Chińczycy przejmą kultowe niemieckie sklepy? Zaawansowane rozmowy
Znane sieci sklepów MediaMarkt i Saturn mogą wkrótce zmienić właściciela. Jak informuje "Bild", holding Ceconomy prowadzi zaawansowane rozmowy z chińskim gigantem JD.com. Transakcja może przynieść znaczące zmiany na rynku elektroniki w Europie.
Holding Ceconomy, właściciel sieci MediaMarkt i Saturn, potwierdził, że prowadzi zaawansowane negocjacje z JD.com. Chiński gigant e-commerce rozważa złożenie oferty przejęcia, proponując 4,60 euro za akcję. Mimo to, umowy nie zostały jeszcze podpisane, a przyszłość transakcji pozostaje niepewna - informuje tvp.info.
Decyzja o przejęciu zależy od głównego akcjonariusza Ceconomy, rodziny Kellerhalsów, która posiada prawie 30 proc. akcji. Pytana pzrez "Bild" rodzina nie skomentowała jeszcze sytuacji. Inni akcjonariusze, w tym Haniel, Meridian, Beisheim i Freenet, również nie udzielili żadnych informacji na temat rozmów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dzieci oszalały na punkcie tego napoju. O co chodzi z Wojankiem?
Przejęcie MediaMarkt i Saturn przez JD.com mogłoby otworzyć chińskiemu koncernowi dostęp do jednego z największych rynków elektroniki w Europie. Sieci te posiadają około tysiąca sklepów w kilku krajach europejskich, zatrudniając około 50 tys. osób. To znaczący krok w ekspansji JD.com na rynku europejskim.
To nie pierwsze podejście do sprzedaży giganta
Próby przejęcia Ceconomy w przeszłości nie powiodły się m.in. ze względu na skomplikowaną strukturę właścicielską. Kluczową rolę odgrywają trzy rodziny – Haniel, Beisheim i Schmidt-Ruthenbeck – posiadające łącznie około jedną trzecią udziałów. Szczególnie istotne jest stanowisko rodziny Haniel, kontrolującej 16,7 proc. akcji, oraz potomków założyciela MediaMarkt, którzy mają kolejne 30 proc. udziałów.
Jeżeli JD.com zrealizuje transakcję, może to wpłynąć na strategię MediaMarkt i Saturn, zmieniając ich ofertę oraz sposoby sprzedaży. Potencjalna integracja chińskich produktów i technologii JD.com mogłaby zwiększyć konkurencję na europejskim rynku i wprowadzić dodatkową optymalizację cen.
Jeszcze kilka lat temu w Niemczech działało około 150 sklepów Saturn. Do jesieni 2024 roku liczba ta spadła do 87. W tym samym czasie liczba placówek Media Markt zwiększyła się do ponad 300.
To kontynuacja strategii, którą właściciel marki Ceconomy realizuje w całej Europie, mającej na celu "ściślejsze powiązanie" obu marek. W Austrii, Belgii, Holandii i Luksemburgu marka Saturn została już całkowicie zastąpiona przez Media Markt.