Trwa ładowanie...
bEiKvmSt

Notowania

Przejdź na

CPK. Czy jest potrzebny? Ekspert wymienia trzy kluczowe elementy

Czy Polska i nasz region potrzebują takiego lotniska, jak Centralny Port Komunikacyjny? - Absolutnie tak, po spełnieniu określonych warunków - mówił w programie "Money. To się liczy" Maciej Pyrka z linii lotniczych Emirates. - Warszawski port lotniczy, co pamiętamy z 2019 roku, jest po prostu za mały. Myśląc o porcie lotniczym, należy planować na kilkadziesiąt lat do przodu. Dlatego wcześniej czy później alternatywne lotnisko dla Okęcia będzie potrzebne. Oczywiście kwestią oddzielną jest to, gdzie to lotnisko ma być zlokalizowane i jakie ma spełniać uwarunkowania. Na pewno w dłuższej perspektywie kilkunastu, kilkudziesięciu lat będzie właściwie wykorzystane. Bo nie będziemy mówili o ograniczaniu ruchu lotniczego, tylko raczej o jego rozwoju. To jest związane bezpośrednio z rozwojem gospodarczym - ocenił. Jak dodał, najważniejsze są trzy kwestie: szybki dojazd z centrum miasta, sposób obsługi samolotów i unikalna formuła działania lotniska, czyli wymyślenie...

