Branża budowlana ma problem. Huśtawka kosztowa rozpędza się

Kosztowa huśtawka coraz mocniej doskwiera wykonawcom. Materiały drożeją podobnie jak w latach 2007-08, a waloryzacja kuleje - pisze "Puls Biznesu". Nie pomagają niższe ceny asfaltu w ślad za spadkami cen paliw, bo szybujące koszty energii i gazu zwiastują podwyżki cen innych produktów dla branży budowlanej.

Branży budowlanej nie ratują zasady waloryzacji kontraktów, uchwalone w 2019 r. Ceny szybują. Branży budowlanej nie ratują zasady waloryzacji kontraktów, uchwalone w 2019 r. Ceny szybują.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Volker Kreinacke
oprac.  MWL

Jeszcze w październiku pręty stalowe kosztowały co najmniej 3,68 tys. zł za tonę, obecnie to już co najmniej 3,74 tys. zł za tonę, wynika z danych Polskiej Unii Dystrybutorów Stali. Również GUS szacuje wzrost cen produkcji budowlano-montażowej na 6,7 proc.

Jak czytamy w dzienniku, wykonawcy budowlani liczą na urealnienie zasad waloryzacji, które zostały wprowadzone w 2019 r. "Indeksacja dotyczy tylko połowy kosztów zakupu materiałów z koszyka ustalonego z zamawiającymi, a jej wskaźnik nie może przekroczyć 5 proc.", podkreślono.

Opóźnienia na budowach. Inflacja uderza w wykonawców. Nastąpi fala bankructw?

Droższe materiały, to wyższe koszty. Wykonawcy robót chcą waloryzacji kontraktów

Konieczność zmiany wskaźnika waloryzacji dostrzega Jakub Chojnacki, wiceprezes ds. finansowych w grupie PORR. Podkreśla on, że wyższe ceny materiałów budowlanych znacząco podniosły koszty, a indeksacja nie pokrywa tej różnicy.

Artur Popko, prezes Budimeksu, jako jeden z niewielu menedżerów w branży pozytywnie ocenia działanie klauzul waloryzacyjnych, bo przynajmniej częściowo rekompensują wzrost cen materiałów. "Inni menedżerowie są bardziej krytyczni, choć przyznają, że znacznie gorzej jest z kontraktami zawartymi przed 2019 r. Wówczas w umowach na inwestycje drogowe nie było żadnych zapisów o waloryzacji" - czytamy w gazecie.

Waloryzację uwzględniają natomiast wszystkie kontrakty kolejowe - nie tylko zawierane po 2019 r., ale także wcześniejsze.

Starsze umowy przewidują m.in., że o waloryzację można się ubiegać pod warunkiem, że wskaźnik wzrostu cen w ostatnich czterech kwartałach wyniósł co najmniej 2 proc. Problem w tym, że spełnienie tego warunku zamawiający i wykonawcy interpretują inaczej, więc płatności od PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK) trudno wyegzekwować - pisze dziennik.
Wybrane dla Ciebie
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta