CPK obejmie całą Polskę. W sumie powstanie 1800 km nowych linii kolejowych

Centralny Port Komunikacyjny jako olbrzymia inwestycja kolejowa? W ramach CPK powstanie w sumie aż 1800 km nowych linii - oznajmił Marcin Horała, wiceminister odpowiedzialny za projekt.

CPKBudowa CPK ma się rozpocząć już w 2023 r. Lotnisko zostanie oddane do użytku cztery lata później
Źródło zdjęć: © CPK | CPK

Blisko 1800 km nowych linii kolejowych powstanie razem z centralnym węzłem połączonym z hubowym lotniskiem. Tyle wynika z zapowiedzi wiceministra. Budowa inwestycji rozpocznie się już za dwa lata, a na 2027 r. przypada wstępna data oddania do użytku lotniska w ramach CPK.

Jednak zdaniem Horały przedsięwzięcie to przede wszystkim program inwestycji kolejowych i to właśnie one pochłoną dużą część środków przeznaczonych na CPK. Tylko w pierwszych latach (2020-2023) kwota przeznaczona na budowę Centralnego Portu wyniesie w sumie ok. 12,8 mld zł

Polityk zwrócił przy okazji uwagę, że udział kolei w przewozach towarów w Polsce jest wciąż "znacząco mniejszy" w porównaniu do państw zachodniej Europy. Wpłynąć na ten stan rzeczy ma właśnie rozbudowa infrastruktury kolejowej, która obejmie również przewozy pasażerskie.

CPK. Czy jest potrzebny? Ekspert wymienia trzy kluczowe elementy

- To oznacza, że strumień pasażerów przeniesie się na tę sieć i zwolni się przepustowość na tej starej infrastrukturze w znacznie większym stopniu dla przewozów towarowych - tłumaczy dalej Horała. Na tym jednak nie koniec.

Wiceminister infrastruktury powołał się przy okazji na wyliczenia "międzynarodowej firmy eksperckiej", która ustaliła, że w perspektywie do 2034 roku Polska zyska dzięki CPK "prawie bilion złotych dodatkowej produkcji do polskiego PKB".

- To będzie dodatkowy dopalacz dla gospodarki, którego musimy szukać - wskazał. - Bo ten model, który mieliśmy do tej pory, oparty głównie na eksploatacji surowca naturalnego w postaci taniej siły roboczej, się kończy - dodał Horała.

Przypomnijmy, że sam Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują