Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|
aktualizacja

Budowa autostrad w Polsce. Pięć ofert na przebudowę "drogi hańby"

51
Podziel się:

Pięć ofert od wykonawców wpłynęło na ogłoszony przez GDDKiA przetarg na przebudowę 22-kilometrowego odcinka południowej jezdni A18. Słynny odcinek autostrady z betonowych płyt do granicy z Niemcami po wielu latach zaniedbań ma zostać przebudowany do 2023 roku.

Wstydliwy fragment A 18 zbudowano w latach 1936-38. Na zdjęciu wyremontowana północna nitka
Wstydliwy fragment A 18 zbudowano w latach 1936-38. Na zdjęciu wyremontowana północna nitka (Youtube.com)

Jak poinformowała w środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, upłynął już czas na składanie ofert w ogłoszonym 6 grudnia przetargu na budowę A18.

Zadanie polega na przebudowie jezdni południowej na odcinku o długości 22 km i dostosowanie drogi do parametrów autostrady. Wpłynęło 5 ofert:

  • PORR S.A. - 329,5 mln zł,
  • Budimex S.A. - 326,5 mln zł,
  • konsorcjum: Aldesa Construcciones Polska (lider). Aldesa Construcciones - 332,3 mln zł,
  • Strabag Infrastruktura Południe - 308,2 mln zł,
  • konsorcjum: Berger Bau Polska (lider), Berger Bau SE, Max Bögl Polska, Max Bögl Stiftung & Co. - 324,7 mln zł
Zobacz także: Wideo: 10 mld zł na budowę dróg w 7 lat

Jak podkreślono, przy ocenie ofert pod uwagę brana będzie nie tylko cena, lecz także kryteria dotyczące jakości, organizacji i terminu realizacji. "Obecnie trwa weryfikacja złożonych ofert. Po jej zakończeniu poznamy wykonawcę, z którym podpisana zostanie umowa na realizację zadania" - informuje GDDKiA.

W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 powstanie nowa jezdnia o długości 70 kilometrów. Oprócz dostosowania obecnej drogi do parametrów autostrady, planowana jest także m.in. modernizacja węzłów autostradowych, budowa dwóch dróg powiatowych, oraz Miejsc Obsługi Podróżnych.

Oddanie do ruchu poszczególnych odcinków południowej jezdni A18, z uwagi na różny stopień zaawansowania prac przygotowawczych jest planowane w latach 2021-2023.

Uzasadnienia konieczności tej inwestycji nie potrzebuje ten, kto choć raz miał okazję jechać słynną "patatajką", zwaną również drogą hańby czy wstydu. Jak niedawno pisaliśmy w money.pl, jazda po przedwojennych płytach powoduje, że w samochodach szybko psują się elementy zawieszenia, a jazda jest niezwykle niekomfortowa.

Cały inwestycja z mostami, węzłami, wiaduktami powstała między 1936 a 1938 rokiem za czasów Hitlera. Płyty zniknęły dopiero w 2006 r., ale tylko na północnej nitce autostrady. Południowego odcinka, pomimo wielu obietnic kolejnych rządów, do dziś nie udało się przebudować.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(51)
Jacek
5 lata temu
Zabytek klasy Zerowej, a nie Droga Hanby!
Krzysztof5003
5 lata temu
Volksdeutch wraz z ciocią Merkel niech teraz remontują, przecież to droga rodzinna. Wujek Adolfik budował
fan
5 lata temu
Zbudujmy południową nitkę i nazwijmy im. prezydenta Kaczyńskiego.
Co wy na to?
5 lata temu
Jak zwykle wygra firma za którą stoi włoska mafia. Makaroniarzem robią co chcą mają wszystkich urzędników i Polityków w kiszeni. Może czas się temu przyjrzeć. Na Słowacji zrobili swoje teraz czas na Polskę.
Dziękuję bard...
5 lata temu
Głosuję na PiS bo widzę, że dbają o kraj. Za Platformy "weź kredyt", " emigracja to nie wyrok, "zjedz szczaw"...
...
Następna strona