Centra handlowe tracą klientów. Mniejsze obiekty zyskują na popularności. Jest nowy raport
Raport Proxi.cloud, Grupy Blix i UCE Research wskazuje, że liczba klientów w galeriach handlowych podczas letnich wyprzedaży (od 26 czerwca do 31 sierpnia) spadła o 3,9 proc. w porównaniu do 2024 r. Konsumenci coraz częściej wybierają zakupy online oraz mniejsze obiekty.
Eksperci Proxi.cloud, Grupy Blix i UCE Research zbadali i poddali analizie zachowania 1,4 mln konsumentów w 714 placówkach. Z raportu wynika, że od 26 czerwca do 31 sierpnia, kiedy organizowane były letnie wyprzedaże, liczba klientów w galeriach i centrach handlowych była mniejsza niż rok wcześniej.
Z najnowszego raportu wynika, że w tym czasie obiekty odwiedziło o 3,9 proc. mniej klientów niż rok wcześniej. Średni czas pobytu w tych obiektach skrócił się o 5,2 proc., liczba wizyt spadła o 1,4 proc., natomiast ich częstotliwość wzrosła o 2,6 proc.
"Niewielki spadek liczby klientów i skrócenie średniego czasu pobytu w galeriach handlowych to znak, że konsumenci zmieniają sposób korzystania z tych miejsc, ale nie są to powody do niepokoju dla branży" - twierdzi Mateusz Chołuj z Proxi.cloud.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pomysł podpatrzył na stołówce. Dziś ma 35 lat i 220 mln zł przychodów - Mateusz Tałpasz
Wyraźny sygnał dla branży handlowej
"Wzrost częstotliwości wizyt pokazuje, że Polacy nadal regularnie i chętnie odwiedzają tego typu obiekty, choć spędzają tam mniej czasu. Coraz częściej wybierają się do galerii w konkretnym celu, np. odebrać zamówiony towar, zrobić szybkie zakupy czy odbyć krótkie spotkanie w strefie gastronomicznej" – dodaje Chołuj.
W ocenie ekspertów na zmiany wpływa m.in. rozwój e-commerce, który przenosi część zakupów do kanałów online.
"Dla branży handlowej to wyraźny sygnał, że warto inwestować w rozwiązania ułatwiające klientom zakupy – od intuicyjnej nawigacji po sklepach, przez łatwy dostęp do promocji, po rozwój kas samoobsługowych czy usług click&collect, które umożliwiają zamawianie produktów online, a następnie ich odebranie w sklepie stacjonarnym. Takie ułatwienia mogą zwiększać lojalność klientów" – przekonuje Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix.
Sklepy online przed stacjonarnymi
W ocenie autorów raportu zainteresowanie wyprzedażami letnimi nie spadło, ale niższy okazał się popyt na sezonowe produkty, ponieważ tegoroczne lato było chłodniejsze.
"Warto też zauważyć, że kanały online często startują z promocjami wcześniej niż sklepy stacjonarne, zaspokajając potrzeby części klientów. Dla galerii to sygnał, że warto rozpoczynać akcje rabatowe wcześniej" – zaznaczył Mateusz Chołuj.
Jak wynika z raportu, w czasie letnich wyprzedaży liczba klientów zmniejszyła się rok do roku we wszystkich województwach. Największe spadki zanotowano w woj. kujawsko-pomorskim – o 6,4 proc. i świętokrzyskim – o 6,3 proc., a najmniejsze w łódzkim – o 2,4 proc.
Z kolei liczba wizyt spadła w dziesięciu województwach — najbardziej w świętokrzyskim, bo o 7,6 proc., a największy wzrost odnotowano w pomorskim — o 2,7 proc.
W Polsce coraz częściej zamykane są galerie handlowe. Zjawisko to jest wynikiem zmieniających się nawyków zakupowych oraz rosnących kosztów utrzymania tych obiektów - informował w sierpniu serwis investmap.pl.