Chińsko-polska firma trafiła na specjalną listę. USA będą mieć na nią oko
Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok zostało wpisane na Listę Przewoźników Kontrolowanych, prowadzoną przez amerykańską Federalną Komisję Morską. Trafiają na nią przewoźnicy kontrolowani przez zagraniczne rządy.
Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok to firma zajmująca się transportem morskim, w której po 50 proc. udziałów mają rządy Chin i Polski, reprezentowane przez ministrów transportu obu państw - czytamy na stronach polskie rządu. Główną siedzibę ma w Szanghaju, a w Gdyni mieści się jej oddział. Została założona w 1951 roku i jest pierwszą spółką typu joint venture z kapitałem zagranicznym, jaka została utworzona w Chińskiej Republice Ludowej po jej powstaniu w 1949 roku i pierwszą firmą żeglugową tego kraju. Jej flota to obecnie - zgodnie z informacją na stronie internetowej - 31 statków.
17 kwietnia 2025 roku amerykańska Federalna Komisja Morska poinformowała, że wpisuje Chipolbrok na Listę Przewoźników Kontrolowanych. Jak tłumaczy serwis gospodarkamorska.pl, trafiają na nią przewoźnicy morscy operujący w ramach handlu międzynarodowego z USA (zawijają do amerykańskich portów), którzy są własnością lub znajdują się pod kontrolą obcego rządu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rzuciła etat, by zbudować imperium. "Korporacja mnie wypluła" - Patrycja Strzelecka w Biznes Klasie
Komisja monitoruje te firmy pod kątem stawek, które proponują za przewóz, upewniając się, czy nie są one zaniżone dzięki potencjalnemu rządowemu wsparciu. Obecność na liście nie wpływa w inny sposób na działalność tych firm.
Lista obejmuje wyłącznie przewoźników będących własnością obcego rządu lub przez niego kontrolowanych, którzy zawijają do portów w Stanach Zjednoczonych. Lista nie obejmuje kontrolowanych lub powiązanych z rządem przewoźników niebędących operatorami statków, spedytorów ani operatorów terminali morskich, niezależnie od tego, gdzie prowadzą działalność.
Siedem firm na liście
Chipolbrok jest siódmą spółką, która trafiła na tę listę. Spośród pozostałych sześciu firm pięć to przewoźnicy chińscy (Cosco Shippin Lines Co., Orient Overseas Container Line Limited, OOCL (Europe) Limited, Hede (Hongkong) International Shipping Limited, Anji Shipping Co., Ltd.), a jeden to spółka HMM z Korei Południowej.
Serwis gospodarkamorska.pl przypomina, że cała procedura związana z wpisanie Chipolbroku na amerykańską listę zaczęła się w listopadzie 2024 roku. Spółka odwoływała się od decyzji Amerykanów, ale Federalna Komisja Morska odwołania nie uznała.
Poprosiliśmy Chipolbrok o komentarz. Odpowiedź opublikujemy, gdy tylko ją dostaniemy.