Rotterdam Express to kontenerowiec pływający pod niemiecką banderą, z portem macierzystym w Hamburgu. Może transportować do 4890 standardowych kontenerów (TEU). Jednostka ma 294 m długości i 32 m szerokości. Tymczasem szerokość śluz na Kanale Panamskim wynosi zaledwie 1,5 m więcej.Jak wygląda przeprowadzanie kontenerowca przez ten kanał, można zobaczyć na nagraniu w przyspieszonym tempie, opublikowanym na Instagramie.
Kontenerowiec w Kanale Panamskim. Statek jest o 1,5 m węższy niż szerokość śluz [WIDEO]
Kanał Panamski. Jedna z najważniejszych dróg morskich na świecie
Kanał Panamski ma 82 km długości. Statki, które płyną nim od strony Karaibów, pokonują 11,3 km na poziomie zwierciadła wód morskich. Potem przechodzą przez system trzech Śluz Gatuńskich, które podnoszą jednostki na poziom 25,9 m nad poziomem morza do sztucznego jeziora Gatun. Kolejny odcinek o długości 11 km przebiega przez wykop w skałach. Zwieńczeniem następnych 13 km są kolejne śluzy - łącznie na Kanale Panamskim jest ich 12. Po następnym odcinku 13 km statki wchodzą do portów Panama i Balboa.
Parametry Kanału Panamskiego - po rozbudowie w latach 2007-2016 - pozwalają na pokonywanie go przez statki o maksymalnych wymiarach:
- 366 m długości
- 49 m szerokości
- ładowności do 14 tys. kontenerów.
Kanał Panamski zbudowano w latach 1904-1912. Oficjalne otwarcie nastąpiło w 1920 r. Skrócił drogę morską z San Francisco do Nowego Jorku o 14,5 tys. km. Stanowi też ważny łącznik między portami Azji a wschodnim wybrzeżem USA i Europą. Alternatywą jest droga morska przez Ocean Indyjski i Kanał Sueski.
Wpływy z działalności Kanału Panamskiego stanowią około 40-45 proc. PKB Panamy.
Ostatnie statystyki Panama Canal Authority za 2019 r. mówią o 13,785 "przejściach" przez Kanał Panamski. W prostym przeliczeniu daje to blisko 38 statków dziennie, wliczając w to również mniejsze jednostki.
.