Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
aktualizacja

Cyfrowa kuracja dla szpitali

0
Podziel się:

Dynamiczny rozwój technologii i zmieniające się nawyki ludzi wymagają od firm dostosowywania swoich struktur, wartości i sposobu myślenia. Zachodzące zmiany nie omijają branży ochrony zdrowia. W kadrach zarządzających na całym świecie narodziła się nowa pozycja – Chief Digital Officer.

Cyfrowa kuracja dla szpitali
(Fotolia)

Według firmy doradczej PwC, w 2015 r. tylko 6% spośród 1500 przeanalizowanych, globalnych firm miało w swoich szeregach Chief Digital Officer (CDO). W 2016 r. było to już 19% na 2500 przebadanych przedsiębiorstw. Trend wzrostowy się utrzymuje, a o zaangażowaniu CDO informują coraz częściej potentaci branż, jak Lenovo, Wizz Air, Bosch, NTT czy Adecco. We wszystkich sektorach biznesu, gdzie pojawia się dyrektor ds. digitalizacji, dysponuje on podobnym mandatem – zarysowuje strategie, tworzy big-picture przedstawiający, jak cyfrowe technologie mogą wprowadzić nową jakość do organizacji. Także tej medycznej. Prominentni liderzy sektora ochrony zdrowia, dotychczas znani z roli CIO (prezesów ds. informatyzacji) przyznają, że najlepsze szpitale i grupy medyczne etap informatyzacji mają za sobą. „Teraz przyszedł czas na zarządzanie cyfrowymi organizacjami. CDO to nowość mająca uzasadnienie w wymogach organizacyjnych i finansowych szpitali i klinik” – przyznają zgodnie tacy CIO jak Ed Marx (Cleveland Clinic) czy John Halamka (Beth Israel Deaconess Medical Center).

Niemieckie nadzieje

Boom na CDO nie dziwi w świetle twardych liczb. Niemiecki Bundesverband Managed Care (odpowiednik polskiego NFZ) wraz z McKinsey, wyliczył, że w samym tylko 2018 r. do dyspozycji niemieckiego systemu opieki zdrowotnej byłoby aż 34 mld EUR więcej, gdyby był on w pełni zdigitalizowany i zarządzany przy wsparciu CDO. A to aż 12% z całkowitych prognozowanych kosztów opieki zdrowotnej w Niemczech. Krok dalej poszedł więc Ascension – jeden z największych amerykańskich operatorów szpitali, posiadający w swojej sieci ponad 150 jednostek tego typu - ogłaszając zaangażowanie pierwszego CDO dla grupy i mianując go od razu wiceprezesem wykonawczym. Pierwiosnki widzimy na północy Europy. Doktorzy w Szwecji, Dani i Estonii wysyłają recepty elektroniczne do pacjenta lub bezpośrednio do apteki.

Polskim pionierem zmian wydaje się być Medicover: pod koniec lutego portal cashless.pl poinformował o wprowadzeniu przez Medicover, we współpracy z Asseco, podpisu biometrycznego. Projekt w zamierzeniu ułatwi i przyspieszy proces obsługi pacjentów, a także wzmocni bezpieczeństwo danych osobowych i medycznych.

Zdrowe dane

- Szpitale muszą dostosować swoje systemy informatyczne, aby sprostać wymaganiom, jakie stawia przed nimi cyfrowa rewolucja na przykład w zakresie obsługi pacjenta. Dzięki temu będą w stanie usprawnić procesy i poprawić jakość oferowanych usług – tłumaczył Krzysztof Groyecki, wiceprezes zarządu Asseco Poland.

Potrzebę rozbudowania kadry zarządzającej w polskich szpitalach zaczyna się już dostrzegać szerzej, choć na pierwszego CDO w Polsce przyjdzie nam zapewne jeszcze poczekać. Raport PwC „Trendy w polskiej ochronie zdrowia 2017” wskazuje na digitalizację danych medycznych jako skuteczne remedium na istniejące niedoinwestowanie w infrastrukturę służby zdrowia. Zdaniem analityków nowe technologie, jak data mining i sztuczna inteligencja dostarczą możliwości, by w przełomowy sposób zmienić podejście do diagnostyki, znacznie ją przyspieszając i minimalizując popełniane błędy. A to w swej masie oznacza oszczędności liczone w miliardach.

Wszyscy do Krakowa

Jaka jest recepta na rewolucję w medycynie i ochronie zdrowia? Żeby się tego dowiedzieć nie trzeba jechać do Krzemowej Doliny czy Londynu. 21 i 22 maja Kraków, podczas kongresu Impact’19 stanie samym sercem tygla, w którym realizują się innowacyjne idee i projekty. To wydarzenie, na którym przełomowe startupy, naukowcy, biznes i politycy mówią tym samym językiem. Impact’19 to 4 sceny, 6 tysięcy gości, 250 speakerów i dziesiątki wydarzeń towarzyszących. Stałymi bywalcami są tam m.in. premierzy jak i ministrowie z Polski oraz szefowie rządowych agencji (np. PFR Life Science i Ministerstwo Zdrowia). W tym roku dołączą do nich kluczowi politycy z regionu CEE, w Krakowie pojawią się również wysocy rangą przedstawiciele takich potentatów jak AstraZeneca, Amgen, Pfizer, Janssen, Roche, Polpharma, J&J Innovation czy Adamed. Oni wszyscy pokażą swoje pomysły na to, jak przy wsparciu technologii, zmienić świat na lepsze. Impact’19 przyniesie też premiery najnowszych inwestycji, rządowych strategii i kluczowych raportów. Tutaj powstają pomysły i tworzone są projekty, które mają kluczowy wpływ na rozwój cyfrowej gospodarki. perspektywy biznesu. Na Impact’19 dzisiejszy liderzy - wielki biznes, startupy, środowisko naukowe, administracja publiczna - decydują o tym jak będzie wyglądać jutrzejszy świat.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)