Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Horała zapewnia, że linie kolejowe ominą obszary chronione

- Kolej łączy społeczeństwo, umożliwia dojazd do pracy, szkoły. W ramach CPK planujemy budowę 1600 km linii kolejowych - powiedział Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak podkreślił linie nie będą prowadziły przez obszary chronione i parki narodowe.

Podziel się
Dodaj komentarz
(East News)
Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (Fot: fot. Tomasz Jastrzebowski/REPORTER)

- Do 10 marca w ramach konsultacji zbieramy wstępne uwagi do przebiegu tras powiązanych zCPK. Dokładna lokalizacja tych połączeń będzie ustalana w ramach uzyskiwania wymaganych decyzji i pozwoleń - powiedział podczas piątkowej konferencji prasowej Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Wyjaśniał, że strategiczne studium lokalizacyjne jest dopiero pierwszym etapem konsultacji. - Określa kilkukilometrowy pas, w którym ma przebiegać inwestycja. Najczęściej obejmuje propozycję kilku przebiegów trasy kolejowej, tak aby z udziałem społeczeństwa wybrać najkorzystniejszy wariant - zaznaczył. Jak dodał, w ramach CPK powstać ma 1600 km linii kolejowych. - Kolej łączy społeczeństwo, umożliwia dojazd do pracy, szkoły - zapewniał Horała.

Budowa CPK budzi jednak poważne obawy, zwłaszcza wśród mieszkańców terenów, przez które ma przebiegać infrastruktura drogowa, kolejowa oraz bezpośrednio tych których działki są wykupywane pod lotnisko. Wyburzenia i przesiedlenia osób mieszkających na terenie przyszłej linii kolejowej to poważny problem dla inwestycji.

Zastrzeżenia do przebiegu linii kolejowych w ramach CPK ma na przykład Kraków. - Co do kwestii przebiegu linii kolejowych, które miałyby kolidować z inwestycjami miejskimi oraz przede wszystkim z oczekiwaniami mieszkańców, w jaki sposób chcemy gospodarować przestrzenią w Krakowie, mówimy zdecydowane nie - poinformowało cytowany przez Polską Agencję Prasową zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju Jerzy Muzyk. Jak dodał, można spodziewać się m.in. wyburzeń budynków i ingerencji w tereny zielone w mieście, na co nie ma zgody.

Zarówno mieszkańcy, jak i władze innych gmin planują protesty. Jak pisaliśmy w money.pl, już latem 2018 roku mieszkańcy trzech mazowieckich gmin: Baranowa, Teresina i Wiskitek żądali zmian zasad przejmowania przez państwo gruntów pod budowę gigantycznego lotniska. Nie zgadzali się na ceny za metr kwadratowy ziemi.

Planowana lokalizacja lotniska
Centralny Port Komunikacyjny. Zdesperowani mieszkańcy piszą listy do posłów

Wśród nich jest również Dąbrowa Górnicza. Jeden ze szlaków kolejowych ma przebiegać przez dzielnicę Błędów. Jeden z proponowanych przebiegów linii kolejowej dzieli Dąbrowę Górniczą na pół i wiąże się z wyburzeniem nawet kilkuset domów.

Oglądaj też: Budowa CPK i kontrowersyjny projekt kolejowy. "Powinni to lepiej narysować"

- Niepokoi kwestia nowej linii kolejowej, która ma być budowana przez Warkę, Mszczonów, Grójec. Powinna być bardziej uszczegółowiona, a narysowano coś, co ma rozrzut 5 kilometrów. W tak wielkim pasie wszyscy się boją, mieszkańcy są zaniepokojeni. Autorzy projektu powinni się bardziej przyłożyć - mówił z kolei w programie "Money. To się liczy" Józef Kurek, burmistrz Mszczonowa. - Ja się z tej linii kolejowej też będę cieszył, to jest dodatkowy atut i argument dla rozwoju gminy. Tylko chcielibyśmy znać bardziej szczegółową trasę jej przebiegu - podkreślił Kurek.

Mapa z wariantami linii kolejowej. Dwa biegną przez Pustynię Błędowską.
CPK. Kolejna gmina protestuje przeciwko trasie kolejowej

Ale inwestycje związane z CPK to również zagrożenie dla krajobrazu i środowiska. Przykład? Proponowane przez CPK trasy kolejowe przebiegają przez Pustynię Błędowską, która jest przyrodniczym ewenementem na skalę europejską - o czym pisaliśmy tutaj. To jedyny w Polsce obszar, na którym występują zjawiska charakterystyczne dla pustynnego krajobrazu, jak np. burze piaskowe czy fatamorgany. Pustynia jest obszarem chronionym Natura 2000.

(CPK)
(Fot: CPK)

Alternatywne trasy natomiast mogą prowadzić przez rezerwaty przyrody i siedliska zwierząt. Według jednego z wariantów trasa może prowadzić też przez znajdujący się w pobliżu rezerwat bobrów. Proponowane trasy przecinają też Szlak Krajobrazowy Orlich Gniazd, w pobliżu Podzamcza, gdzie znajduje się zamek Ogrodzieniec.

Podczas piątkowej konferencji prasowej Marcin Horała odniósł się do tych projektów. - Linie kolejowe do CPK nie będą prowadziły przez obszary chronione i parki narodowe - obiecał.

Przypomnijmy, że na stronie internetowej CPK pojawiło się Strategiczne Studium Lokalizacyjne - dokument pokazujący proponowany przebieg zarówno dróg, jak i szlaków kolejowych. Lokalizacja poszczególnych elementów studium podlega konsultacjom społecznym. Do 10 marca, przy pomocy formularza dostępnego na stronie CPK, można zgłaszać uwagi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przezdziejesie.wp.pl

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
06-03-2020

DonekDobrze że budują a nie kradną. BRAWO PIS , BRAWO CHORAŁA, a ciemniaki i sprzedawczyki niech szczekają dalej nic po nich .

06-03-2020

mackiJak się pan Horała, na zlecenie PiS, wziął do roboty to Polacy wyją z bólu.

06-03-2020

pistbylem na spotkaniu z horala i powiem tak te osoby sie powinny lecvzyc do glosu nie dopusci bo on wie lepiej i malo oni sa poszkoleniu fogiel jest … Czytaj całość

Rozwiń komentarze (468)