Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|

Co widzi kapitan kontenerowca, przepływając przez Kanał Panamski? Fenomenalne wideo

7
Podziel się:

Kanał Panamski to jeden z najważniejszych szlaków morskich dla światowej gospodarki. Pierwszy oficer kontenerowca firmy Hapag-Lloyd opublikował nagranie w przyspieszonym tempie, jak wygląda przeprawa przez niego potężnym statkiem, obserwowana na mostku kapitańskim. Rotterdam Express jest zaledwie o 1,5 m węższy niż szerokość śluz na kanale.

Co widzi kapitan kontenerowca, przepływając przez Kanał Panamski? Fenomenalne wideo
Rotterdam Express to kontenerowiec pod niemiecką banderą. Przewozi blisko 5 tys. standardowych kontenerów morskich (Adobe Stock, Sheila Fitzgerald)

Rotterdam Express to kontenerowiec pływający pod niemiecką banderą, z portem macierzystym w Hamburgu. Może transportować do 4890 standardowych kontenerów (TEU). Jednostka ma 294 m długości i 32 m szerokości. Tymczasem szerokość śluz na Kanale Panamskim wynosi zaledwie 1,5 m więcej.Jak wygląda przeprowadzanie kontenerowca przez ten kanał, można zobaczyć na nagraniu w przyspieszonym tempie, opublikowanym na Instagramie.

Kontenerowiec w Kanale Panamskim. Statek jest o 1,5 m węższy niż szerokość śluz [WIDEO]

Kanał Panamski. Jedna z najważniejszych dróg morskich na świecie

Kanał Panamski ma 82 km długości. Statki, które płyną nim od strony Karaibów, pokonują 11,3 km na poziomie zwierciadła wód morskich. Potem przechodzą przez system trzech Śluz Gatuńskich, które podnoszą jednostki na poziom 25,9 m nad poziomem morza do sztucznego jeziora Gatun. Kolejny odcinek o długości 11 km przebiega przez wykop w skałach. Zwieńczeniem następnych 13 km są kolejne śluzy - łącznie na Kanale Panamskim jest ich 12. Po następnym odcinku 13 km statki wchodzą do portów Panama i Balboa.

Parametry Kanału Panamskiego - po rozbudowie w latach 2007-2016 - pozwalają na pokonywanie go przez statki o maksymalnych wymiarach:

  • 366 m długości
  • 49 m szerokości
  • ładowności do 14 tys. kontenerów.

Kanał Panamski zbudowano w latach 1904-1912. Oficjalne otwarcie nastąpiło w 1920 r. Skrócił drogę morską z San Francisco do Nowego Jorku o 14,5 tys. km. Stanowi też ważny łącznik między portami Azji a wschodnim wybrzeżem USA i Europą. Alternatywą jest droga morska przez Ocean Indyjski i Kanał Sueski.

Wpływy z działalności Kanału Panamskiego stanowią około 40-45 proc. PKB Panamy.

Zobacz także: Dziesiątki kontenerowców zalegają w porcie Los Angeles. Amerykanie boją się pustych półek

Ostatnie statystyki Panama Canal Authority za 2019 r. mówią o 13,785 "przejściach" przez Kanał Panamski. W prostym przeliczeniu daje to blisko 38 statków dziennie, wliczając w to również mniejsze jednostki.

.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(7)
korkówniema
6 miesięcy temu
zawsze mogą korzystać z naszego przekopu
Bolek
2 lata temu
Wg parametrów kanału mogą tamtędy przepływać statki o maksymalnej szerokości 49 m, a statek z filmiku ma 32 m szerokości i rzekomo 1.5 m luzu w kanale. Czy funkcjonariusze wupe wiedzą o czym piszą?
Tomek1
2 lata temu
Też tamtędy przepływałem moim yachtem. Nie było tak zle.
Nicku
2 lata temu
Kogo to
Uczen
2 lata temu
Nauczyciele w tym kraju nie sa pempkem swiata i tak za duzo dostaja sa tez inne grupy zawodowe ktore pracuja ciezej bez przesady za pare godzin tygodniowo litosci