rozwiń
Tranksrypcja:Centralny Port Komunikacyjny. Waszym zdaniem to jest dobry p...
rozwiń
czy jednak wam lepiej byłoby na przykład latać z
Okęcia?
Ja w ogóle nie chciałbym tutaj komentować sytuacji
związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym jako pomysłu rządowego. Znaczy ja
wychodzę z założenia, że generalnie... To inaczej. Czy Polska i region potrzebuje tego typu lotniska?
Krótko mówiąc - absolutnie tak. Po spełnieniu określonych warunków. Dlatego, że Warszawski
Port Lotniczy, znamy to z doświadczenia roku 2019,
jest po prostu za mały. W ogóle, myśląc o podróżach
lotniczych i porcie lotniczym, należy planować na kilkadziesiąt lat do przodu. Więc czy wcześniej,
czy później alternatywne lotnisk Okęcia będzie potrzebne. Oczywiście kwestią
oddzielną jest to, gdzie to lotnisko ma być zlokalizowane, jakie ma spełniać
uwarunkowania. Mówiąc w imieniu linii lotniczych, mogę tylko tutaj do
praktycznych rozwiązań się odnieść. Czyli z mojego punktu widzenia tak, to lotnisko jest absolutnie konieczne
i na pewno w dłuższej perspektywie właśnie kilkunastu, kilkudziesięciu lat na pewno będzie właściwie
wykorzystane. Bo nie będziemy mówili, znowu w długiej perspektywie, o ograniczaniu
ruchu lotniczego, tylko raczej jego rozwoju, bo to jest związane bezpośrednio z rozwojem gospodarczym, potrzebami handlowymi
i ogólnym rozwojem. Panie Macieju, bo to jest tak, że w kontekście CPK mówi się, że koronakryzys
udowodnił, że takiego lotniska nie potrzebujemy. Pana zdaniem jest raczej wręcz przeciwnie. Okęcie dostało
trochę powietrza, bo by się już powoli zatykało i ten czas można wykorzystać właśnie na to, żeby wybudować tego typu inwestycję,
taki hub przesiadkowy.
To mówiąc zupełnie wprost, ja nie mówię o budowaniu nowego lotniska w środku
koronakryzysu. Żeby była jasność. Natomiast jeżeli rozpatrujemy rozwój transportu lotniczego,
dynamiczny rozwój transportu lotniczego na przestrzeni kilkunastu, kilkudziesięciu lat, to tutaj
odpowiedź jest prosta. Chciałem zaznaczyć te trzy elementy, które z mojego punktu widzenia są
kluczowe dla tego, aby to lotnisko mogą powstać i odnieść sukces. Po pierwsze to nie jest to kwestia lokalizacji, tylko
transportu do tego lotniska. A mianowicie nie powinien on przekraczać 30 minut
z centrum miasta do tego miejsca, z którego moglibyśmy już rozpocząć całą
procedurę odprawy i przechodzenia przez kontrolę bezpieczeństwa. Dzisiaj pociąg do Grodziska Mazowieckiego jedzie mniej więcej
35-40 minut, ale to taki, który się zatrzymuje na wielu stacjach -
można to przyspieszyć. Czyli jeżeli ten warunek jest spełniony, to drugi z elementów bardzo istotnych
w funkcjonowaniu takiego lotniska to jest sposób obsługi samolotów i dostosowania
go do różnych potrzeb pasażerów i różnych typów samolotów. Możemy tu mówić o tym, aby
lotnisko było dostępne nie tylko dla mniejszych samolotów, ale i dla takich, które potrafią przewieźć ponad 400
pasażerów i zapewnić im odpowiedni komfort funkcjonowania na tym lotnisku, zarówno w procesie
odprawy, jak i kontroli bezpieczeństwa. Więc jeżeli to lotnisko zostanie odpowiednio przygotowane,
to jego funkcjonowanie nie będzie posiadało barier, które będą stanowiły jakieś
ograniczenia dla wejść [...] z różnych miejsc na świecie. A trzeci punkt to jest unikalna formuła
działania tego lotniska, czyli wymyślenie sposobu, który przekona pasażerów, aby chcieli oni przez nie
podróżować. Są różnego rodzaju przykłady na całym świecie, które pokazały, że dobre
lotnisko z ciekawym pomysłem potrafi przyciągnąć pasażerów z różnych miejsc
na świecie właśnie dlatego, że oferuje unikalną formułę podróżowania. A to
z kolei... Co może być takiego unikalnego? Bo ja, mówiąc szczerze, dla mnie unikalne to jest to, żebym szybko się przesiadł i szybko mógł lecieć dalej, jak już w takim hubie lotniczym
się przesiadam.
Właśnie, ale mówi pan o podróżach służbowych czy biznesowych. Natomiast jeżeli podróżuje pan
z rodziną, która, zakładam, składa się z dwójki dorosłych i dwójki dzieci, rozumiejąc rodzinę
w takim bardzo tradycyjnym modelu, to będzie bardzo istotne to, jak ta przesiadka będzie wyglądała, czy lotnisko
będzie w stanie zapewnić ciekawy czas dla rodziny, a rodzice
znajdą dla siebie rozwiązania, które też bardzo pomogą im w podjęciu
decyzji dotyczących tego, dlaczego przez to lotniska, a nie przez inne można podróżować. Tam w okolicy miał powstać
park rozrywki. Ostatecznie się nie udało. To rozumiem, że pan podpowiada, żeby jednak spróbować połączyć te dwie rzeczy.
191 reakcji
2
4
185
Podziel się
Komentarze (185)
zobacz więcej komentarzy (185)
bEiKvmSF
KOMENTARZE
(185)
Tragedia
2 miesiące temu
E tam Trzaskowski mowi że w Polsce nie potrzeba bo jest w Berlinie hahaha jaki Rymanów na uslugach SS
Wrrr
3 miesiące temu
Znaczy że Modlin nie istnieje?
elf
3 miesiące temu
Po co nam lotnisko? Przecież mamy w Berlinie.
bEiKvmSX
pk_
3 miesiące temu
pomimo całej niechęci do PiS, to akurat CPK jest koniecznością, jeżeli kraj ma się dalej rozwijać. Podobnie zresztą jak budowa elektrowni atomowych, których brakuje od dobrych 30 lat. Idea CPK jako głównego węzła komunikacyjnego kraju wraz z szybką koleją łączącą aglomeracje to serce i krwiobieg gospodarki. Lotniska lokalne wtedy doskonale uzupełniają infrastrukturę, pod warunkiem że nie są budowane co 50 km jak nieszczęsny Radom. Okęcie w każdym razie pęka w szwach i coś wybudować w zamian trzeba bo miejsca na rozbudowę Okęcia zwyczajnie brak.
Ekspert
3 miesiące temu
Jeżeli już to.tylko w formie DUO portu Modlin +Radom lub Łódz
...
Następna strona