019 r. "Indeksacja dotyczy tylko połowy kosztów zakupu materiałów z koszyka ustalonego z zamawiającymi, a jej wskaźnik nie może przekroczyć 5 proc.", podkreślono.

Zobacz także: Opóźnienia na budowach. Inflacja uderza w wykonawców. Nastąpi fala bankructw?

Droższe materiały, to wyższe koszty. Wykonawcy robót chcą waloryzacji kontraktów

Konieczność zmiany wskaźnika waloryzacji dostrzega Jakub Chojnacki, wiceprezes ds. finansowych w grupie PORR. Podkreśla on, że wyższe ceny materiałów budowlanych znacząco podniosły koszty, a indeksacja nie pokrywa tej różnicy.

Artur Popko, prezes Budimeksu, jako jeden z niewielu menedżerów w branży pozytywnie ocenia działanie klauzul waloryzacyjnych, bo przynajmniej częściowo rekompensują wzrost cen materiałów. "Inni menedżerowie są bardziej krytyczni, choć przyznają, że znacznie gorzej jest z kontraktami zawartymi przed 2019 r. Wówczas w umowach na inwestycje drogowe nie było żadnych zapisów o waloryzacji" - czytamy w gazecie.

Waloryzację uwzględniają natomiast wszystkie kontrakty kolejowe - nie tylko zawierane po 2019 r., ale także wcześniejsze.

Starsze umowy przewidują m.in., że o waloryzację można się ubiegać pod warunkiem, że wskaźnik wzrostu cen w ostatnich czterech kwartałach wyniósł co najmniej 2 proc. Problem w tym, że spełnienie tego warunku zamawiający i wykonawcy interpretują inaczej, więc płatności od PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK) trudno wyegzekwować - pisze dziennik.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(13)
gdf
2 lata temu
spoko, ale nieruchomości stanieją o 50%
USA
2 lata temu
Zielony Ład i CO2 koszty Rosną w USA materiały podrożały 100% do 300%
400 %
2 lata temu
styropian w 2019 50 zł m-3 teraz 200. Polską rządzą nieudacznicy,
Roro
2 lata temu
...czy ktos zdaje sobie sprawe z ilosci cementu stali i innych materialow budowlanych -ze nie wspomne o sprzecie i paliwie- UTOPIONYCH W PRZEKOPIE MIERZEI - ile mieszkan szpitali itp mozna by za to zbudowac ...
roman
2 lata temu
akurat biorę udział w przetargu na dostawy materiałów (inna branża niż budowlanka) Zamawiajacy wymyślił sobie 2 letnią umowę, chyba spadł z choinki! zrobiłem cenę x 3 może styknie do końca jej trwania