Cała Unia nie przełączy się na auta elektryczne od 2035 r. Jest jedna przeszkoda

Największą przeszkodą jest słaby rozwój infrastruktury ładowania. Połowa wszystkich publicznych ładowarek, jakie znajdują się w całej UE, stoi dziś w dwóch krajach - pisze "Rzeczpospolita". Tymczasem od 2035 r. w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Od tego czasu Europa ma przestawiać się już tylko na auta elektryczne. "

Holandia i Niemcy - to tam znajduje się połowa wszystkich punktów ładowania, czyli "wtyczek". Jedna stacja ładowania może mieć kilka takich punktówHolandia i Niemcy - to tam znajduje się połowa wszystkich punktów ładowania, czyli "wtyczek". Jedna stacja ładowania może mieć kilka takich punktów
Źródło zdjęć: © GETTY | Christopher Furlong

Zakaz sprzedaży samochodów z napędem spalinowym od 2035 r. może być dla Europy zbyt ambitnym wyzwaniem. Choć sprzedaż "elektryków" w Polsce rośnie, to nadal stanowią one margines rynku motoryzacyjnego. Według Carsmile, w I kw. 2022 r. stanowiły one zaledwie 2,2 proc. wszystkich rejestracji aut osobowych w naszym kraju. Aby osiągnąć cele Fit for 55, sprzedaż e-aut w Polsce musiałaby wzrosnąć 12-krotnie.

"Problemem jest jednak rozbieżność między dużym tempem przyrostu liczby samochodów elektrycznych a znacznie wolniejszym wzrostem liczby ładowarek. Niezbędna dla obsługi przyszłego parku e-aut infrastruktura ładowania będzie zbyt mała" - pisze "Rz", powołując się na Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Niestabilny rynek paliw. "Te ceny zostaną z nami na dłużej"

Potrzeba więcej ładowarek do aut elektrycznych

Liczba punktów ładowania musi się zwiększyć ponad 22-krotnie w ciągu niespełna 10 lat.

Jeśli Komisja Europejska oczekuje postawienia do 2030 r. niespełna 4 mln punktów ładowania, to według szacunków branży motoryzacyjnej dla osiągnięcia oczekiwanego poziomu redukcji emisji będzie potrzeba ich co najmniej 7 mln – ocenia Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, cytowany przez dziennik.

Według ostatnich danych połowa wszystkich punktów ładowania w Unii Europejskiej skoncentrowana jest w Holandii (90 tys. ładowarek) i Holandii (60 tys.). Drugie tyle rozproszone jest w pozostałych 25 krajach.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują